Mothering Sunday

Mothering Sunday is een ouderwets Brits periodedrama rond een liefdesgeschiedenis tijdens het Engelse interbellum. Dat klinkt misschien niet meteen heel uitnodigend, maar eigenlijk zou de film beter iets meer aan die beschrijving beantwoord hebben. In de recensie over de oorspronkelijke novelle van Graham Swift, schreef Christobel Kent van The Guardian dat soms een middellang verhaal de ideale vorm is om iets te vertellen. Precies omdat de verfilming dat niet is, voelt de wat ongewone narratieve structuur van Mothering Sunday aan als net iets te lang uitgesponnen.

De film van de Franse cineaste Eva Husson begint nochtans sterk met een exquis belicht beeld van een boeket op een tafel. Het is een eerste moment van opmerkelijke lichtinval in een prent die vaak uitgelicht wordt als een schilderij uit de 17eeeuwse Haagse school en waarin het verglijden van de uren licht in de dag, een cruciale rol speelt. Die bijzondere dag is ‘Moederdag’ 1924 op het Engelse platteland, de dag ook waarop de jonge dienstmeid Jane voor het laatst tijd doorbrengt met Paul, haar geheime liefde die deel uitmaakt van een vooraanstaande familie en nu snel in het huwelijk zal treden. Terwijl de bevriende families de lunch nuttigen aan de waterkant, spenderen Paul en Jane tijd in bed, terwijl gebeurtenissen uit heden, verleden en toekomst met elkaar verstrengeld raken.

Er zit in de omgang met belichting in Mothering Sunday een bepaalde fragiliteit die het equivalent is van waar de film metaforisch om draait: de betovering van een lentedag die nog niet helemaal echte warmte biedt, maar die wel al belooft in het vroege zonlicht. Het is die betovering die symbool staat voor de kiemen van Jane’s latere leven en die ook de sterkste troef is van de film en voor de beklijvende momenten zorgt. Zo is er de mooie observatie van onderliggend WO I leed en het sluipende verdriet dat alle families aan elkaar bindt. Die betovering had bizar genoeg nog sterker kunnen zijn mocht de gefragmenteerde verhalende vorm van de novelle hier misschien net iets minder sterk zijn doorgevoerd. Die vorm leende zich misschien niet tot een kortfilm, maar ook niet tot een looptijd van 105 minuten. Wat op papier werkte, wordt hier langzamerhand een beetje de achilleshiel van de prent: te vaak – vooral naar het einde toe – zijn er die momenten waarin we nodeloos blijven kijken naar ‘travellings’ langs boeken of bomen … dingen die in de oorspronkelijke vorm compact waren en hier iets te veel ballast gaan vormen.

Dat is gelukkig geen fatale fout want Mothering Sunday is best ambitieus en kan rekenen op voortreffelijk acteerspel: de jonge gezichten Josh O’Connor en Odessa Young, maar ook bekende en gerespecteerde namen als Colin Firth, Olivia Colman en Glenda Jackson. Een echt perfecte vertaling van het literaire concept is dit evenwel – ondanks alle kwaliteiten die wel degelijk aanwezig zijn – niet geworden.

7
Met:
Odessa Young, Josh O'Connor, Colin Firth
Regie:
Eva Husson
Duur:
104
2021
Uk, Duitsland

verwant

The Great Escaper

‘Negentigplusser ontsnapt uit verzorgingstehuis om zijn gevallen kameraden te...

Empire of Light

In een jaar waarin zowel Damian Chazelle als Steven...

The Lost Daughter

Bijna niets is zo vanzelfsprekend als het moederinstinct. Maar...

Supernova

Twee vrienden maken een ‘roadtrip’ doorheen het Engelse landschap...

The Father

Met The Father, verfilmde Florian Zeller zijn eigen Franse...

aanraders

28 Years Later

In 2002 populariseerde Danny Boyles 28 Days Later het...

Hola Frida!

Altijd boeiend wanneer een animatiefilm meer doet dan alleen...

The Teacher Who Promised The Sea (El maestro que prometió el mar)

Met The Teacher Who Promised The Sea brengt regisseur...

Loveable (Elskling)

Helga Guren imponeert in een gedurfde rol als moeder...

Motel Destino

Wie een beetje oplet tijdens Motel Destino, heeft al...

recent

Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in