King Champion Sounds :: Songs For The Golden Hour

Ze kwamen vorig jaar uit het niets, de zes van het Nederlands-Britse King Champion Sounds, en waren gewapend met een sound die in meerdere continenten en decennia inspiratie opdeed. Geëngageerd, repetitief, feestelijk en indringend. Een klein jaar en een resem concerten verder staat de uitgebreide band opnieuw klaar, deze keer met een gloednieuwe 10”, die je kan beschouwen als een uit de kluiten gewassen ep, een compacte plaat (dat was Different Drummer ook al). In ieder geval: de moeite!

De band wordt nog altijd uiterst bekwaam aangevoerd door de Britse Amsterdammer Ajay Saggar, die nu op gitaar wordt ondersteund door Danielle Johnson, kersverse vrouw van bassist/bricoleur Oli Heffernan, de tweekoppige blazerssectie Chris Moerland (trombone) en Ditmer Weertman, de amper meerderjarige, maar steengoede drummer Mees Siderius en woordenspuier G.W. Sok. Songs For The Golden Hour — vijf songs, niet meer, die goed zijn voor een dik half uur — laat meteen horen dat de band wel degelijk zijn troeven kent: de sound is nog voller en wellustiger geworden, de baslijnen van Heffernan zijn een ruggengraat die onophoudelijk kronkelt en de blazers zijn nog knapper geïntegreerd (al is het wel een beetje jammer dat ze niet, zoals het geval was op Different Drummer, ook eens de hoofdrol mogen spelen).

Met “Ghetto Of Eden” heeft de band alleszins een opener te pakken die zich moeiteloos kan meten met “Here We Go Again” van vorig jaar: het zoemende orgeltje, het no nonsense drumwerk en (vooral) die machtig slingerende baslijn trekken de boel in stijl op gang. En meteen word je eraan herinnerd dat niemand als King Champion Sounds klinkt. Oké, de liefde voor The Fall en andere postpunkbands ligt er dik op en door de aanwezigheid van Sok en de Afrikaans getinte ritmes en blazerpartijen ligt The Ex & Brass Unbound ook niet zo veraf, maar weinig bands combineren een dergelijke verbetenheid met zo’n dromerigheid en repetitieve kracht met kraut-oorsprong. Soks gedeclameer is naar popnormen een lange monotone woordenstroom, maar in combinatie met die accenten en de potige grooves leidt het tot een onweerstaanbare symbiose.

De eerste helft van de release danst zo eclectisch verder: in “SM Revelation”, dat van start gaat met een melodica die herinnert aan Augustus Pablo en Clinic, komt die Afrikaanse inslag nog sterker naar voren, mooi ingebed in die dubby baslijnen en de zinderende gitaarlijnen. “Waiting For Measure”, tijdens de voorbije concerten al een elektrisch geladen hoogtepunt, sluit het starttrio opnieuw af met rauw pompende bas, maar ook een hardnekkig stampend ritme, John Barry-gitaartje en catchy blazers.

De twee langere tracks van de B-kant, beide goed voor meer dan acht minuten, wijken af van die eclectische formule. “The Year 500” is een jachtig stuk dat vanuit een denderende pianostapeling mechanisch uit de startblokken schiet en maar blijft wentelen en draaien, als een fraaie dichtgemetselde krautgroove die volledig ten dienste staat van Soks woordenspuwerij. Ideaal om ’s nachts mee over verlaten snelwegen te razen. Het van een Finse titel voorziene “Mootoripyörä Matka” (wat zoiets als ‘motorfietsreis’ betekent) is compleet anders: aanvankelijk met analoge elektronica en pulsarbleeps, waarin restanten van vroege industrial opgesloten zitten. Daarna donker-melancholisch, met meeslepende strijkers. Een verrassend, maar vooral ook geslaagd experiment dat alweer een ander facet van de band blootlegt.

Net als Different Drummer verschijnt ook Songs For The Golden Hour met een cd, die bovenop de vinylsongs ook wat extra luistervoer bevat. Was het de vorige keer een experimentele rant, en dus een echte bonus, dan gaat het nu over twee ‘conventionele’ songs, die toch mooi de twee gezichten van de band belichten. “The Quiet Beach” is een gedreven knaller die lekker potig voortkruipt met een knoert van een riff, terwijl “Breadlines And Deadlines” opnieuw sterker inzet op uitwaaierende gitaren, een voluptueuze combinatie van blazers en strijkers en een haast narcotische sfeer die de luisteraar onderdompelt in een woelige geluidenwereld waarin Soks met effect bedolven zang als niet te negeren rode draad fungeert.

Kortom: wie al een boon had voor Different Drummer, die kan nu al z’n exemplaar van de opvolger bestellen. Wie er vorige keer te laat bij was, die kan hier inpikken. King Champion Sounds behoort nog altijd tot een van de beste Nederlandse bands van het moment. Ze rocken in stijl, doen je feesten en dansen en schoppen je en passant een geweten. Wat wil je nog meer?

De release verschijnt in een oplage van 500 stuks (10” vinyl + cd met 2 extra songs). Bestellen kan hier, hier of in een fatsoenlijke platenwinkel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in