The Room Next Door

Hier en daar wordt gefluisterd dat The Room Next Door, de eerste Engelstalige film van Pedro Almodóvar waarmee hij op het festival van Venetië de Gouden Leeuw won, een beetje een zielloze aangelegenheid is die in scherp contrast staat met de flamboyante films waaraan hij zijn faam dankt. Nu is het natuurlijk onzin om te verwachten dat een cineast of kunstenaar tijdens zijn of haar hele carrière geen evolutie zou ondergaan en bij Almodóvar beslaat die loopbaan ondertussen al vijf (!) decennia. Dat Volver of Dolor y Gloria dus anders zijn dan Matador of La Ley del Deseo, is niet meer dan logisch.

Toch lijkt het bij aanvang alsof een deel van de kritiek ditmaal wel gerechtvaardigd is. Julianne Moore en Tilda Swinton zijn uitstekende actrices, maar het eerste stuk van The Room Next Door is stroef en log en wordt dan ook nog eens geplaagd door ongemakkelijke flashbacks en veel te veel onnodig converseren over de plot. Die plot draait om twee oude vriendinnen die elkaar na jaren terugzien op een moment dat een van hen (Swinton) in de laatste fase van baarmoederhalskanker is aanbeland en de daarbij horende chemotherapie. Ze vinden elkaar terug in heel lange gesprekken tot het personage van Swinton aan haar vriendin vraagt om haar te vergezellen naar een gehuurde woning alwaar ze van plan is om op een bepaald moment via een zelf toegediende euthanasiepil een einde te maken aan haar uitzichtloze situatie.

Vanaf dat moment versmelten de beide getalenteerde vertolksters echt met hun rollen, slaagt de film erin het drama uit te diepen, vindt Almodóvar het juiste ritme en bloeit de prent ook visueel eindelijk volledig open. De conversaties die beide protagonisten nu voeren, leiden naar een sterke emotionele ontlading en behoudens een onnodige subplot die milieuproblematieken bij de zaak betrekt, is het allemaal een stuk gebalder en meer stuwend. Daar komt bij dat inzake kleurpalet en belichting het allemaal ook een pak sterker wordt. Fotografieleider Eduard Grau is nu niet meteen een van de groten in zijn vak maar in dienst van de juiste cineast met een duidelijke creatieve visie, slaagt hij er wel in degelijk werk neer te zetten (een van die gevallen waarin de balans tussen regie en fotografie anders bekomen wordt dan bijvoorbeeld bij DP’s die een heel duidelijke eigen stijl hebben en die van film tot film meenemen, zelfs als ze met anderen achter de camera samen moeten werken).

Uiteindelijk is The Room Next Door met dat alles zeker niet een van Pedro Almodóvars grootste werken. Dit is een gedegen, wat onevenwichtig drama dat ontegensprekelijk grootse momenten kent maar evengoed een heel aantal inzinkingen en vooral een bijzonder zwak eerste half uur. Datzelfde geldt voor de vormtaal die zich nooit kan meten met het beste werk van Almodóvar, maar ook wel te veel te bieden heeft om zomaar af te schrijven.

7
Met:
Julianne Moore, Tilda Swinton, John Turturro
Regie:
Pedro Almodóvar
Duur:
107'
2024
Usa, Spanje, Frankrijk

verwant

Blog Film Fest Gent 2024

Zoals elk jaar zijn de enola-recensenten aanwezig op het...

May December

"De films van Todd Haynes durven tijdruimtelijke en andere...

The Eternal Daughter

Tilda Swinton vertolkt een dubbele rol in de gotische...

Strange Way Of Life (Extraña forma da vida)

De films van Pedro Almodóvar zijn zelden onder één...

Three Thousand Years of Longing

Sinds hij in 1985 de originele Mad Max –...

aanraders

Grand Tour

Voor zijn in Cannes door de critici onterecht matig...

Megalopolis

Meer dan een kwarteeuw lang (en naar verluidt lag...

Nosferatu (2024)

De roman Dracula van Bram Stoker lag in de...

All Shall Be Well (Cong jin Yihou)

All Shall Be Well is een fijngevoelige meditatie over...

recent

All Shall Be Well (Cong jin Yihou)

All Shall Be Well is een fijngevoelige meditatie over...

Imaginary Family :: ‘Wachten tot mijn zeventigste om terug te keren leek me toch wat overdreven’

Als een druppel dauw aan een ochtendlijke bloem loste...

A Man on the Inside – Seizoen 1

Het zijn gouden tijden voor series met oudjes. En...

The Silent Hour

Het werk van de Amerikaanse regisseur Brad Anderson valt...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in