Priscilla

Nadat ze anderhalf decennium lang films draaide die enkel de eigen stijl recycleerden zonder enige toegevoegde waarde (haar remake van The Beguiled was zelfs een regelrechte ramp), regisseerde Sofia Coppola drie jaar geleden met On The Rocks haar sterkste film sinds ze in 2003 haar opgemerkte doorbraakfilm maakte als ‘dochter van’ met Lost In Translation. Eindelijk liet Coppola nog eens zien dat ze als cineaste ook nog gedurfd uit de hoek kon komen. Die comeback lijkt zich nu enigszins door te zetten met Priscilla. Die film behoort zeker niet tot haar beste werk, maar weet niettemin een aantal heel boeiende elementen aan te brengen en slaagt erin om geen overbodig achterafje te zijn bij Baz Luhrmans Elvis die vorig jaar in de zalen kwam en wereldwijd op grote publieke belangstelling kon rekenen.

Aan de basis van Priscilla ligt het veelbesproken en controversiële boek dat Priscilla Presley zelf schreef over haar relatie met ‘the king of rock n’roll’, een werk dat een niet altijd even flatterend beeld ophangt van haar beroemde echtgenoot en dat een aantal van de meer problematische aspecten van hun relatie onder de aandacht bracht. Net als de tekst die aan de oorsprong lag, kijkt de film daarom dan ook niet weg van de soms verontrustende machtsverhoudingen in een relatie. Je kon er nu eenmaal niet omheen dat Presley tien jaar ouder was, en Priscilla bovendien nog maar veertien jaar was toen Presley haar voor het eerst ontmoette in Duitsland tijdens zijn legerdienst en waar zij woonde als dochter van een Amerikaans militair. Vooral interessant is dat het script van de hand van Coppola, Sandra Harmon en Priscilla Presley er erg goed in slaagt om hier géén Elvis-film van te maken en de focus sterk op de protagoniste houdt, ook al omdat de ‘performer’ Elvis Presley zo goed als volledig buiten beeld gehouden wordt. Op die manier wordt dit een portret van een ongelijke relatie tussen twee mensen en niet een film over de beroemde muzikant en pas in tweede instantie zijn partner.

Coppola blijft daarbij heel erg trouw aan haar geijkte benadering – een sterk haptische dimensie, vaak dromerige momenten – maar weet die zaken hier gelukkig wel in dienst te stellen van haar onderwerp. Zo zijn er verschillende rake kleine details die extra betekenis of kracht verlenen en voelt de stijl van de film niet overdreven maniëristisch (een wat al te vaak terugkerend gebruik van montages niet te na gesproken).

Deze afstandelijke, soms bewust sobere ontluistering van een beroemd huwelijk suggereert soms meer diepgang dan er eigenlijk te vinden is, maar biedt niettemin een tegendraadse aanpak van beproefd biografisch materiaal.

7.5
Met:
Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen
Regie:
Sofia Coppola
Duur:
113'
2023
USA, Italië

verwant

On the Rocks

Net als voor The Last Black Man in San...

The Bling Ring

2013 zal te boek gaan als het jaar van...

Somewhere

Sofia Coppola is lang niet de eerste filmmaker die...

The Virgin Suicides

Iedereen heeft wel een jaar uit z'n jeugd dat...

Marie-Antoinette

Sofia Coppola zit nog maar drie titels ver in...

aanraders

Drive-Away Dolls

Nadat ze decennialang als tandem de filmwereld verrijkten met...

Dream Scenario

‘Nicolas Cage is de enige acteur sinds Marlon Brando...

Evil Does Not Exist (Aku wa sonzai shinai)

Films zijn doorgaans gebaseerd op een sterk verhaal, of...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

La Chimera

De in Toscane geboren scenariste/regisseuse Alice Rohrwacher vestigde op...

recent

Masters of the Air

Toen begin deze eeuw Band of Brothers verscheen, sloeg...

Fontaines D.C. :: Starburster

Fontaines D.C. for the bigger and bolder: vierde album...

Manu Chao

16 april 2024Het Bau-Huis, Sint-Niklaas

Morrissey wilde op de Lokerse Feesten geen paardenworst, Manu...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

Animalia

Het MOOOV-filmfestival biedt een staalkaart van het beste uit...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in