Brett Anderson :: Slow Attack

“Ik wil elk jaar een album uitbrengen, zolang ik nog leef”, schreef Brett Anderson bij wijze van Nieuwjaarsgroet op zijn blog. Hij houdt woord: net een jaar na Wilderness is er nu Slow Attack; tegelijk herkenbaar, en toch weer anders.

“’t Is niet echt de plaat die ik van plan was te maken, maar ik ben dan ook nog aan het leren hoe dit moet”, noteert Anderson op dezelfde blog. Dat valt op. Dit is zijn derde soloplaat, en opnieuw probeert hij iets anders uit. Na de strijkers van Brett Anderson en de strenge kaalheid van Wilderness koos hij deze keer, samen met producer Leo Abrahams, voor een subtiele, atmosferische invulling van de songs.

Onder invloed van Talk Talks Spirit Of Eden wordt op Slow Attack vaak beroep gedaan op houtblazers, wat een rijk geluid geeft. Toch blijft de kern net als op zijn voorganger een herkenbare folksong. Bij een bucolische fantasie als “Wheatfields” zijn gedachten aan Nick Drake zelfs niet ver weg.

Als er één constante, één logische evolutie is sinds zijn titelloze solodebuut is het dit: Anderson is een zanger geworden, geen balker, geen giller meer. Hij heeft en houdt zijn stem goed in de hand. We zijn ver weg van het drama en de pathos van Suede. Het dichtst in de buurt komen we nog met het iets stevigere refrein van “The Swans”, dat overigens erg mooi rusteloos trommelwerk meekrijgt.

Heel Slow Attack ademt de sfeer uit van de winterse dagen waarin de songs zijn geschreven en opgenomen. De gemoedelijkheid van een warme kamer, het gevoel van isolatie, ze hangen over deze plaat. “Pretty Widows” is zo’n wiegend lied, dat in zijn piano vallende sneeuwvlokken oproept, terwijl de omfloerste blazers voor weemoed zorgen. Sterk is ook het elegische “The Hunted”; toch nog eens strijkers, “oh-oh”’s zoals alleen Anderson dat kan; een mooie popsong.

Niet dat alles zo sterk is, overigens. “Ashes Of Us” is een rommeltje waarin allerlei instrumenten elkaar voor de voeten lopen, terwijl Anderson wat lamenteert, en ook “Scarecrows And Lilacs” is aan de vervelende kant. “Julian’s Eyes”, daarna, doet ons twijfelen: leuk nummertje, of toch net iets te veel bandwerk?

Maar ach, de conclusie vinden we alweer op die blog: “Hier staan een paar nummers op die ik trots zou zingen, naast om het even wat uit mijn carrière. Meer kun je niet vragen”. Meer is het ook niet, maar het volstaat inderdaad. Slow Attack is niet wereldschokkend, geen grote sprong voorwaarts, maar wel de bevestiging dat Anderson zijn eigen stem heeft gevonden. Het zijn dwepers, die nu nog om Suede roepen.

http://www.brettanderson.co.uk
http://www.brettanderson.co.uk

verwant

Live /s Live 2023 :: Dire Straits in strandzand

Eerst Zeebrugge, nu Antwerpen. Zou Live /s Live bij...

Suede

25 juni 2023Live /s Live

Eindejaarslijstje 2022 van Philippe Nuyts

Globaal gezien wint elk jaar tegenwoordig een lelijkheidsprijs. De...

Eindejaarslijstje 2022 van Matthieu Van Steenkiste

Raar jaar. Toen het begon, zaten we nog binnen,...

Suede :: Autofiction

"De pendel slingert terug": na het wel erg Scott...

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Back to Black

De titel van Sam Taylor-Johnsons jongste film verwijst naar...

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

Stake :: ”Ik zie ons nog wel doorgaan tot we baarden hebben als ZZ Top”

We hebben het met de manager gecheckt: bedoelde hij...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in