Maps to the Stars

71 is hij ondertussen (allemaal samen: long live the old flesh!), maar hoewel zijn periode van soms misselijkmakende horror ondertussen al een tijdje achter hem ligt, kunnen we met veel plezier melden dat David Cronenberg nog steeds geen verontrustende tekenen van normaliteit vertoont. Met Maps to the Stars creĆ«ert hij een bevreemdende, perverse trip door de hel van Hollywood, die vaak naar het groteske neigt. Waar de meeste films over de filmindustrie uiteindelijk evenveel affectie als ironie tonen (zelfs Robert Altmans The Player had duidelijk een ā€œcanā€™t live with Hollywood, canā€™t live without itā€-mentaliteit), is Cronenberg hier ongegeneerd op bloed uit. De oppervlakkigheid, het egoĆÆsme en vooral het eindeloze cynisme van Tinseltown dienen als voedingsbodem voor een surreĆ«le parabel over de gevaren van Hollywood-glamour.

Centraal staat de familie Weiss: vader Stafford (John Cusack) is een charlatan die een eigenaardige combinatie aanbiedt van massages en psychologische begeleiding voor rijke Los Angelinos. Moeder Christina (Olivia Williams) verzorgt het management van hun zoon Benjie (Evan Bird), een dertienjarig kindsterretje dat bekend werd dankzij de Bad Babysitter-filmreeks en, ondanks zijn prille leeftijd, net terug is uit rehab. Christina probeert de producenten van Bad Babysitter zo ver te krijgen Benjie de hoofdrol te laten spelen in de sequel, ondanks zijn drugproblemen. En dan is er nog dochter Agatha (Mia Wasikowska), die om onduidelijke redenen geen contact meer heeft met de rest van het gezin. Na een lange afwezigheid keert ze terug naar LA, om aan de slag te gaan als personal assistant van de actrice Havana Segrand (Julianne Moore), een pijnlijk onzekere persoonlijkheid wiens carriĆØre in het slop zit. Oh ja, en Agatha begint ook een romance met limousinechauffeur (maar aspirant scenarist/acteur) Jerome (Robert Pattinson).

Aan de oppervlakte is het scenario van Bruce Wagner een ietwat voor de hand liggend zwart-komisch exposĆ© van de zelfkant van Hollywood: alle personages zijn zonder uitzondering enkel bezig met zichzelf: hoe ze er uitzien, wat hun eigen gevoelens zijn, hoe ze hun carriĆØre kunnen bevorderen. Wanneer Havana alsnog een filmrol krijgt omdat het zoontje van de eigenlijk gecaste actrice plots gestorven is, loopt ze zingend en dansend van vreugde door het huis. Stafford en Christina willen dat hun zoon van de drugs en drank afblijft, niet zozeer omwille van het bestwil van hun kind, maar vooral omdat ze zijn filmcontract niet in gevaar willen brengen. Zelfs Jerome loopt rond met een scenario dat hij wil verkopen en is niet vies om de gigolo uit te hangen voor wie het dan ook is die hem daarmee kan helpen. Een gruwelijke onzekerheid en een fenomenale nood aan erkenning loopt als een rode draad door hun levens: kijk naar mij, erken mij, hou van mij.

Nu is dat alles niet zo heel vernieuwend; Hollywood als moreel en emotioneel Sodom en Gomorah, aan de man gebracht dankzij enkele sardonisch over de top-personages die maar nĆ©t geen karikaturen zijn: we kĆ©nnen dat. Waar Maps to the Stars echt opmerkelijk wordt, is ten eerste in de doorgedreven walging die de filmmakers voelen voor de wereld die ze portretteren. Deze keer is het geen insider die een paar goedlachse prikjes uitdeelt naar het Hollywoodsysteem: Cronenberg is altijd vanuit Canada blijven werken (een enkele uitstap voor The Fly buiten beschouwing gelaten) en heeft altijd zijn onafhankelijkheid kunnen bewaren. Zijn klauwen zijn dan ook niet bijgeknipt: hij haalt zelden uit naar specifieke, bestaande personen (hoewel er veelbetekenend wordt gesproken over ā€œHarveyā€, een verwijzing naar beroemd en berucht Ć¼berproducent Harvey Weinstein), maar zijn fictieve personages deinzen desnoods zelfs niet terug voor geweld om hun status te behouden.

En ten tweede is er de manier waarop incest wordt geĆÆntroduceerd als thema. Hollywood is (in deze versie van de feiten) sowieso een ietwat incestueuze plek, waar iedereen elkaar kent, een klein groepje mensen steeds opnieuw naar elkaar neigt en de buitenwereld – alles buiten het eigen, kleine kringetje – op een ziekelijke manier wordt buitengesloten. Cronenberg maakt die metafoor letterlijk, door een belangrijk plotpunt rond incest in Maps to the Stars te stoppen. Soms ligt dat er misschien wat te dik op, maar het werkt wel en het geeft de film de simpele narratieve drijfkracht die hij nodig heeft.

Dat alles wordt in beeld gezet met de typische lijzige cameravoering en klinische afstandelijkheid die Cronenberg al jarenlang typeert. De bevreemdende sfeer van de film, in combinatie met de sfeervolle, spaarzaam gebruikte muziek van Howard Shore, roepen herinneringen op aan Mulholland Drive en, in mindere mate, zelfs aan Donnie Darko. Het lijkt allemaal wel op het echte Los Angeles, maar dan door een zeer specifieke filter gehaald – het is LA zoals je het ziet in een koortsdroom.

De acteerprestaties zijn sterk, met Julianne Moore als showsteler. Ze heeft in heel wat films de neiging om over de top te gaan, maar hier heeft ze een goed personage te pakken om die instincten te volgen, zonder dat het stoort. Het mĆ g groots en ietwat overdreven zijn, omdat het bij de stijl past. Mia Wasikowska timmert verder aan de weg met een vertolking die alle ijdelheid uit de weg gaat, terwijl John Cusack en Olivia Williams geweldig amusant zijn als moreel en mentaal compleet verdorven echtpaar.

ā€œHollywood is niet de plek waar goede mensen slecht worden,ā€ zei regisseur en scenarist Paul Schrader ooit. ā€œHet is de plek waar slechte mensen naartoe gaan om slecht te kunnen zijn.ā€ Maps to the Stars is een vileine, maar eindeloos amusante illustratie van die uitspraak. De film zit wellicht tĆ© eivol met ideeĆ«n, metaforen en symbolen om volledig te vatten na een eerste visie en uiteraard moet je de krankzinnige toon van Cronenberg kunnen pruimen. Maar wie daar mee kan leven, kan een fascinerende rit verwachten.

7
Met:
Julianne Moore, Mia Wasikowska, John Cusack, Olivia Williams, Robert Pattinson, Evan Bird
Regie:
David Cronenberg
Duur:
97 min.
2014
USA, Canada
Scenario:
Bruce Wagner

verwant

May December

"De films van Todd Haynes durven tijdruimtelijke en andere...

Infinity Pool

De zoon zijn van een beroemd artiest is niet...

Crimes of the Future

In 1971 draaide David Cronenberg zijn vierde kortfilm Crimes...

The Batman

Naarmate de ietwat geplaagde productie van Matt Reevesā€™ The...

Bergman Island

De ietwat over het paard getilde cineaste Mia Hansen-LĆøve...

aanraders

Drive-Away Dolls

Nadat ze decennialang als tandem de filmwereld verrijkten met...

Dream Scenario

ā€˜Nicolas Cage is de enige acteur sinds Marlon Brando...

Evil Does Not Exist (Aku wa sonzai shinai)

Films zijn doorgaans gebaseerd op een sterk verhaal, of...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

La Chimera

De in Toscane geboren scenariste/regisseuse Alice Rohrwacher vestigde op...

recent

Challengers

Nadat hij in de vroege jaren 2000 enige furore...

Mother’s Instinct

Motherā€™s Instinct is een gepolijste remake van het Franstalige...

JD Morvan / Victor Matet / Cesc & EFA :: Vaarwel Birkenau

Vaarwel Birkenau toont de Holocaust van binnenuit. Overlever Ginette...

ILA :: Ayna

Het was met verbetenheid dat Ilayda Cicek zich met...

Mr. & Mrs. Smith – Seizoen 1

Donald Glover komt soms een beetje over als een...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in