Monster (Kaibutsu)

De Japanse cineast Hirokazu Kore-eda ontplooide zich gedurende zijn reeds meer dan drie decennia omspannende carrière tot een onvervalste chroniqueur van de condition humaine. Het is niet toevallig dat zijn werk vaak vergeleken wordt met dat van diens wereldberoemde landgenoot Yasujiro Ozu, al werd hij naar eigen zeggen vooral beïnvloed door die andere ‘reus’ uit het verre Oosten: Mikio Naruse.

Na twee beduidend minder kwalitatieve internationale uitstapjes (La Vérité, Broker) zit Kore-eda met z’n nieuwste prent Monster eindelijk weer op koers. Voor het eerst sinds lange tijd stond de regisseur echter niet zelf in voor het gelaagde scenario. Hij liet dit roer uitzonderlijk over aan de gevierde tv-schrijver Yûji Sakamoto, die daarvoor in Cannes werd gehuldigd.

Het raadselachtige Monster speelt in een klein provinciestadje. De film opent met een nachtelijke brand die een gebouw in de as legt, terwijl de alleenstaande moeder Saori en haar zoon Minato vanop een afstand toekijken. Alhoewel daarmee geen enkel verband lijkt te bestaan, begint het joch niet lang na het incident plots verontrustend gedrag te vertonen. Minato’s moeder – een weduwe – insinueert dat de houding van de jongen ten dele toe te schrijven valt aan zijn meester uit de vijfde klas. Die laatste zou z’n boekje zwaar te buiten zijn gegaan en de leerling hardhandig aangepakt en vernederd hebben, waarna Saori de docent hierover aan de tand voelt.

Er zijn stemmen die beweren dat Monster zich op een bijna Kafkaiaanse manier ontvouwt, maar de film blijft voor honderd procent het werk van Kore-eda. Toch wijkt die enigszins af van zijn gebruikelijke stijl, door een Rashômon-achtige structuur te hanteren, waarbij het verhaal vanuit verschillende perspectieven wordt verteld. De gebeurtenissen die we volgen worden respectievelijk vanuit het gezichtspunt van de bezorgde moeder, Minato zelf en zijn verbouwereerde leerkracht getoond; ze zijn met elkaar verweven om een breder totaalbeeld te creëren.

Peter Bradshaw, recensent bij het Britse The Guardian, verwoordt het passend door te schrijven dat de plot de misvattingen wegpelt om zo tot bij de emotionele kern van de waarheid te komen. Monster is dan ook een film die zijn diepere betekenis niet meteen prijsgeeft en meer vragen oproept dan dat er effectief beantwoord worden. Wie het grotere plaatje overschouwt kan stellen dat Monster in se gaat over vooroordelen, wederzijds onbegrip, kwetsbare kinderen die opgroeien in de schaduw van volwassenen en de niet aflatende druk van sociale media – of misschien gewoon handelt over het ‘monster’ in ieder van ons.

Monster is opgedragen aan de vorig jaar in maart overleden Japanse componist Ryuichi Sakamoto, die samenwerkte met een reeks markante namen uit de filmgeschiedenis: van Nagisa Ôshima, Bernardo Bertolucci en Pedro Almodóvar tot Brian De Palma. Zijn droefgeestige score, een mix van nieuwe composities en oudere partituren, draagt sterk bij tot de teneur van de film. Al bezit Kore-eda’s jongste prent dan niet dezelfde finesse die veel van z’n grootste films (After Life, Still Walking, Like Father, Like Son of de Gouden Palm-laureaat Shoplifters) tot ragfijne pareltjes van minimalistische eenvoud kroonden, is dit niettemin zijn terugkeer naar een betere vorm.

 

7
Met:
Sakura Ando, Soya Kurokawa, Eita Nagayama
Regie:
Hirokazu Kore-eda
Duur:
127'
Japan

verwant

Broker (Beurokeo)

Hirokazu Koreeda (ook wel vermeld als Kore-eda) is al...

Nobody Knows (Dare mo Shiranai)

Het is nog een aantal maanden wachten vooraleer Hirokazu...

La vérité

Met La Vérité is de Japanse cineast Harikozu Kore-Eda verre...

Shoplifters (Manbiki Kazoku)

De jury van het eenenzeventigste festival van Cannes, moet...

aanraders

Drive-Away Dolls

Nadat ze decennialang als tandem de filmwereld verrijkten met...

Evil Does Not Exist (Aku wa sonzai shinai)

Films zijn doorgaans gebaseerd op een sterk verhaal, of...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

La Chimera

De in Toscane geboren scenariste/regisseuse Alice Rohrwacher vestigde op...

Hors-saison

Met zijn sociaal bewogen films past Stéphane Brizé binnen...

recent

Neil Young & Crazy Horse :: F##in’ Up

Het was soms moeilijk om niet overweldigd te worden...

Mark Schaevers :: De Levens van Claus

De recent verschenen lijvige biografie De levens van Claus...

Fischer-Z :: Triptych

John Watts lijkt de laatste jaren wel aan een...

The Dead Don’t Hurt

Viggo Mortensen heeft als acteur een langlopende en gevarieerde...

Chantal Acda & The Atlantic Drifters :: Silently Held

Met haar nieuwe studioalbum Silently Held spant de Nederlands-Belgische...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in