Gravenhurst :: The Western Lands

Naast een stadje in Ontario en een gehucht in Groot-Brittannië,
kennen we Gravenhurst vooral als het muzikale project rond Nick
Talbot uit Bristol. De man ging in het midden van de jaren negentig
in Bristol wonen vanwege de aanwezige muziekscène, waarin vooral
Flying Saucer Attack een naar eigen zeggen grote invloed heeft
gehad op het muzikale brein van de Gravenhurst-frontman. Toch
merken we deze psychedelische krachten bij Gravenhurst pas op in
Fire In Distant
Buildings
, hun voorlaatste en naar ons gevoel meest
overtuigende plaat. Een vergelijkbaar, nog etherischer geluid had
hij al eens gecreëerd, maar daarvoor moeten we terug naar Talbots
eerste band in Bristol, Assembly Communications. Nadat een van de
bandleden het leven liet in een verkeersongeluk, duurde het niet
lang tot ze een einde aan het gezelschap werd gemaakt. Talbot
richtte vervolgens zijn eigen label op en maakte met Gravenhurst
zijn gekende dromerige folk in de stijl van Fairport Convention.
Intussen zit Gravenhurst al een tijdje op Warp Records, is het vier
man sterk en is ‘The Western Lands’ hun derde langspeelplaat op
datzelfde label. Opmerkelijk is de beweging naar spacerock en
shoegaze – denk aan My Bloody Valentine – zonder de gekende
dreampop en -folk uit het oog te verliezen.

‘The Western Lands’ is een boek van William S. Burroughs en niet
toevallig de titel van dit album. Over het boek kunnen we geen
oordeel vellen, maar het enige probleem van ‘The Western Lands’ is
dat de plaat hier en daar wat meer opwinding kan gebruiken. Soms
lijkt het of Talbot over de westerse landen aan het stappen is en
zijn trage tempo aanhoudt zonder van richting of snelheid te
veranderen. Dat heeft natuurlijk wel met de draai naar spacerock te
maken, waarin er niet echt op het horloge wordt gekeken, maar toch,
het is niet de bedoeling dat we er zelf een melodietje bij
verzinnen. Neem nu ‘Song Among The Pine’, dat wel eens een duwtje
of twee had kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor ‘Hourglass’,
eveneens opgevist uit dezelfde folkvijver. De eerste helft van
‘Grand Union Canal’ lijkt wel een band in een nachtelijke te
evoceren. Een band waar niemand naar luistert en bijgevolg als
auditief behang fungeert.

Het positieve aan ‘The Western Lands’ is dan weer dat de plaat zich
bij de eerste luisterbeurten een beetje karakter- en inspiratieloos
opstelt, maar dat dit gevoel bijna volledig verdwijnt eenmaal de
subtiliteiten naar boven komen en je elk nummer begint te
appreciëren. Een uitzondering hierop is misschien het popnummer
‘Trust’, de eerste single, dat zich onmiddellijk van zijn betere
kant laat zien. “I had no idea we were dancing on someone’s
remains” zingt Talbot over het moeilijk te vinden vertrouwen in
mensen. Sterker dan ‘Trust’ is opener ‘Saints’: zacht, gevarieerd,
opgeluisterd door synth en met een fantastische compositie. ‘Hollow
Man’, tweede single en eveneens een van de betere, is vanaf de
eerste seconde erg schatplichtig aan My Bloody Valentine en haalt
een hoger tempo dan de gemiddelde song op ‘The Western Lands’. De
distortionpedaal wordt ook bovengehaald op ‘Farewell, Farewell’,
het meest experimentele nummer op deze Gravenhurst, door de
interessante noise-elementen die best wat afwijken van de
traditionele folk van de oorspronkelijke uitvoerders Fairport
Convention. De melodie is trouwens erg nauw verwant aan ‘Willie
O’Winsbury’ van Meg Baird, die folkmeid van de andere kant van de
Grote Plas.

Liefhebbers van rustige, uitgesponnen melodieën met geheimen die
zich geleidelijk ontrafelen, zullen hun hart ophalen bij deze
consistente ‘The Western Lands’. Wie na het lezen van deze zin al
half is ingedommeld, houdt het misschien toch best bij ‘Fires In
Distant Buildings’. Aan u de keuze.

Gravenhurst speelt op 17 november in Botanique, Brussel.

Official
site

MySpace

<object width=”425″ height=”350″><param name=”movie”
value=”http://www.youtube.com/v/8dJJl1n1Zqc”></param><param
name=”wmode” value=”transparent”></param><embed
src=”http://www.youtube.com/v/8dJJl1n1Zqc”
type=”application/x-shockwave-flash” wmode=”transparent”
width=”425″ height=”350″></embed></object>

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

achttien + 9 =