Laïs :: The Ladies’ Second Song

Als sinds 1994 vertegenwoordigt Laïs het topantwoord wanneer we
honderd Belgen vragen naar een folkgroep van eigen bodem. Dankzij
hun frisse verschijningen, harmonieuze gezangen en zwierige aanpak
van materiaal met doorgaans nochtans een aftandse uitstraling,
slaagden ze er al snel in de harten van menig Vlaming te veroveren.
Als we zelf kleur bekennen, moeten we toegeven dat het trio al eens
een luchtig tussendoortje kon vormen, maar doorheen de jaren
schijnbaar vastroestte in hun beperkte circuit. Deze vierde
studioplaat moet daar verandering in brengen en het moet gezegd: we
hebben onze ogen enkele keren serieus opengetrokken tijdens de
kennismaking met ‘The Ladies’ Second Song’.

De vernieuwing zorgt voor een meer gevarieerd, gedurfder en
origineler geluid dat zich van de hele plaat meester heeft gemaakt.
Voor het eerst valt het echt op dat de meisjes van Laïs ondertussen
vrouwen geworden zijn. Dit levert enkele uiterst verrassende en
intrigerende resultaten op. Het geweldige ‘Ni Vandaag’ vertrekt
vanuit de gekende samenzang, maar zet die tegenover een portie
stevige electronica, waardoor de banaliteit van de boodschap
(“Ik zien u zo graag maar ni vandaag”) contrasteert met de
zorgvuldig samengestelde, meerlagige muzikale structuur die Bjorn
Eriksson mee uittekende. ‘A Clymène’ zet de tekst van Verlaine
tegenover een Marokkaanse melodie en geeft het gedicht zo een
geheel nieuwe kleur. Een track als ‘Pandora’ biedt dan weer sterke
indiefolk die gerust op een internationaal niveau zou kunnen
meespelen (hoewel wij het psychedelische staartje hier achterwege
gelaten hadden). Hier en daar horen we nog een echo van Laïs 1.0,
maar deze terugblikken zijn schaars en laten daardoor een straffere
indruk na. Ronduit bedwelmend zijn de ingetogen gitaarsong
‘Serenade Portugaise’ en ‘Witte Bij’, de meest prototypische
Laïs-song, die zowat alles wat op de vorige platen al gepresteerd
is overtreft: perfect uitgekiend muzikaal arrangement, doorleefde
vocalen en een prachtige Neruda-vertaling als tekst (“Het water
gaat barrevoets door de natte straten / Aan die bomen klagen, als
zieken, de bladeren / Witte bij, zelfs afwezig zoem je in mijn ziel
/ Rank en stil herleef je in de tijd”
).

Niet alleen muzikaal biedt deze plaat enorm veel afwisseling, ook
qua literaire inspiratie is de blik verruimd, hoewel ditmaal de
werken van W.B. Yeats als rode draad doorheen de plaat vloeien.
Toch wordt ook met de teksten van deze Ierse dichter duchtig
geëxperimenteerd: ‘The Wild Swans At Coole (The Weedlands)’ wordt
bewerkt tot groovy nightclubjazz en uit ‘The Lady’s Second Song’
wordt zelfs ijzersterke electropop geboetseerd. Yeats’ versie van
de mythe rond Zeus’ bezoek aan de Spartaanse koningin Leda in de
gedaante van een zwaan wordt twee keer op de plaat gezet, zij het
in uiterst verschillende versies die dus een verrijkende
nevenschikking vormen. De vertaling ‘Leda En De Zwaan (Agamemnon)’
is old-school Laïs met een dichte strijkerslaag (denk aan het
vroege werk van Rasputina) die een
diepere dimensie aan de song verleent en zo de obscuriteit van het
materiaal extra in de verf zet. Een heel andere toon neemt ‘Leda
And The Swan (Sudden Blow)’ aan; dit keer horen we de originele
tekst op een teasende, bij momenten lichtjes spottende manier alsof
hij door verleidelijke saters verteld wordt. De beste
Yeats-bewerking en het hoogtepunt van het album is echter ‘Before
The World Was Made’, waarvan de tekst op verschillende manieren
gereciteerd wordt; aanvankelijk kil en bijna robotachtig, later
meer doorbloed en belijdend. Deze variaties worden met elkaar
geconfronteerd op de klinische synthbodem van Dago Sondervan en
gaan door de herhaling op de duur als een waanzinopwekkende mantra
klinken.

Tot onze grote verbazing – we hadden van Laïs geen grote
verrassingen meer verwacht – is ‘The Ladies’ Second Song’ een enorm
originele, boeiende en intrigerende plaat geworden die nog eens het
bewijs levert dat een groep zichzelf volledig kan heruitvinden
zonder artistiek verraad te plegen. Zet alle vooroordelen die de
groepsnaam oproept dus aan de kant en laat u inpalmen door een
Vlaamse plaat van wereldklasse.

Official site
MySpace

10
Release:
2007
Bang!

verwant

Laïs :: De langste nacht

Een en een is twee, en drie en drie...

Laïs :: ”K3 dat plots een jazzplaat maakt, dat zou ook niet werken”

Lange tijd leek Laïs enkel nog buiten te komen...

Laïs Lenski :: Laïs Lenski

Met The Ladies’ Second Song nam Laïs twee jaar...

Laïs Lenski :: ”Beschrijf deze plaat maar als een ‘winters bospad”’

U vond The Ladies’ Second Song al een stijlbreuk...

Laïs

Handelsbeurs, Gent, 8 november 2007 We zijn nog altijd niet...

aanraders

Bolis Pupul :: Letter To Yu

Bolis Pupul is al lang niet meer ‘de zoon...

Porcelain id :: Bibi:1

Ook wij moeten er soms aan herinnerd worden dat...

Coeur :: SHOW

Meer pompende beats. Meer duizelingwekkend Frans. Meer pure, feestelijke...

Talk Show :: Effigy

Het leven is een club waar al eens klappen...

Whispering Sons :: The Great Calm

Wat het Belgisch leger steeds meer nalaat, weten de...

recent

Zimmerman

17 maart 2024Rotown, Rotterdam

Zondagavond spelen Ivy Falls en Zimmerman in Rotown in...

Coeur :: SHOW

Meer pompende beats. Meer duizelingwekkend Frans. Meer pure, feestelijke...

The Smile

15 maart 2024Vorst Nationaal, Brussel

Er zit een goeroe verborgen diep in Thom Yorke....

Benni :: Make Me Blind

Vanuit het land van de eeuwige herfst bracht de...

Miek Zwamborn :: Onderling – Langs de kustlijn van Mull

Hoe maak je als auteur het landschap tot hoofdpersonage...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in