Joan As Police Woman :: To Survive

Het werd dringend tijd dat Joan Wasser haar nieuwe plaat uitbracht.
An sich is een wachttijd van twee jaar volstrekt normaal,
maar door het veelvuldig concerteren in Belgiƫ was de
versheidsdatum van Real Life al een
tijdje verstreken. Na de eerste voorstellingen werd de
spanningsboog nog hoog gehouden door al wat nieuw materiaal prijs
te geven, maar bij de laatste ontmoeting was het duidelijk: Joan
moest het reizen staken en een one way ticket naar de opnamestudio
boeken.

Na een kort afscheid van de podia komt ze aan de oppervlakte met
‘To Survive’, een plaat waarmee ze zich verder distantieert van
haar rockverleden en nog meer als singer-songwriter profileert. In
spaarzame samenwerking met David Sylvian start ‘Honor Wishes’ de
tweede zitting: een sensueel slepend begin met steeds smachtender
klinkende noten. Toch straalt dit nummer een hogere liefde uit dan
de puur fysieke, niet in het minst dankzij de orkestrale middenmoot
die de song volledig laat openbloeien. De toon is gezet voor een
album dat nog meer dan de voorganger rond gevoel draait. Een
minutieuzer gedetailleerd werkje waarvoor Wasser in de eerste
stappen voornamelijk achter de piano kroop om haar ziel bloot te
leggen.

Achter de toetsen lijkt Joan meer geneigd zich volledig over te
geven. De ballade ‘To Survive’ kent de concertganger al langer dan
vandaag en blijft een uitblinker: een broos relaas over het vinden
van de ware liefde dat recht naar het hart gaat. Aan de steevast
akoestisch ten berde gebrachte versie werd hier enkel een
strijkerslaagje toegevoegd dat het kippenvel nog prominenter
accentueert. Dit is de ode waarvan je alleen maar vurig kan hopen
dat ze ooit in jouw oor gefluisterd wordt. Ook bij ‘To Survive’
lijk je even in isolement met Joan te verkeren, wat de boodschap,
in dit geval over het verwerken van de dood van haar moeder, des te
persoonlijk laat klinken. Harteloos is het lichaam dat hierbij geen
traan in de ooghoek voelt opwellen.

Net zoals Joan zich kwetsbaar durft op te stellen tegenover verlies
en rouw, kan ze ook een goed gevoel onverbloemd vertalen. ‘Magpies’
klinkt uitermate gelukzalig; dƩ begeleiding om door bloemenvelden
mee te dartelen en in het trompetgeschal horden vogels vrolijk te
horen fladderen. Ook het soulvolle ‘To Be Loved’, dat als
vooruitgeschoven single dan iets te weinig in het oog mag springen,
laat op plaat gul de zonnestralen door de slaapkamergordijnen
priemen. De houding tegenover de liefde hoeft natuurlijk niet
altijd even hoofs te klinken. Op ‘Hard White Wall’ droomt Wasser er
luidop van haar man eens stevig tegen de muur te plakken. Wat live
tot voor kort op zijn best nog als een zoethoudertje bestempeld kon
worden is, door een lichte reggaetoets ondertussen gegroeid tot de
zoveelste blikvanger. Eenzelfde lot is ‘Furious’ niet beschoren,
dat een pak minder snerpend uit de hoek komt dan we gewoon waren en
zo als de enige misser van ‘To Survive’ gezien kan worden. De
poppier versie laat de boodschap veel zwakker overkomen dan het
origineel, dat op dreunende pianoklanken gestut was; de elektronica
verfraait de achtergrond allerminst en het belgerinkel jaagt het
tempo te fel d lucht in.

Wie na het exhaustieve touren voor een burnout gevreesd had, staat
voor een aangename verrassing. ‘To Survive’ toont een Joan As
Police Woman die muzikaal duidelijk gegroeid is. Luister maar hoe
ze van een simpel popdeuntje als ‘Holiday’ een boeiende song maakt
door een opgesmukte versie met achtergrondstemmen en goed overdacht
instrumentaal detailwerk. Dit album is ook perfect naar het timbre
van Wasser geschreven, die in de finale van ‘To America’ in een
prachtige dialoog treedt met Rufus Wainwright. Een fraai slot dat
met tromgeroffel en trompetgeschal een lichtjes episch aandoend
einde aan een sterke prestatie breit. Nadat we door de talrijke
concerten Joan As Police Woman stilaan als een vanzelfsprekendheid
begonnen te aanzien, slaagt ‘To Survive’ er opnieuw in om te
verrassen. Meer doorleefd, beter uitgewerkt, kortom nog een flinke
stap vooruit na de aangename kennismaking die ‘Real Life’
was.

Joan As Police Woman stelt ‘To Survive’ op woensdag 18 juni
voor in een uitverkochte Beursschouwburg. Wie hiervoor geen ticket
kon bemachtigen, krijgt een tweede kans op de donderdag van
Pukkelpop.

9
Release:
2008
Reveal

verwant

Joan As Police Woman

3 augustus 2019dranouter Festival, Dranouter

#So2018: Joan As Police Woman :: The Silence

Om afscheid te nemen van 2018 presenteert in...

Joan As Police Woman :: 7 augustus 2018, Magdalenazaal (Moods!)

De langverwachte plensbui kwam als een hemelgeschenk voor iedereen,...

Joan As Police Woman :: 2 april 2018, Botanique

Eieren en hazen ten spijt kon je voor het...

Joan As Police Woman :: Damned Devotion

Plaat na plaat hoorden we Joan Wasser onder haar...

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

Stake :: ”Ik zie ons nog wel doorgaan tot we baarden hebben als ZZ Top”

We hebben het met de manager gecheckt: bedoelde hij...

Roncha :: Fleecedekentje Thuglife

Berichtje aan alle rappers van Belgiƫ: goed bezig. Onze...

The Gentlemen – Seizoen 1

De serie The Gentlemen was een paar jaar geleden...

Louise van den Heuvel :: Sonic Hug

Op Sonic Hug neemt Louise van den Heuvel de...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in