Run The Jewels :: RTJ3

82753235

Het hiphop-boerenjaar 2016 smeult nog na, maar ondertussen schiet 2017 alweer met gierende banden en de geur van verbrand rubber uit de startblokken. Achter het stuur: de explosieve tandem El-P en Killer Mike, die als vanouds met een brullende motor langs hiphop, trap en elektro scheurt. En ook dit keer zonder uit de bocht te vliegen.

Want ook op RTJ3 vinden El-P en Killer Mike een perfect evenwicht tussen brutaliteit en subtiliteit. Een spagaat waar veel andere hiphopartiesten gescheurde baggy jeans aan overhouden. Run The Jewels kiest constant voor de frontale aanval: diepe subbassen doen de grond onder je voeten daveren, agressieve raps mikken op de onderbuik en spijkerharde beats fluiten je om de oren. Klinkt als megalomaan Sportpaleis-voer, maar producer/rapper El-P slaagt er wonderwel in om diepgang en eigenzinnigheid in die blitzkrieg te pompen. “Oh My Darling Don’t Cry”, “Close Your Eyes (And Count to Fuck)”, …: zelfs de meest moddervette tracks van RTJ2 staan bol van meticuleus verkapte vocals, verwrongen geluiden en vindingrijke samples. Ook op R.A.P. Music, de laatste soloplaat van Killer Mike, knutselde El-P met diezelfde gereedschapskist een fundament voor de maatschappelijke verontwaardiging van de Bernie Sanders-fan uit Georgia. De link met “Talk To Me”, de eerste single van RTJ3, is snel gelegd. “Born Black, that’s dead on arrival/My job is to fight for survival/In spite of these #AllLivesMatter-ass white folk”, sneert Killer Mike over futuristische synths, ratelende beats en een afgekloven gitaar.

Ook op zijn derde album schraapt het duo dus het gulden vernislaagje van de beschaafde mens. “How long before the hate that we hold/Lead us to another Holocaust?”, klinkt het op het verrassend soulvolle “2100”, een track die onze door angst geteisterde samenleving fileert. In afsluiter “A Report To The Shareholders/Kill Your Masters” gaat het duo zelfs nog een stapje verder. Een ambitieus tweeluik waarin El-P en Killer Mike reflecteren over hun rol als protestrappers om na een ingetogen begin los te barsten in een steekvlam van bombastische synths en opruiende raps. Inclusief een glansrol voor de eeuwig furieuze Zack de la Rocha (Rage Against The Machine) op het eind. Met voorsprong de meest ambitieuze RTJ-track tot nu toe.

Dat maakt van RTJ3 wel nog geen vervolg op To Pimp A Butterfly. El-P en Killer Mike peuteren even in enkele maatschappelijke wonden, maar ze steken hun vinger niet zo diep als Kendrick Lamar. Bij Run The Jewels draait het nog altijd vooral om dikke, ongebreidelde fun. Zelfverheerlijking met een vette knipoog in “Legend Has it”, misogynie met de tong stevig tegen de kaak in “Panther Like A Panther” (“I got banana dick/your bitch go apeshit if she hit it”, iemand?) en ga maar door: El-P en Killer Mike koppelen hun maatschappijkritische statements met een sardonische glimlach om de lippen aan de bekende hiphopclichés.

De raps op deze plaat klinken dus afwisselend serieus en silly, maar altijd vurig en direct. Hetzelfde geldt ook voor de muziek. Soms metst El-P een geluidsmuur die aan de bombastische trap van TNGHT doet denken, maar de vocals van Boots en Tunde Adebimpe (Tv On The Radio) blazen ook een ziel in de plaat. In “Thursday In The Danger Room” mag Kamasi Washington zelfs voor de sausbinder tussen de beats, samples en raps zorgen met een wonderschoon arrangement van koperblazers.

De kans dat RTJ3 het meest gedurfde en vooruitstrevende hiphopalbum van 2017 wordt, is klein. Run The Jewels surft vooral verder op de woelige flow van RTJ2, maar El-P en Killer Mike doen dat zo goed dat je dat gebrek aan vernieuwing graag met de mantel der liefde bedekt. Haters zullen ze dus niet bekeren, maar wie z’n hiphop graag moddervet, agressief en rechttoe rechtaan heeft, is bij Run The Jewels meer dan ooit aan het juiste adres.

7.5
https://runthejewels.com/
Definitive Jux

verwant

Killer Mike ft. El-P and thankugoodsir :: Don’t Let the Devil

Hoe lang is het geleden dat u nog eens...

Eindejaarslijstje 2022 van Philippe Nuyts

Globaal gezien wint elk jaar tegenwoordig een lelijkheidsprijs. De...

Eindejaarslijst 2022 van Jef De Ridder

Dit was voor mij geen jaar van de gitaar....

Kendrick Lamar :: Good Kid, m.A.A.d. City (2012)

Tien jaar geleden verscheen Good Kid, m.A.A.d. City, Kendrick...

Kendrick Lamar :: Mr. Morale & The Big Steppers

Op zijn vijfde kijkt Kendrick Lamar lang en diep...

aanraders

Meshell Ndegeocello :: No More Water: The Gospel Of James Baldwin

In 2015 las Meshell Ndegeocello voor het eerst een...

Fontaines D.C. :: Romance

Na de ‘moeilijke tweede’ en de ‘bevestigende derde’ is...

Wunderhorse :: Midas

De buzz rond Wunderhorse zoemt harder dan de horzel...

Nick Cave & The Bad Seeds :: Wild God

Een geest, een man, een goeroe was Nick Cave...

Hugh Coltman :: Good Grief

Wat doet een rasmuzikant die zich op een dood...

recent

Beetlejuice Beetlejuice

In de Verenigde Staten bracht de heel late sequel...

Ezra

De synopsis op Imdb.com voor de tragikomedie Ezra is:...

Matias Faldbakken :: Stakker

In Noorwegen is Matias Faldbakken al lang geen onbekende...

Tatami

Het deels op ware feiten gebaseerde Tatami handelt over...

Itches :: ”Goedkoop bier is altijd plezant”

Het rammelt lekker, het swingt als een tiet: Two...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in