De enola-filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2023 toe en op 1 januari krijgt u de samengestelde top 10 van de hele filmredactie. (Om in aanmerking te komen voor deze rangschikking moet een film gedurende het afgelopen jaar een Belgische release hebben gekregen in de bioscoopzalen of via VOD/streaming. Titels van op festivals die pas volgend jaar verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2024).
- The Fabelmans (S. Spielberg – USA)
Nadat hij de onsterfelijke musical West Side Story een nieuw tijdperk binnenloodste, blikt succesregisseur Steven Spielberg terug op zijn eigen jeugdjaren. Dit door middel van een wondermooi familiedrama over de groeipijnen van het leven, dat tegelijk hulde brengt aan de rijke verbeeldingskracht van cinema.
- Klondaik / Klondike (M. Er Gorbach – UA/TR)
Even sombere als hartverscheurende speelfilm gesitueerd in de Donbas-regio, die vertelt over een koppel dat halsstarrig weigert hun woonst te verlaten wanneer deze wordt getroffen door een slecht afgerichte raket van pro-Russische separatisten. Amper een paar weken na de wereldpremière van Klondike barstte de oorlog in Oekraïne los.
- Le bleu du Caftan (M. Touzani – FR/MA/BE/DE)
In het zachtjes aangrijpende Le bleu du Caftan verbeeldt Maryam Touzani op minutieuze wijze hoe het fragiele evenwicht tussen een Marokkaanse kleermaker en zijn diepgelovige echtgenote verstoord raakt door de komst van een nieuwe leerjongen.
- Kuru Otlar Üstüne /About Dry Grasses (N.B. Ceylan – TR/FR/DE/SE)
De Turkse estheet Nuri Bilge Ceylan trekt ruim drie uur uit voor deze filosofische bespiegeling over een leraar op een onooglijk dorpsschooltje die wordt beschuldigd van wangedrag en koppelt dit aan een grandioze mise-en-scène.
- Tár (T. Field – USA)
Todd Field (In The Bedroom, Little Children) maakt een comeback van formaat met het fictieve portret van een narcistische dirigente die tot de wereldtop behoort, maar wiens positie aan het wankelen wordt gebracht.
- Vanskabte Land/ Godland (H. Pálmason – DK/IS/FR/SE)
Een wereldvreemde dominee wordt naar een uithoek van IJsland gestuurd om een protestantse kerk op te richten en raakt overmand door existentiële twijfels. Spirituele beproeving in een majestueus decor, opgetekend door Hlynur Pálmason.
- Suzume no Tojimari (M. Shinkai – JP)
Makato Shinkai overtreft zichzelf met deze meeslepende animatieprent waarin een middelbare scholiere de aarde van de ondergang moet redden en alles draait om een toegangspoort die leidt naar een andere dimensie. In zijn beste momenten wordt de film herschapen tot een verbluffend spektakel.
- Holly (F. Troch – BE/LU/NED)
De gelauwerde Vlaamse cineaste Fien Troch houdt opnieuw de vinger aan de pols bij wat er leeft onder jongeren die op de drempel naar de volwassenheid staan. Ze schetst het ingetogen portret van een onzeker meisje op wie alle ogen plots gericht zijn nadat de studente een dodelijke schoolbrand lijkt te hebben voorspeld, en blijft daarmee trouw aan haar intuïtieve stijl.
- Oppenheimer (C. Nolan – USA/UK)
Een kantelmoment uit de wereldgeschiedenis wordt door Christopher Nolan (Memento, Interstellar) omgezet naar een fascinerende biopic over natuurkundige en ‘vader van de atoombom’ J. Robert Oppenheimer. Een dossierfilm in de traditie van Oliver Stones JFK en antipode van de zomerblockbuster.
- Killers Of The Flower Moon (M. Scorsese – USA)
Rasverteller Martin Scorsese reconstrueert de golf van corruptie en moord die toesloeg in een reservaat op Amerikaans grondgebied (waar de verdreven Osage-stam op genadeloze manier van het oliefortuin werd beroofd) en legt daarmee een zwarte pagina uit de jaren twintig van de vorige eeuw bloot. Gebaseerd op de gelijknamige roman van David Grann.