Portico Quartet :: Art In The Age Of Automation

82753104

Beheerst en stijlvol zijn de heren van Portico Quartet zeker. Alleen heeft Art In The Age Of Automation meer nood aan een onbesuisde geestdrift die de grenzen van ambient jazz doorbreekt.

Welke boodschap schuilt er achter een naamsverandering? Kunnen we in dergelijk geval spreken van een groep die een nieuwe stijl wenst te verkennen of eerder ontevredenheid met het bestaande werk uit? In 2015 liet Portico Quartet met de release van Living Fields een deel van haar bandnaam vallen. Zo bleef er enkel Portico over, met de speculatie dat het Britse collectief een associatie met jazz beu was geworden. De eerste successen waren nochtans dankzij een kruising tussen jazz en elektronica, al leek de voorkeur nu voor dat laatste uit te gaan. Twee jaar later staat de kwartetformule echter opnieuw op het voorplan, zonder merkbare wijziging aan de groep. Niemand die weet of er iets meer aan de hand is. A sudden change of heart zullen we het maar noemen.

De makkelijkste manier om helderheid te scheppen, is met het beluisteren van Art In The Age Of Automation. De titel hoort als een vraag te worden beschouwd in plaats van een groots, ambitieus statement over de inhoud van het album. Op de oppervlakte lijkt er niet veel veranderd aan de formule waarmee Portico Quartet bekend is geworden: de hang doet opnieuw z’n opwachting, alsook een rijke waaier van samples en elektronisch behangpapier. Alleen laten klassieke instrumenten (saxofoon en trompet) ditmaal een krachtigere indruk na. In ‘’Endless’’ zorgt een Molvaeriaans trompetgeluid voor een snedige juxtapositie met een veelledig elektronisch weefsel. Een gelijkaardige spanning is te vinden in ‘’Objects To Place In A Tomb’’ waar de elegante saxofoonmelodie als een bedwelmend middel voor een fragmentaire compositie werkt.

Tot zover alles goed met Portico Quartet, al dringt na een drietal nummers de realisatie door dat Art In The Age Of Automation de luisteraar geen heldere raison d’être voor de voeten werpt. Enigmatische songtitels als ‘’S2000S5’’ en ‘’Lines Glow’’ bevatten geen aanwijzing over de thematische teneur van het album. Ook vormelijk rijzen er voornamelijk vraagtekens. Titeltrack ‘’Art In The Age Of Automation’’ ademt een strakke, lichtjes onderkoelde atmosfeer uit, zoals het merendeel van de composities. Hier opnieuw is een vormelijke mengeling tussen het oude werk van Portico Quartet (denk aan Isla) en het oeuvre van Nils Petter Molvaer. Een speelsere indruk laat zich in de details horen — let op die gevleugelde achtergrondgeluiden — maar breekt zelden of nooit uit een rigide vorm. Er is veel goede wil bij de heren van Portico Quartet om er een ervaring van te maken maar de kil aandoende bouwstenen schieten te kort om die ambitie te bewerkstelligen.

Het tweede deel van Art In The Age Of Automation ontbeert de assertiviteit van de eerste tracks en kondigt daarmee een vlucht inwaarts aan. ‘’RGB’’ is gestileerd maar voelt te klinisch aan en mist de soul die men zelfs bij het minimalistische werk van James Blake vindt. ‘’Beyond Dialogue’’ graaft in Portico’s muzikale verleden maar suggereert daarmee een gebrek aan inspiratie, terwijl ‘’Current History’’ een broodnodige groove injecteert, maar nooit tot uitbarsten komt. Misschien vinden elektronicaliefhebbers eerder hun gading in Art In The Age Of Automation. Voor een kwartet dat zich echter prijst voor het samenbrengen van jazz en elektronica, is het resultaat een kleine teleurstelling.

Misschien draait het in Art In The Age Of Automation allemaal om (zelf)controle en benadert Portico Quartet daarmee het beeld van een nabije toekomst. Voor een groep die zich opnieuw duidelijk als deel uitmakend van ambient jazz profileert, is het niettemin moeilijk om van een gedurfde, artistieke keuze te spreken. Art In The Age Of Automation blijft netjes binnen de krijtlijnen die The Cinematic Orchestra ruim een decennium geleden heeft getekend. Mag het een beetje meer zijn?

6
Release:
2017
http://porticoquartet.com/
Suburban
Godwana records

verwant

James Blake

19 augustus 2022Pukkelpop, Hasselt

Pukkelpop lost affiche met Slipknot, Arctic Monkeys, Tame Impala en Cypress Hill

Het Pukkelpopfestival, dat plaatsvindt van 18 augustus tot en...

James Blake :: Friends That Break Your Heart

Op z’n best is de vijfde van James Blake...

Jazz Middelheim

13 augustus 2021Park Den Brandt, Antwerpen

Meer dan anderhalf jaar zaten we allemaal op droog...

Moses Sumney :: græ

“I truly believe that people who define you control...

aanraders

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

recent

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Keane

25 april 2024Koninklijk Circus, Brussel

"Wat een zaal! Hier zouden we wel een week...

Gaye su Akyol

24 april 2024De Roma, Borgerhout

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in