Brandend actuele thema’s als gendergelijkheid, seksuele identiteit en adolescentie vormen de rode draad doorheen het oeuvre van Tina Satter. De in New York gevestigde dramaturge stond aan de wieg van het theatergezelschap Half Straddle (dat op internationale podia staat met performances, videokunst en muziek) en verbreedt nu met succes haar werkterrein.
Satters meeslepende langspeelfilmdebuut Reality vertelt het waargebeurde verhaal van Reality Winner, een voormalig lid van de US Air Force en gewezen NSA-vertaalster die ongeoorloofd geheime informatie lekte naar de media. Alles draaide rond een rapport over de Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016. Winner betaalde een dure prijs voor deze zelfverklaarde daad van patriottisme. Ze kreeg immers een veroordeling van vijf jaar cel opgelegd, meteen de langste straf die tot op heden voor dergelijke feiten werd uitgesproken.
Reality concentreert zich nagenoeg helemaal op het gespannen verhoor waaraan de jonge vrouw wordt onderworpen. Van bij de start creërt de beklijvende film een gevoel van onbehagen dat gedurende het verdere verloop intact blijft. Daarnaast weet de prent ook vragen op te roepen over de rol van de openbare veiligheidsdiensten in onze democratie, zonder dat daar een eenduidig antwoord uit voortvloeit. Reality is overigens volledig afgeleid van Satters eigen Broadway-stuk Is This A Room, een woord-voor-woord enscenering van deze ondervraging, gebaseerd op de echte transcripties en audio-opnames van de FBI.
De manier waarop Tina Satter de filmische ruimte verkent maakt er een claustrofobische thriller van (quasi de hele film speelt in real time, in een en dezelfde met kille lampen verlichte kamer) die op intense manier de ondervraging in beeld brengt. De camera blijft onafgebroken in de directe omgeving van het hoofdpersonage, waardoor de kijker een deelgenoot van het hele proces wordt. De sobere stijl die de cineaste hanteert wordt ook doorgedreven in haar acteursregie. Josh Hamilton en Marchánt Davis spelen de twee bedachtzame agenten die het onschuldig ogende meisje aanklampen met een huiszoekingsbevel op zak en haar langzaam maar zeker het vuur aan de schenen leggen. De keuze om Sydney Sweeney te casten in de titelrol lijkt misschien niet zo vanzelfsprekend, maar de actrice kwijt zich uitstekend van haar taak. Het jonge talent wist zich eerder in de kijker te werken door haar deelname aan de beroemd geworden tv-reeksen The Handmaid’s Tale, Euphoria en The White Lotus en zet hier een uiterst beheerste vertolking neer, waarin ze optimaal gebruik maakt van haar kwetsbare uitstraling. Reality klokt af op nauwelijks 83 minuten, maar blijft tot lang na het rollen van de end credits nazinderen.