Als internationaal gekend illustrator en maker van korte strips was Chrostin al langer gekend. Met de beeldroman Araya onder haar eigen naam maakt ze indruk. Vanuit autobiografische inspiratie maakte ze een meeslepende en genuanceerde strip over complexe menselijke relaties en de spanning rond het onbekende.
Christina De Witte werd onder de naam Chrostin in heel Vlaanderen een bekend figuur. Via online strips en illustraties bracht ze al boeken uit in verschillende talen. Ze was verschillende jaren een vast gezicht in Flair en nadien in De Standaard. Haar deelname aan De Slimste Mens ter Wereld legde haar, net als zo veel andere kandidaten, geen windeieren. Sindsdien is Chrostin alom aanwezig, zeker in gezinnen met opgroeiende kinderen en een vaste aanwezigheid op sociale media.
Net die Chrostin bracht nu onder haar eigen naam Christina De Witte een graphic novel uit. Araya is een project waaraan ze de afgelopen jaren werkte en dat nu voltooid werd. Het is een deels autobiografisch verhaal van het meisje Araya (Christina’s eigen tweede naam) dat na het overlijden van haar Belgische vader in Thailand bij haar moeder gaat wonen. Haar ouders zijn eerder gescheiden en Araya woonde na de scheiding altijd bij haar vader, waarmee ze een bijzonder sterke band had. Het verhaal start met een korte proloog waarin de jonge Araya en haar ouders nog samen zijn. Nadien vinden we Araya op de luchthaven, bij de start van haar grote avontuur waarin ze bij haar moeder in Thailand gaat wonen. Op alle vlakken zal deze reis een stap in het onbekende zijn.
Zo is Araya opgegroeid in België en is Thailand voor haar een volledig nieuw land. Ze zoekt actief naar aanknopingspunten, omdat ze via haar moeders kant wel een band heeft met het land, maar dit blijkt niet evident te zijn. Ook samenleven met haar moeder is erg onwennig in het begin. Doorheen de jaren zijn ze vervreemd van elkaar en een onmiddellijke moeder-dochter relatie lijkt er niet in te zitten. Bovendien woont haar moeder nu samen met Erwin, een onaangename, Belgische man. Al snel volgen de confrontaties tussen Araya en Erwin elkaar op.
Op een heel beeldrijke manier deelt De Witte haar eigen twijfels en ervaringen met de lezer. Zo raakt ze relatief snel ingeburgerd bij een groep Thaise jongeren en ontwikkelt zich een innige vriendschap met Koko. De Wittes eenvoudige, maar heldere tekeningen houden de nuances in de complexe relaties voldoende vast. Het verhaal bouwt op naar een onvermijdelijke climax die alle subplots heel mooi samenbrengt. Hoe de strips van Chrostin eerder al een klik maakten met een grote groep lezers, doet Araya dat op eenzelfde manier via het medium van een volledige graphic novel.
Doorheen dit boek van bijna 250 pagina’s zie je de tekeningen van Christina De Witte zacht evolueren, van dik aangezette lijnen en een nog wat onvastere lijnvoering aan het begin, tot strakker afgewerkte figuren in dunnere lijnen aan het einde. Het maakt de intense evolutie die de auteur doormaakt heel zichtbaar. Een titanenwerk als een graphic novel heeft ze tot een bijzonder goed einde gebracht. Het valt af te wachten waarin Chrostin de volgende keer zal willen uitblinken. Wat ons betreft mag dat zeker een nieuwe beeldroman zijn.