Ultraviolet




Het schijnt dat bioscoopuitbaters in de VS na enkele dagen speciale
voorzorgen zijn beginnen nemen bij vertoningen van science
fiction-spektakel ‘Ultraviolet’. Bezoekers werden gefouilleerd bij
het binnengaan en alle scherpe voorwerpen werden hen afgenomen,
inclusief nagelvijltjes, pennen en sleutels. De reden? Na ongeveer
een half uur begonnen ze immers onveranderlijk pogingen te
ondernemen hun eigen ogen uit te steken, enkel en alleen om verlost
te zijn van het enerverend schouwspel op het scherm. U zult
opgelucht zijn te horen dat ik me nog net heb kunnen inhouden, maar
zelfmutilatie leek niet eens meer zo’n slechte optie na dertig
minuten ‘Ultraviolet’. Na 88 minuten was ik bijna bereid om
Charlize Theron een oscar te geven voor haar vertolking als
‘Aeon Flux’, kun je nagaan.
‘Ultraviolet’ is zo’n misbaksel dat ze ’t zelfs bij producerende
studio Sony begrepen hebben: in de VS werd hij niet getoond aan de
critici, hier wordt hij stilletjes de zalen in gedropt zonder dat
er echt de aandacht op wordt gevestigd. De strategie: we pakken mee
wat we kunnen, en voor de rest proberen we dit debacle zo snel
mogelijk te vergeten. Blijft daar nog de vaderlandse pers, die
‘Ultraviolet’ zo meedogenloos hard aanpakte dat je er bijna
medelijden mee zou krijgen. Bijna. Maar dan zie je de film,
natuurlijk, en is dat gevoel snel weer over.

We bevinden ons in de nabije toekomst. Ergens in een sinister
laboratorium wordt een genetisch gemanipuleerd virus ontwikkeld,
dat aanvankelijk als bedoeling heeft om soldaten supersterk te
maken. Het virus ontsnapt echter, en al wie ermee besmet is
verandert in een Hemophage, een soortement vampier. Nou ja…
“vampier” is een term die ze in de film zelf gebruiken, maar
aangezien er geen scherpe tanden, geen bloedzuigerij, geen
doodskisten, crucifixen of overgevoeligheid aan daglicht aan te pas
komen, veronderstel ik dat de definitie van het woord hier zéér
losjes geïnterpreteerd mag worden. Het voornaamste verschil tussen
een Hemophage en een gewoon mens schijnt te zijn dat er bij
Hemophages wel eens wapens uit de handen groeien, dat hun haarkleur
plotseling verandert en dat ze met een moto ook op de zijkanten van
torengebouwen kunnen rijden.

Er ontstaat een immense paranoia tegen Hemophages onder de gewone
bevolking, en over de loop der jaren slaagt de overheid erin om de
vampieren après la lettre zo goed als uit te roeien. De
overlevenden organiseren zich in een verzetsbeweging, maar komen te
weten dat de vijand (voornamelijk vertegenwoordigd door Daxus,
gespeeld door Nick Chinlund), een ultiem wapen tegen de Hemophages
heeft ontwikkeld. Violet krijgt de opdracht het wapen te stelen,
maar dat blijkt een jongetje te zijn (Cameron Bright, de kleine die
Nicole Kidman versierde in ‘Birth’).
Violet voelt haar moederinstinct opspelen en gaat op de vlucht met
de jongen, achterna gezeten door zowel de overheid als haar eigen
mensen.

Tot dusver het verhaal, dat tijdens de eerste tien minuten van de
film in telegramstijl naar het publiek wordt doorgeseind om plaats
te kunnen maken voor de actie, maar dat niettemin gebaseerd blijkt
te zijn op de film ‘Gloria’ van John Cassavetes. Dàt zal nu eens
precies het eerbetoon zijn geweest waar zo’n man op zat te wachten.
Eens we de premisse gehad hebben, verzanden we al snel in het soort
van lachwekkende, volstrekt nonsensicale kindergeweld waar we
steeds vaker mee rond de oren worden geslagen. Violet gaat het
wapen stelen. En er volgt een hyperkinetische, schandalig
wanordelijk gemonteerde actiescène van vijf minuten. Ze ontdekt dat
het wapen een kind is en moet gaan lopen voor haar eigen vrienden.
En er volgt een hyperkinetische, schandelijk wanordelijk
gemonteerde actiescène van vijf minuten. Ze wordt achterna gezeten
door de overheid. En er volgt… enfin, u snapt het wel.

Hoe wanordelijk is die actie? Wel, aan het begin van de film,
wanneer Violet met het wapen op de vlucht is (ze weet op dat moment
nog niet dat het wapen een jongetje is, omdat die dan nog in een
handig klein wit koffertje zit, d’uh!), wordt ze plotseling gevolgd
door twee politiewagens. Zomaar. We weten niet waar die wagens
vandaan komen, hoe ze haar hebben opgemerkt, hoe ze wisten dat ze
achter haar aan moesten gaan, niks. We krijgen een cut, en hopla,
daar zijn die twee auto’s. Aangezien ‘Ultraviolet’ een PG-13 film
moest worden in de VS (in plaats van een R-rating, die kinderen zou
buitenhouden), blijft het geweld ook zo goed als bloedloos. Met als
resultaat heel wat scènes die zich in het donker afspelen, zodat
het geweld onmogelijk expliciet kan worden Рwe zi̩n niet eens wat
er gebeurt. Wanneer we dat wél zien, zouden we vaak willen dat dat
niet het geval was. In een scène aan het einde rijgt Violet een
tiental mannen aan haar degen, zonder dat er een spatje bloed aan
te pas komt – faut le faire. En dan heb ik het nog niet
gehad over een hilarische stand-off aan het begin, waarin
Violet omringd is door zo’n dertig Chinese gangsters (die verder
niks met het verhaal te maken hebben), die allemaal hun pistool op
haar richten. De oplossing van Violet? Ze bukt zich en de gangsters
schieten elkaar dood. In bullet-time, natuurlijk, zodat deze
onzin lekker lang wordt uitgerokken. Elke actiescène in
‘Ultraviolet’ is over de top, bij de haren gesleurd, wanstaltig
gemonteerd en bijzonder laf in z’n letterlijke bloedloosheid.

Het valt moeilijk te bepalen in welke mate regisseur Kurt Wimmer
hiervoor verantwoordelijk is, aangezien de film hem uit handen werd
genomen door de studio, die ‘m vervolgens grondig hermonteerde.
Niet dat ik er veel vertrouwen in heb – Wimmer maakte eerder al
‘Equilibrium’, waarvan anderen me
steeds proberen wijs te maken dat die echt wel goed is (echt niét
dus). En waar hij zeker de schuld van draagt, is de walgelijke
visuele stijl van ‘Ultraviolet’: alles werd opgenomen voor een
blue screen en vervolgens ingevuld met de slechtste CGI
sinds ‘The Chronicles of Narnia’ (en
eigenlijk nóg erger dan dat). Zelfs de lichamen van de acteurs
geven de indruk digitaal behandeld te zijn, zodat ze er nét niet
echt uitzien. Het resultaat is ronduit creepy – als ze niet
zo met zwaarden stonden te zwaaien, zou ik geloven dat ze uit
‘The Polar Express’ weggelopen
waren.

In de naam van alles wat goed en heilig is, ga hier alstublieft
niet naar kijken. Ik dank u.

1
Met:
Milla Jovovich, Cameron Bright, Nick Chinlund, Sebastien Andrieu
Regie:
Kurt Wimmer
Duur:
88 min.
2006
USA
Scenario:
Kurt Wimmer

verwant

Total Recall (2012)

Ergens in de darmen van Hollywood lijkt iemand de...

Stone

Tot zo'n vijf jaar geleden prijkte de naam Edward...

Salt

Heel even had Phillip Noyce ons er van overtuigd...

Street Kings

Een vriend van mij, die film studeert, vertelde me...

Thank You For Smoking

Toen enkele jaren geleden de documentaire 'Super-Size Me' uitkwam, over...

aanraders

Drive-Away Dolls

Nadat ze decennialang als tandem de filmwereld verrijkten met...

Dream Scenario

‘Nicolas Cage is de enige acteur sinds Marlon Brando...

Evil Does Not Exist (Aku wa sonzai shinai)

Films zijn doorgaans gebaseerd op een sterk verhaal, of...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

La Chimera

De in Toscane geboren scenariste/regisseuse Alice Rohrwacher vestigde op...

recent

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Keane

25 april 2024Koninklijk Circus, Brussel

"Wat een zaal! Hier zouden we wel een week...

Gaye su Akyol

24 april 2024De Roma, Borgerhout

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in