The Outrun

Op vlucht van haar destructieve bestaan in Londen keert de jonge Rona, gespeeld door Saoirse Ronan, terug naar haar ouders op de uitgestrekte Orkney Eilanden. In een rauwe niet-chronologische vertelling onthult The Outrun meer en meer over haar worstelingen met alcoholisme, haar bipolaire vader en haar richtingloze doctoraatsonderzoek in de biologie. De Duitse regisseur Nora Fingscheidt brengt de oude legendes van de Schotse eilandengroep weer tot leven in de vorm van een aangrijpend en hedendaags verhaal.

The Outrun is gebaseerd op de gelijknamige memoires van de Schotse journaliste Amy Liptrot. Zij keerde als jonge vrouw terug naar haar geboorteplek om te leren omgaan met haar alcoholisme, een probleem dat ze niet in de hand kreeg zolang ze in Londen bleef wonen. Teruggrijpend naar de mythologie van de Orkneys vergelijkt Fingscheidt het hoofdpersonage met een selkie (een drenkeling veranderd in een zeehond, die terugkeert op het land en haar zeehondenvel afschudt, maar nooit meer in staat is tot een gelukkig bestaan omdat haar ziel toebehoort aan de woeste golven van de zee). Zo creëert The Outrun de metafoor bij uitstek voor een bestaan in de ban van alcoholisme.

Saoirse Ronan maakte zich het aangrijpende personage eigen en zet een hartverscheurende prestatie neer. Wisselend tussen dronken uitspattingen en hopeloze smeekbeden spiegelen de close-ups van haar mimiek de onstuimige landschappen van haar toevluchtsoord. Ronan slaagt erin om op een geloofwaardige manier de dieptes van verslaving over te brengen, alsook de impact ervan op haar relatie met de geduldige Daynin (Paapa Essiedu) die ze steeds verder wegduwt. In een dromerige voice-over vergezeld door beelden en animaties in documentairestijl trekt ze het verhaal af en toe weg van de leefwereld van het personage, naar de rijke geschiedenis en natuur van Orkney. 

De titel van de film verwijst naar een onbewoonbaar stuk grasland dat uitsteekt in de zee, waar het vee van Rona’s vader graast. Hunkerend naar zo’n uithoek om naartoe te vluchten, verhuist Rona enkele maanden als vrijwilliger naar een afgelegen stuk van het eiland om de habitat van een inheemse vogelsoort, de corncrake of kwartelkoning, te beschermen. Toch wordt het platteland in The Outrun, ten opzichte van de bruisende stad, niet voorgesteld als een vredige en harmonieuze plek om te herstellen. De confrontatie met haar gelovige moeder en de manische episode van haar vader bevorderen haar revalidatie evenmin. Zelfs in het afgelegen huisje waar ze dankzij haar vrijwilligerswerk mag verblijven woelen de gevoelens van eenzaamheid en het rusteloze geluid van de windstormen even hard door haar lijf. 

Zo creëert Fingscheidt met geluid op zichzelf een eigen verhaallijn. Van de luide technomuziek in de Londense bars en Rona’s koptelefoon, de spookachtige windvlagen en woeste golven, tot het delicate hoopvolle gepiep van de corncrake. In een zachte cinematografie met subtiele contrasten toont The Outrun zich als een aaneenschakeling van herinneringen, landschappen en hallucinaties met als enige houvast de veranderende haarkleur van Rona. Aansluitend bij de fase in haar verslaving en herstel, kleuren haar lokken nu eens felblauw en dan weer roze, om uiteindelijk volledig uit te groeien tot haar natuurlijke blonde haren. 

The Outrun is een innovatieve vertelling over verslaving en herstel, de impact van de juiste omgeving op het juiste moment en het terugvinden van een verloren pad, dag per dag. De sfeervolle cinematografie en innemende verhaallijn resulteren in een mooie kijkervaring, frame per frame. De film van Nora Fingscheidt kan meteen in het rijtje baanbrekende films van dit jaar bijgezet worden.

8.5
Met:
Saoirse Ronan, Paapa Essiedu, Nabil Elouahabi
Regie:
Nora Fingscheidt
Duur:
118'
2024
UK, Duitsland

verwant

Blog Film Fest Gent 2024

Zoals elk jaar zijn de enola-recensenten aanwezig op het...

See How They Run

Aan het begin van See How They Run doet...

Little Women

Op de meest recente Oscaruitreiking moest Little Women het...

Drie buitenlandse films om te verorberen in het voorjaar van 2020

Naast de grote kleppers als Little Women (Greta Gerwig)...

Mary Queen of Scots

Kostuumdrama’s zijn erop gericht om een bepaalde tijdsgeest...

aanraders

Vermiglio

Ter voorbereiding van Maternal (2019) ging Maura Delpero, die...

Black Bag

Steven Soderbergh is misschien niet meer de prominente Amerikaanse...

The Seed Of The Sacred Fig (Dane-ye anjir-e ma’abed)

De dissidente filmmaker Mohammad Rasoulof, die tot de derde...

Sinners

Waar eind vorig jaar Robert Eggers’ Nosferatu de eponieme...

September Says

Iedereen die opgroeit met een broer en/of zus heeft...

recent

Alfred :: Maltempo

Na Senso verschijnt nu ook Maltempo van Alfred in...

A Place To Bury Strangers

Lawaai: als A Place To Bury Strangers ten dans...

Sinners

Waar eind vorig jaar Robert Eggers’ Nosferatu de eponieme...

Heisa :: Trois

Trois: omdat tellen in het Frans altijd sexyer is....

The Last Showgirl

Als 57-jarige showgirl vervult Shelly Gardner (Pamela Anderson) eerder...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in