
EMI, 2007
Suzanne Vega betrad als kleuter voor het eerst de New Yorkse grond
en 45 jaar later is het nog steeds haar uitvalsbasis. Tijd om deze
stad eens in de bloemetjes te zetten en op welke manier kan dat
beter dan door er een plaat rond neer te pennen. Het gros van de
tracks op ‘Beauty & Crime’ zijn dan ook snapshots die ons een
verhaal vertellen van verschillende plekjes in Manhattan door de
jaren heen: gaande van de eeuwig aanwezig blijvende herinneringen
aan tienercapriolen (‘Zephyr & I’) tot de impact van 9/11 op de
stad en haar bewoners (‘Anniversary’ en ‘Angel’s Doorway’).
Voor haar eerste plaat met nieuw materiaal in zes jaar tijd laat
Vega de experimentjes waar ze zich op enkele van haar voorgangers
aan waagde achterwege en keert ze terug naar de formule die
indertijd ‘Solitude Standing’ tot een succes maakte: toegankelijke
arrangementen die extra karakter krijgen door ijzersterke teksten.
Op zich zal de lichte folkpop met retrotoets van ‘New York Is A
Woman’ weinig hoofden laten omdraaien, maar tekstueel vat het
perfect de essentie van een eerste kennismaking met the Big Apple.
Vega stelt de metropool voor als een zwarte weduwe en waarschuwt
een bezoeker hiervoor: hij zal halsoverkop verliefd worden op haar
overweldigende uitstraling, maar verdrinken in haar kolkende
levensritme, waardoor hij er na een korte coup de foudre gewoon
door uitgespuwd zal worden (“She’s happy that you are here but
when you disappear she won’t know that you’re gone to say
goodbye”). Toch wordt deze houding geen patroon op ‘Beauty
& Crime’: ondanks de slechte kanten van de stad, koestert Vega
er duidelijk een diepgaande liefde voor. De prachtige ballad
‘Bound’ mag dan in eerste instantie als liefdesverklaring aan haar
echtgenoot dienstdoen, toch kan de tekst evengoed op Manhattan
toegepast worden. Want hoewel het woelige leven ongetwijfeld zijn
tol geëist zal hebben, overwoekert de liefde toch elke vorm van
corruptie en is ze er onlosmakelijk mee verbonden.
Vega beschrijft op deze plaat dan ook niet gewoon New York, maar
haar New York: niet het anonieme mierennest, maar de thuishaven die
haar mee vorm gegeven heeft. Hoewel de stad constant in beweging
is, hangen voor de bewoners aan elke lantaarnpaal herinneringen
verbonden. “Clear the way for all your private memories as they
meet you on each corner”, horen we op ‘Anniversary’, een song
die voornamelijk naar de spookbeelden van de WTC-aanvallen
verwijst, maar tevens aantoont hoe de ware New Yorker voor zichzelf
ijkpunten opstelt die een eigen stempel op de schijnbare chaos
drukken. ‘Ludlow Street’ verwijst naar een voor Vega zeer
belangrijk brandmerk, namelijk de buurt die haar overleden broer
Tim als het laatste onbezoedelde lapje van de stad omschreef.
Wanneer ze er na zijn dood ronddwaalt, merkt ze echter hoe deze
reine buurt door zijn afwezigheid nu ook aangetast is (“This
time, when I go back to Ludlow Street, I find each stoop and
doorway’s incomplete”). Deze indruk nam ze mee in een ode die
een beetje voorspelbaar begint, maar dankzij een meeslepend refrein
en een rake woordkeuze een pareltje wordt dat nog steeds een
element van rouw bevat, maar voornamelijk getuigt van een
onverwoestbare liefde (“When I think about you now, love is the
only thing I feel”).
Tot hiertoe niets dan lof over ‘Beauty & Crime’, maar ondanks
de aanwezigheid van enkele ijzersterke tracks kunnen we toch niet
van een smetteloze plaat spreken. De tweede helft van het album
kent enkele dipjes die van minder karakter getuigen. ‘Frank &
Ava’ en ‘Angel’s Doorway’ zijn op zich geen slechte nummers, maar
klinken te veel als teruggevonden extra materiaal van Sheryl Crows
tweede plaat; een gebrek aan identiteit dat het moeilijker maakt om
nog een diepe indruk na te laten. Ook ‘Unbound’ werkt verder binnen
het ritme van de countrypop, maar hier wringt het schoentje nog
meer. De elektrische intro vormt al een te drastische doorbreking
van de muzikale stroom van de plaat en wat volgt klinkt simpelweg
te triviaal – de inbedding van de wortels van een plant kan
moeilijk nog als een originele metafoor aangezien worden. Deze
misstapjes maken dat Suzanne Vega misschien niet alles uit dit
concept heeft gehaald wat er in zat, maar dankzij enkele ronduit
prachtige songs en de extra waarde van de sterk doorgedrukte
persoonlijke stempel blijft ‘Beauty & Crime’ wel een plaat om
te checken.
Suzanne Vega staat op 21 oktober in het Koninklijk
Circus.
<object width=”425″ height=”350″><param name=”movie”
value=”http://www.youtube.com/v/sv1lgV–Ye0″></param><param
name=”wmode” value=”transparent”></param><embed
src=”http://www.youtube.com/v/sv1lgV–Ye0″
type=”application/x-shockwave-flash” wmode=”transparent”
width=”425″ height=”350″></embed></object>