Film Top 10 voor 2021: Lien Delabie

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel vreemd jaar op het vlak van filmdistributie en -vertoning en het jaar eindigde zoals het begon: met gesloten bioscopen. Via streaming en in de maanden dat de zalen wel open waren, was er gelukkig heel wat moois te zien. De Enola recensenten lichten de komende dagen elk hun tien favoriete titels van 2021 toe en op 1 januari krijgt u de samengestelde top-10 van de hele filmredactie (om in aanmerking te komen moest een film in 2021 in dit land uitgebracht zijn in de zalen of via VOD/streaming, titels op filmfestivals die pas in 2022 in de zalen verschijnen, werden dus niet opgenomen in de lijstjes en verhuizen naar 2022).

1. Vitalina Varela (P. Costa – P)

Pedro Costa’s Vitalina Varela is een visueel en hypnotiserend meesterwerk over pijn en verdriet, met immersieve majestueuze beelden die als een pletwals over je heen rammen.

2. Petite Maman (C. Sciamma – Fr)

Een kleine meid ontmoet de kindversie van haar moeder. Die magische ontmoeting, die slechts 73 minuten duurt, was de meest ontroerende en poëtische film van dit jaar.

3. First Cow (K. Reichardt – Usa)

In deze naturalistische en subtiele antiwestern ontstaat er een bijzonder vriendschap tussen een koe en twee sukkels die idioot lekkere smoutebollen kunnen maken, maar algauw leren dat de Amerikaanse droom een verraderlijke illusie is.

4. Dune: Part One (D. Villeneuve – Usa/Canada)

Denis Villeneuve mag zich kronen tot de koning van de sci-fi, nu hij als eerste cineast ooit erin sloeg om de legendarische roman te verfilmen tot een opwindend en groots epos.

5. West Side Story (S. Spiegelberg – Usa)

Was iemand aan het wachten op een remake van West Side Story? Niet echt, maar Steven Spielberg maakte er zo’n grandioos spektakel van dat het ons worst zal wezen.

6. Annette (L. Carax – Usa/Fr/Bel/D/J/Mex/Ch)

Godzijdank dat Carax zijn geliefde hondje terugvond in het Brusselse Warandepark, anders hadden we nooit de krankzinnige Sparks-musical die de draak steekt met Hollywood mogen doorstaan. Naast Carax’ indrukwekkende cinema, onthouden we ook de koortsdroom baby Annette, het bevreemdende nummer ‘We love each other so much’ en Wim Opbrouck die plots van tussen de coulissen opduikt.

7. Pig (M. Sarnoski – Usa/Uk)

Sarnoski’s debuutfilm leek eerst een John Wick-achtige revengethriller te worden, waarin Nicolas Cage op zoek gaat naar zijn gestolen truffelvarken in de tumultueuze wereld van chefs en sous-chefs. In plaats daarvan kregen we het meest hartverscheurende betoog ooit voor een Engelse pub. Pig is een prachtige contemplatie over wat authentieke passie inhoudt.

8. Un Monde (L. – Bel)

Een extra sessie bij de psychotherapeut is aangewezen na de beklijvende cinema-ervaring die Laura Wandel oproept in haar intimistische portret van een broer en zus in de giftige microkosmos van de speelplaats. Wandels inventieve debuut zorgt terecht voor internationale beroering.

9. Mandibules (Q. Dupieux – Fr/Bel)

De man van de film over een moordlustige autoband is terug met een hilarische komedie over twee stompzinnige vrienden die munt willen slaan uit een reuzevlieg. Een absurd en surreëel avontuur dat evenzeer aandoenlijk en hartverwarmend is. Toro!

10. The Green Knight (D. Lowery – Usa/Irl/Can/Uk)

David Lowery blaast nieuw leven in de hoofse lyriek tijdens Dev Patels betoverende en doorgetripte queeste vol wellustige dames, mysterieuze raadsels en onthutsende obstakels.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

18 − 9 =