Daan :: Space

Het zou zijn “hippieplaat” worden. “Wilder, stoneder en vrijer dan ooit.” Het werd niettemin – gewoon – een Daanplaat. Maar dan wel een van de meer bizarre snit.

Hij heeft even een pauze genomen – er was toch een virus, er viel wat af te rouwen – maar sinds The Ride, twee jaar geleden, heeft Daan Stuyven er opnieuw goesting in. Gretig volgt Space in het spoor van zijn voorganger, zelfs al is hij bij momenten het negatief er van. Deze walst immers binnen met een strut en een grijns die we al lang niet meer kregen. Was The Ride al speels, dan is deze ronduit dollen; loos gaan om loos te gaan; luister maar naar die manier waarop de zanger zich in “Drunk” vol gusto midden op het voorplan smijt.

Er is iets heerlijk losgeslagen aan dat nummer dat die vreemde één-noot-solo compleet normaal maakt. Alsof Daan zich in dit universum nog meer kan permitteren dan anders, en ‘eigenzinnig’ gewoon veel lettergrepen is om ‘plezant, toch?’ te zeggen. Op dezelfde manier gaat ook “Work” te keer: “If the sixties didn’t work, why should we?”, en je hoort de zanger glimlachen om zijn eigen trouvaille. Het Budapest Art Orchestra, dat tegenwoordig wel heel veel Belgische klandizie lijkt te hebben, legt er een smaakvol bedje strijkers onder.

“Dumb”, “Fun”, “Man”; de tracklist is er verder een van eenvoud en rechtlijnigheid. Soms werken die woorden goed samen, alsof ze samen een portret van the artist as middle aged moeten schetsen. Is niet zo. “Dumb”, om er maar één te nemen, heeft eerder met ons en ons onverantwoord stemgedrag te maken: “We’re not dumb / but we’re getting close”, en de bassynths pruttelen zoals ze niet niet meer gedaan hebben sinds Victory. Het nummer werkt hier overigens beter dan toen het als single werd gelost.

“Fun” is een dot van een trage. “It’s supposed to be fun / But darling I ain’t having none”, croont Daan, en de spijt druipt ervan af. Daar is dat strijkorkest ook weer. In “Great” zit iemand zijn klassieke pianoskills te showboaten, Daan maakt er een ingetogen treurzang van. Nieuwbakken bassist Ewen Vernal onderbreekt met een mooi lijntje. “Man” laat dan toch het beest even los, en we krijgen de wildheid die hij ons beloofde in die lange aanloop – zelden zoveel interviews gelezen terwijl de artiest nog bezig was. De synth begint, Isolde Lasoen steekt er diep in de mix wat backing vocals onder, en bereikt een vocale staat waar we bijna het woord “krijsen” op willen plakken; past hem.

Geen ballad om mee te eindigen, wel het vinnige “Empathy”. Het past deze rusteloze, energieke plaat die nooit helemaal in zijn groove wil vallen. Als Space één ding laat horen, dan wel dat Daan Stuyven nog steeds zoekend en vooral hongerig is. En zo hebben we onze artiesten graag.

7
PiaS
Beeld:
Dirk Leunis

verwant

Daan :: ”Ik had goesting om de truken van de foor te gebruiken”

Het gaat goed met Daan, dank u. Afgezien van...

Glints :: The Dark!

Nadat Glints’ veelbelovende debuut jammerlijk doodviel op de vooravond...

Daan

4 mei 2023De Roma, Borgerhout

Is Daan rijp voor het nostalgiecircuit? Aan het publiek...

aanraders

Jef Parker ETA IV-tet :: The Way Out of Easy

The Way Out of Easy is de tweede van...

Malvin Moskalez :: Not Today

Het leven loopt nooit rechtlijnig en is geenszins zwart-wit....

Kynsy :: Utopia EP

Okselfris, goeie neus voor pop, kan vlot met een...

Fortress :: Chroma

Een tweede EP voor Fortress, en alweer staat die...

Tyler, The Creator :: Chromakopia

Tyler, The Creator schept op zijn nieuwste plaat Chromakopia...

recent

All Shall Be Well (Cong jin Yihou)

All Shall Be Well is een fijngevoelige meditatie over...

Imaginary Family :: ‘Wachten tot mijn zeventigste om terug te keren leek me toch wat overdreven’

Als een druppel dauw aan een ochtendlijke bloem loste...

A Man on the Inside – Seizoen 1

Het zijn gouden tijden voor series met oudjes. En...

The Silent Hour

Het werk van de Amerikaanse regisseur Brad Anderson valt...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in