The Perfect Storm



125 min. / USA

Na het débâcle van ‘Batman and Robin’ maakte George
Clooney een dure eed dat hij nooit nog een film zou maken waar hij
geen honderd procent achter kon staan. En hij heeft woord gehouden
– films als ‘Out Of Sight’, ‘Three Kings’, ‘O Brother Where Art
Thou’ en onlangs nog ‘Ocean’s
Eleven’
schijnen zijn belofte te bevestigen, en maken zijn
reputatie als vrouwenmagneet mét oog voor kwaliteit steeds
harder.

Maar toen hij beloofde enkel nog kwaliteit te maken, heeft hij er
niet bijgezegd of hij technische dan wel inhoudelijke kwaliteit
bedoelde. Met ‘The Perfect Storm’ is het althans duidelijk waar het
grootste gewicht ligt.

Regisseur Wolfgang Petersen keert voor het eerst sinds zijn Duitse
doorbraakfilm ‘Das Boot’ terug naar de zee voor dit verhaal van de
bemanning van de Andrea Gail, een vissersboot die de laatste tijd
weinig geluk heeft gehad: de vangst was mager en de mannen staat
een moeilijke periode te wachten. De kapitein van de Andrea
(Clooney), besluit om vlak voor het slechte seizoen begint, nog één
maal uit te varen om een grote slag te slaan, maar komt terecht in
de storm van de eeuw: drie orkanen botsen op elkaar, de golven
rijzen tot de grootte van wolkenkrabbers en het bootje heeft geen
schijn van kans.

Dit alles gebeurde echt, in 1991, en het is dan ook een raadsel hoe
de filmmakers erin geslaagd zijn om het hele gebeuren niet beter te
dramatiseren. In een poging om de personages te schetsen vooraleer
ze de haven verlaten, nemen de scenaristen hun toevlucht tot
onvoorstelbaar melige dialogen en situaties die zo uit een
handboekje “Hoe construeer ik een Hollywooddrama” zouden kunnen
komen. Je zou haast gaan denken dat de bemanning van de Andrea Gail
op voorhand weet dat ze niet terug zullen keren, zo vaak zeggen ze
tegen hun vriendinnen en families dat ze hen graag zien.

Onderlinge spanningen worden evenwel goed opgebouwd – we hebben
hier te maken met mannen die deze trip echt nodig hebben om uit de
financiële zorgen te geraken, en die dan ook nog elk hun problemen
hebben. Mark Wahlberg wil gaan samenwonen met zijn vriendin maar
heeft er het geld niet echt voor, John C. Reilly is gescheiden en
moet lijdzaam toezien hoe zijn vrouw met andere mannen omgaat en
zijn zoontje een nieuwe vader in z’n leven krijgt. En dan is er nog
de kapitein zelf, natuurlijk, die in Wahlberg een soortement
surrogaat-zoon ziet en behoefte heeft aan iemand om van te houden.
Eigenlijk is het een stelletje losers bij elkaar, die mekaar naar
de keel vliegen om het minste. De dialogen waarmee het allemaal aan
de man wordt gebracht, zijn spectaculair slecht, maar de situatie
zelf wil ik best nog wel geloven.

Dan breekt de storm los, en het moet gezegd: die is spectaculair.
In veel films van de laatste jaren kun je perfect zien waar CGI het
van de werkelijkheid overneemt; films als ‘Dungeons and Dragons’,
‘Le Pacte Des Loups’ en het einde van ‘The Mummy Returns’ leken zich af te spelen
in de wereld van Shrek. Hier is het woeste water totaal
geloofwaardig, en bepaalde situaties waarin de heren van de Andrea
Gail terechtkomen zullen u gegarandeerd op het puntje van uw stoel
doen schokken. Zelden zo’n effectief gebruik van computereffecten
gezien.

Maar zelfs tijdens die laatste akte blijft de film worstelen met
structuurproblemen: waarvoor was het nu precies nodig de
noodtoestand van de Andrea Gail af te wisselen met die van een
plezierjacht, en daarna met de evacuatie van een reddingshelicopter
die zonder brandstof gevallen is? Op die manier breek je de
spanning van de situatie van je hoofdpersonages. Ook wordt er
tijdens de storm zelf eigenlijk nog maar aandacht besteed aan twee
van de bemanningsleden: Clooney en Wahlberg. De anderen blijven
grotendeels benedendeks en wachten af of ze zullen leven of
sterven. De spanningen die aan het begin van de film werden
opgebouwd, leiden nergens toe, er komt geen clou aan de finale.
Alleen nog een stroperige monoloog.

‘The Perfect Storm’ is een jammerlijk gemiste kans – een film die
alles heeft: de acteurs, de speciale effecten en een boeiend
onderwerp. Maar niet het scenario. Dit is een glorieus in elkaar
gestoken rommeltje.

http://perfectstorm.warnerbros.com/

3
Met:
George Clooney, Mark Wahlberg, John C. Reilly, Mary Elisabeth Mastrantonio, William Fichtner
Regie:
Wolfgang Petersen
Scenario:
William D. Witliff

verwant

Arthur The King

Uitgerekend in de week dat Joe Camp – de...

Ticket to Paradise

Na Mamma Mia: Here We Go Again kiest Ol...

Vijf Films om te zien voor je sterft (3): Jeroen Hulsmans

Aan de filmredactie van Enola werd gevraagd elk vijf...

Stan & Ollie

Oliver Hardy en Stan Laurel, oftewel ‘den dikke en...

The Sisters Brothers

“A man’s gotta do what he thinks is best”...

aanraders

Drive-Away Dolls

Nadat ze decennialang als tandem de filmwereld verrijkten met...

Dream Scenario

‘Nicolas Cage is de enige acteur sinds Marlon Brando...

Evil Does Not Exist (Aku wa sonzai shinai)

Films zijn doorgaans gebaseerd op een sterk verhaal, of...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

La Chimera

De in Toscane geboren scenariste/regisseuse Alice Rohrwacher vestigde op...

recent

Challengers

Nadat hij in de vroege jaren 2000 enige furore...

Mother’s Instinct

Mother’s Instinct is een gepolijste remake van het Franstalige...

JD Morvan / Victor Matet / Cesc & EFA :: Vaarwel Birkenau

Vaarwel Birkenau toont de Holocaust van binnenuit. Overlever Ginette...

ILA :: Ayna

Het was met verbetenheid dat Ilayda Cicek zich met...

Mr. & Mrs. Smith – Seizoen 1

Donald Glover komt soms een beetje over als een...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in