Petite Maman

Zelfs al draait Céline Sciamma als cineaste al jaren mee binnen de Franse cinema (Tomboy, Bande de Filles), het is pas met het – terecht – universeel bejubelde Portrait de la Jeune Fille en Feu, dat ze wereldwijd echt bij een groter publiek doorbrak. De verwachtingen voor de opvolger stonden dan ook bijzonder hooggespannen, maar de film die Sciamma aflevert lost die meer dan in: Petite Maman is een juweeltje dat op 73 minuten tijd laat zien hoe onmetelijk groot de kracht van eenvoudige en sobere cinema kan zijn.

Bij de opening reeds zet de cineaste de toon: een hartverscheurend sterke scène die ontdaan is van alle filmische en emotionele ballast (in één vloeiende camerabeweging), maar die wel aan de kijker vraagt subtiele details op te merken die later van belang zijn om de rijkdom van het verhaal te vatten. Die ouverture toont de lege kamer in het rusthuis waar de grootmoeder van de 8-jarige Nelly (met onwaarschijnlijk naturel vertolkt door de jonge actrice Joséphine Sanz) net overleden is. De rest van de film speelt in het huis van de oma, dat nu moet worden leeggemaakt.

Meteen valt ook alweer een van de kenmerken op van Sciamma’s cinema: het spel met licht dat ook in de hernieuwde samenwerking met fotografieleidster Claire Mathon, een bijzonder plaats inneemt in de filmische werelden die de cineaste creëert. Dat heeft weinig te maken met de opzichtige prentkaartjes die dit soort onderwerp al te vaak zouden sieren, wel met – net als de rest van de film – genuanceerde eenvoud die precies op het juiste moment het juiste accent weet te leggen. Die bedenking is evenzeer geldig voor de magisch-realistische plotlijn, die voor de aandachtige kijker nooit als een verrassing komt, maar voortdurend nieuwe lagen weet te onthullen. De tijd die de kleine Nelly doorbrengt in de bossen achter het huis, waar ze een leeftijdsgenote ontmoet (Gabrielle Sanz, in het echte leven uiteraard zus van) blijkt immers een aantal dimensies te bevatten die de film binnenleiden in een bevreemdend universum waarin we ons dankzij de ragfijne subtiliteit, maar al te graag laten binnenleiden.

Het is een wereld waarin droom, realiteit en herinnering in elkaar verstrengeld zijn en die door Sciamma in beeld gezet wordt met een perfect gevoel voor de breekbare betovering die film kan scheppen, maar die een meesterhand vereist om die ook tot leven te laten komen. Regie, acteerwerk, cinematografie en een opvallend geluidsdesign, slagen er samen in om dat ook echt te doen op een manier die deze Petite Maman op zeldzame hoogte tilt. Het is twijfelachtig of u dit jaar iets mooiers zal te zien krijgen in de (eindelijk weer geopende) zalen dan het bedrieglijk simpele beeld van een perfect gekadreerde lege gang – met op de achtergrond een betekenisvolle lap oud behang – waarin een streep zonlicht een eenzaam meisje belicht. Elk beeld in dit kleinood smeekt om ingelijst te worden en de pure filmpoëzie die Céline Sciamma hier serveert is van een weergaloze schoonheid die enkel grote (film)kunst weet te openbaren. Het soort film waarvoor de al te vaak bovengehaalde term ‘meesterwerk’ echt bedoeld is.

10
Met:
Joséphine Sanz, Gabrielle Sanz, Nina Meurisse
Regie:
Céline Sciamma
Duur:
73
2021
Frankrijk

verwant

Cinéma Theresia: Portrait de la jeune fille en feu

De rijke geschiedenis van het voormalige klooster van de...

Film Top 10 voor 2021: De Filmredactie

Aan de hand van de stemmen van al onze...

Film Top 10 voor 2021: David Vanden Bossche

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel...

Film Top 10 voor 2021: Lien Delabie

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel...

Film Top 10 voor 2021: Evelien Van Houdt

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel...

aanraders

L’intérêt d’Adam

Met L’intérêt d’Adam bevestigt Laura Wandel opnieuw haar vermogen...

Julian

De mens, een abstract begrip dat geen afgelijnde betekenis...

Him

De hybride tussen horror en sportfilm die Him heet,...

L’étranger

Met L’Étranger waagt François Ozon zich aan een van...

On vous croit

Voor On vous croit viel de in Frankrijk geboren...

recent

Only Murders In The Building – Seizoen 5

Only Murders In The Building zou initieel slechts drie...

Daniel De Waele :: Betoverd door begeerte

Met boeken als Ontluikend christendom (2021), Ontwakend jodendom (2022),...

Numero Group :: Punk as Fuck

Tienerklanken, keldershows en slechte deo. Maar ook: tristesse en...

Eagles Of The Republic (Suqur al-Jumhuriyya)

In het sluitstuk van zijn Caïro-trilogie volgt de Zweeds-Egyptische...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in