John Zorn :: Moonchild

De line-up: Mike Patton, Trevor Dunn, Joey Baron. Het motto: "Powerful secrets are revealed through intensity and extremes of experience". Het resultaat: één van de meest ijzingwekkende albums van de laatste jaren. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Drie jaar had het Moonchild-project van avant-gardegoeroe John Zorn nodig om te evolueren van idee naar concrete uitvoering. Het album, waarvan de muziek werd bedacht, gecomponeerd en gearrangeerd door Zorn (die niet meedoet als muzikant), is opgedragen aan drie artiesten die elk op hun manier het gevecht aangingen met de tradities die heersten in het begin van deze eeuw, generaties kunstenaars beïnvloedden en ook hun sporen achterlieten op deze plaat. Occultist Aleister Crowley, componist Edgard Varèse en toneelschrijver Antonin Artaud braken radicaal met de opvattingen van hun voorgangers, werden verguisd en monddood gemaakt. De ideale uitgangspositie voor de immer voor een confrontatie beschikbare Zorn.

Hoewel het album wordt voorgesteld als "a hardcore song cycle" is er wel degelijk meer aan de hand dan provocerend, nihilistisch geweld. De schizofrene jazzpunk van Naked City is vervangen door de donkere sensualiteit die de band even liet horen op Grand Guignol. Met het project wilde Zorn het hypnotische ritueel (compositie) koppelen aan het spontane (improvisatie) en een modern genre (rock), en het resultaat is ernaar. Tijdens z’n meest extreme momenten is Moonchild een huiveringwekkend extreme lap teringherrie, maar net zo vaak krijg je als luisteraar te maken met gitzwarte, lugubere passages die leiden tot duistere romantiek en semisatanische of kabbalistische rituelen die een bijna fysieke confrontatie met de luisteraar aangaan.

De muzikanten zijn alledrie oudgedienden: drummer Joey Baron (Naked City, Masada, etc.) verkeert al ruim twee decennia in de intieme kring van Zorn, terwijl Mike Patton en Trevor Dunn, beiden van Mr. Bungle en Fantômas, ook al jaren bekenden zijn (Dunn o.m. bij Electric Masada, Patton in een handvol losstaande projecten). Fantômas is waarschijnlijk ook het meest geschikte referentiepunt voor Moonchild, al heeft dit project een meer ’open’ en minder rockgeoriënteerd karakter dan eender welk album van die band. Degenen die verwachten dat Patton het sinds z’n Peeping Tom-uitstap rustig aan doet, staat een verrassing te wachten. Zelden klonk de stemvirtuoos immers zo bezeten en pervers. Grommen, schreeuwen, gorgelen, kokhalzen en krijsen als een varken; niets is onmogelijk en geen enkele kans wordt onbenut gelaten om een Rosemary’s Baby voor gevorderden te creëren.

Er wordt wel degelijk geflirt met extreme rock, maar de drie vermijden met alle macht de conventionaliteit. In de brute krachtpatserijen "Hellfire", "Caligula" en "Le Part Maudit" wordt er tekeergegaan met een onwaarschijnlijke focus en efficiëntie, maar geen enkel moment betrap je Baron of Dunn erop volgens de regels te spelen. Tegendraadse ritmes worden opgezocht, kronkelige basfiguren genadeloos afgevuurd en nu en dan wordt er gehakt met een mathematische timing en chirurgische precisie. Andere stukken, zoals het titelnummer of "Ghosts Of Thelema" zijn dromerig-sensuele stukken met zoemende bassen, strompelende drums en Patton die als de nakomeling van Gollem hijgt, sist en onbestaande woorden bralt.

Liefhebbers van de strakke riffs van Fantômas en de chaotische gekte van Naked City zullen alleszins bereid moeten zijn om moeite te doen: Moonchild is minder extreem (i.e. een minder drukke opeenstapeling), maar vergt meer inspanning. Niet alle songs zijn even boeiend ("616" is té monotoon en "The Summoning" flauwtjes) maar de nummers die het donkere koppelen aan het uitzinnige, zoals "Abraxas", "Possession" en "Sorceress", zijn efficiënter dan eender welk griezelverhaal of nieuwsitem. Het is niet meteen het beste album uit de waanzinnig omvangrijke Zorn-catalogus, maar degenen met een zwak voor de extremere momenten van de man en zijn drie collega’s weten wat hen te doen staat.

http://www.tzadik.com
http://www.tzadik.com
Tzadik

verwant

Jazz Middelheim

13 augustus 2021Park Den Brandt, Antwerpen

Meer dan anderhalf jaar zaten we allemaal op droog...

Make Christmas Great Again: essentiële kerstmuziekjes

Geef toe: meestal zijn ze uw aandacht niet waard,...

John Zorn : The Hermetic Organ :: 23 maart 2019, Bozar

Toegegeven, orgelconcerten op het Klarafestival zijn niet meteen onze...

John Zorn met uniek project naar Gent Jazz

Nergens is het op cd terug te vinden, nergens...

Zion80 :: Adramelech: Book Of Angels Volume 22

John Zorn mag dan de man zijn die sneller...

aanraders

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

recent

Zap Mama

25 april 2024De Roma, Borgerhout

Teddy Swims

25 april 2024Trix, Antwerpen

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Keane

25 april 2024Koninklijk Circus, Brussel

"Wat een zaal! Hier zouden we wel een week...

Gaye su Akyol

24 april 2024De Roma, Borgerhout

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in