The Apprentice

Ali Abbasi is een regisseur die voor het eerst scoorde met horror, doorgroeide naar het bevreemdende Gräns en helemaal gelanceerd leek met het sterke Holy Spider. Nu is er de vooral qua timing goed geplande biopic The Apprentice over de beginjaren van Donald Trump, een prent waarmee de cineast een serieuze stap terug zet. Deze voor Amazon gedraaide biografie voelt aan als niet meer dan een veredelde televisiefilm en maakt dan ook nog eens de fout om heel erg nadrukkelijk het verband te proberen leggen tussen gebeurtenissen uit het verleden en de manier waarop Trump heden ten dage handelt (en praat).

De film begint in 1974 – wanneer Richard Nixon op televisie verkondigt “I am not a crook” – en volgt hoe Trump als jonge zakenman onder de vleugels genomen wordt door de meedogenloze New Yorkse advocaat Roy Cohn (die later langs de kant geschoven werd zoals vroeg of laat zowat iedereen in de omgeving van de voormalige president). De vertolking van Jeremy Strong als Cohn is eigenlijk zowat de enige troef van een film die verder bitter weinig te bieden heeft (let op hoe Strong de krachtige manier van praten van zijn personage ook blijft verwerken in zijn spel nadat ziekte en ontbering datzelfde kenmerk hebben omgebogen in een zwakte). The Apprentice sleept zich voort doorheen een saaie opsomming van feitjes, alles op tijd en stond aangedikt met wat overdreven sentiment. (aanhangers van Trump probeerden de film tegen te houden, maar het is niet echt duidelijk waarom want het script laat behoorlijk wat zwarte bladzijden weg).

Veel ergerlijker is dat Abbasi om een of andere reden denkt zich te moeten meten met Martin Scorsese en zijn hele film opzet als een epos in de stijl van Casino of The Irishman. Te pas en te onpas zijn er ‘needle drops’ die niet alleen fungeren als tijdsaanduiding maar zoals bij Scorsese ook ritme moeten schenken aan het verhaal en de gebeurtenissen. Het probleem is dat je van heel goeden huize moet zijn om dat ook te doen werken (Sean Durkin toonde onlangs nog hoe het wél moet met gebruik van Don’t Fear the Reaper in The Iron Claw) en Abbasi is echt geen Scorsese. Het is helaas zo dat Abbasi dermate zwak werk aflevert hier, dat het soms moeilijk te vatten is dat we nog steeds over dezelfde filmmaker spreken. Hélemaal waardeloos is The Apprentice niet, maar komende van een regisseur met een ontegensprekelijk sterk voorafgaand oeuvre, is dit toch echt wel een teleurstelling van formaat.

5.5
Met:
Ali Abbasi met Sebastian Stan, Jeremy Strong, Martin Donovan
Regie:
Ali Abbasi
Duur:
122'
2024
Canada, Denemarken, Ierland

verwant

Film Top 10 voor 2024: Brecht Capiau

De enola-filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun tien...

Blog Film Fest Gent 2024

Zoals elk jaar zijn de enola-recensenten aanwezig op het...

Das Vaterspiel

Michael Glawogger staat beter bekend als documentairemaker dan als regisseur...

aanraders

Vermiglio

Ter voorbereiding van Maternal (2019) ging Maura Delpero, die...

Tardes de Soledad

Na zijn schitterende politiek-existentiële mijmering Pacifiction, gooit Albert Serra...

Black Dog (Gouzhen)

Alhoewel regisseur Guan Hu al bijna dertig jaar films...

The Outrun

Op vlucht van haar destructieve bestaan in Londen keert...

The Seed Of The Sacred Fig (Dane-ye anjir-e ma’abed)

De dissidente filmmaker Mohammad Rasoulof, die tot de derde...

recent

David Eugene Edwards & Al Cisneros :: Pillar of Fire / Capernaum

De zon schijnt, de natuur staat in bloei, en...

Frederik Peeters & Serge Lehman :: Saint-Elme: 1. De verbrande koe

De nieuwe vijfdelige reeks Saint-Elme opent verschroeiend sterk. De...

Star Wars – Episode III : Revenge of the Sith (2025 reprise)

Naar aanleiding van het twintigjarige jubileum van de film,...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in