Chad Vangaalen :: Shrink Dust

82808268

Het is moeilijk niet gecharmeerd te zijn door een muzikale doe-het-zelver als Chad Vangaalen. Op Shrink Dust, zijn vijfde langspeler, fabriceert de Canadese multi-instrumentalist alweer alles helemaal in zijn uppie, van de opnames tot en met het artwork. Het resultaat is een bundel kleurrijke maar morbide folksongs zoals alleen meneer Vangaalen er kan maken.

Chad Vangaalen zou met zijn trillende falset en gitaarspel een steengoede kandidaat voor “De Beste Singer-Songwriter” kunnen zijn, ware het niet dat hij het zelden kan laten zijn songs vol te proppen met vreemde en psychedelische geluiden. En dat hij liever teksten schrijft over absurde horrorscenario’s dan over zeemzoete liefdesperikelen. Dit alles maakt dat zijn muziek dan ook vele malen interessanter is dan die van echte, doorsnee singer-songwriters. Het melancholische “Cut Off My Hands”, waarin Chad op verdacht lieflijke manier bezingt hoe hij zijn eigen handen afhakt, is hiervan een perfect voorbeeld en tegelijk een prachtig begin van de plaat. Hier wordt de instrumentatie nog sober en toegankelijk gehouden met een akoestische gitaar, wat achteruit gespoelde riedels en een slide gitaar. Op het wazige “Where Are You” heeft Chad zich daarentegen duidelijk kostelijk geamuseerd met experimenteren en knutselen: talloze psychedelische geluiden kronkelen over elkaar heen als een mierennest dat gezamenlijk aan de hallucinogene middelen zit. Met zijn spacy drumbeat en speelse keyboards doet “Frozen Paradise” dan weer wat aan MGMT denken.

Maar het is niet voor niets dat Chad Vangaalen Shrink Dust zelf als een countryplaat beschouwt; met de daaropvolgende nummers laat de man zich toch voornamelijk van zijn melodische en akoestische kant zien. “Weighed Sin” lonkt naar een Bon Iver in beste doen, niet toevallig omdat ook Chad Vangaalen met sprekend gemak dezelfde onmogelijk hoge noten kan produceren. Ook “Monster” en het uptempo “Leaning On Bells” zijn heerlijk sprankelende songs die hun mooiste geheimen pas na enkele luisterbeurten prijsgeven. De rustigere en meer melodische kant van Vangaalen is hier dan ook stiekem zijn beste. Hij is een expert in wringende lo-fi geluidsexperimenten, maar deze komen het best tot hun recht wanneer ze de nummers eerder ondersteunen dan helemaal overnemen. Zeker wanneer ze zo straf zijn als die waarmee de tweede helft van Shrink Dust is bezaaid. Zoals het meanderende “Evil”, met een van de meest aanstekelijke refreinen op de plaat.

Op “Hangman’s Son” lijkt Bob Dylan zowaar te komen piepen — inclusief mondharmonica. Hier zingt Vangaalen gezellig zijn beul toe: “Oh lay it on me/When my time has come/And I don’t have the sense to run”. Nummers als deze zijn typerend voor de stijl van Vangaalen: pijnlijk melancholisch en doodeerlijk, herkenbaar maar toch volstrekt origineel. Shrink Dust is een zeer aangename rondreis door de kleurrijke wereld van Chad Vangaalen waar horror en liefde soms wel gevaarlijk dicht bij elkaar komen te liggen. Een rasartiest die nog veel meer aandacht verdient dan hij nu krijgt.

7
https://www.subpop.com/artists/chad_vangaalen
Konkurrent
Sub Pop

verwant

Chad VanGaalen

Trix, Antwerpen, 9 maart 2012 ...

Chad VanGaalen :: Diaper Island

Drie jaar na het fel bejubelde Soft Airplane...

DIT WAS 2008 :: Chad Vangaalen :: ”Veel liever zou ik nu thuis zitten schilderen”

Neil Young meets Thurston Moore meets John Cage meets...

Chad Vangaalen :: 22 november 2008, Trix

“Kijk eens omhoog. Kijk, de lucht is grijs en...

Chad Vangaalen :: Soft Airplane

Vorig jaar greep hij in zijn moederland nog net...

aanraders

Suzanne Vega :: Flying With Angels

Suzanne Vega beent op haar eerste plaat in elf...

Heisa :: Trois

Trois: omdat tellen in het Frans altijd sexyer is....

Farfar :: Orbit

Op zijn tweede album doet Farfar ons niet zozeer...

Wu-Tang Clan & Mathematics :: Black Samson: The Bastard Swordsman

De voortekenen waren niet goed. Zat er eigenlijk nog...

Nite Kite :: Erratic Erosion

De Brusselse artiest en producer Dieter Boels gebruikt zijn...

recent

Mission: Impossible – The Final Reckoning

Bijna dertig jaar geleden, bracht Brian De Palma na...

Anne De Marcken :: Het duurt eeuwig en dan is het voorbij

De zombie kent zijn ontstaan in Haïtiaanse folkore en...

The Surfer

In de Amerikaanse komische reeks Community zit een aflevering...

Byung-Chul Han :: De crisis van het narratieve – Over het verdwijnen van rituelen

Pamfletten en essays behoorden lange tijd tot de klassieke...

Romanie :: Uh Oh

Waar we Belgiës coolste indie darling kunnen vinden? In...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in