The Hidden Cameras :: Origin :: Orphan

Hé, The Hidden Cameras; daar hadden we al lang niet meer aan gedacht. Op een nieuw label duikt één van onze favoriete homogroepen echter opnieuw op, om het meteen wat experimenteler aan te pakken. Dat gaat spijtig genoeg niet ver genoeg, en dus krijgen we vooral meer van hetzelfde.

Drie platen lang wist het ontelbaarkoppig soloproject van Joel Gibb fijne rammelende indiepop en pakkende ballads vol trotse mannenliefde te slijten. We herinneren ons het onverslijtbare "Ban Marriage" of het pakkende "Mississauga Goddam", als maar twee van de voorbeelden. Maar inderdaad: op dat laatste "Awoo" werd de herkenbaarheid al eens te groot. De trukendoos moest dringend uitgebreid.

Is het daarom dat de groep er drie jaar over deed om met Origin: Orphan af te komen? Op het eerste gehoor is er immers wel iets veranderd. Opener "Rafity The New" begint met twee minuten drone, vooraleer Gibb invalt met een bijna religieus aandoende zanglijn, waarop voorzichtig andere instrumenten invallen. Uiteindelijk belandt alles alweer op vertrouwd terrein, en zijn we opnieuw vertrokken voor een Hidden Camerasplaat, zoals we er al drie in de kast hebben staan.

Gibb is niet eens erg in vorm: "He Falls To Me" is zo’n bandwerk dat je het na één keer alweer vergeten bent, op de intro van "Colour Of A Man" ben je geneigd de tekst van "Golden Stream", een ouder nummer, te zingen, of wat verder gewoon "Mississauga Goddamn". Alles is zó inwisselbaar met wat we kennen.

Maar dat is nog niet eens zo erg. Het wordt erger bij een doelloos rondzwalpend wrak als "Do I Belong", dat iets interessants probeert te doen op een geprogrammeerde baslijn, maar jammerlijk faalt. De titelsong gaat al even hard de mist in.

Eén (1!) uitzondering: "Underage". Voor één keer is Gibb lekker cheeky ("let’s do it like we’re underage/I’ll pretend you’re seven and you’ll pretend I’m eight"), en de mosterd die van Paul Simon’s Graceland is gehaald, smaakt. Op een bedje van Afrikaanse gitaartjes en "Awoowaa’s" op zijn Ladysmith Black Mambazo’s danst het geweldig weg. "The Little Bit" daarna houdt het momentum nog even hoog, maar met "Silence Can Be A Headline" is het alweer weg; een suffe afsluiter van een suffe plaat./p>

Het lijkt er op dat Joel Gibb finaal in zijn blootje staat. Af en toe in staat tot een geinige song, maar meer ook niet. De muzikale rijkdom om een echt boeiende plaat te maken ontbreekt hem. Tussen al het geweervuur dat we nu al vier platen lang ondergingen, zaten meer losse flodders dan raak werd getroffen. Wij hebben het wel gezien nu met dit schietkraam.

http://www.thehiddencameras.com
http://www.thehiddencameras.com
Arts & Crafts

verwant

The Hidden Cameras :: Awoo

Na "Doot Doot Ploot" op voorganger Mississauga Goddam is...

The Hidden Cameras :: Mississauga Goddam

Goed anderhalf jaar geleden hadden we heel wat pret...

The Hidden Cameras :: The Smell Of Our Own

"Gay church folk-music", zo omschrijft Joel Gibb van The...

aanraders

ILA :: Ayna

Het was met verbetenheid dat Ilayda Cicek zich met...

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

recent

Emperors of Nothing

De wandaden die binnen de muren van onze gevangenissen...

St. Vincent :: All Born Screaming

St. Vincents zevende slaat je flink op je donder,...

Adrian & Regis Hautiere :: Het Weeskind van Perdide: 1. Claudi & 2. Silbad

Uitgeverij Lauwert waagt zich naast vaak gesmaakte graphic novels...

The Zutons :: The Big Decider

Who Killed … The Zutons is ondertussen twintig jaar...

Hinds :: Boom Boom Back

Kijk, we hebben geprobeerd ons te verzetten. Met een...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in