Sioen :: “Je voelt dat de mensen ook wat als reactie elkaar opzoeken en initiatieven nemen omdat de politiek ons in de kou laat staan.“

Komende zaterdag halen een rist internationale talenten hun groot hart boven voor een benefietconcert ten voordele van de Gentse vzw Een Hart Voor Vluchtelingen. Hoog tijd om Gentse bard Sioen, organisator van het benefiet, voor de microfoon te sleuren en hem uit te horen over zijn sociaal engagement. “Ik ben niet iemand die inspiratie vindt door thuis naar het plafond te staren, ik begeef mij liever tussen de mensen.“

enola: Je bent sociaal geëngageerd. In 2007 ging je op vraag van Oxfam naar Zuid-Afrika voor Calling Up Soweto, en nog recenter kwam je terug met je live-album Sioen Plays Graceland, waarop je Zuid-Afrikaanse vrienden meespelen. Hoe is dat sociaal engagement in je muziek geslopen, en hoe belangrijk is dat voor jou?
Sioen: “Dat engagement is er al vrij vroeg gekomen dankzij mijn moeder: zij heeft mij heel open-minded opgevoed. Ik ben ook een kind van de jeugdbeweging, dat kweekte ook een inzet voor jongeren, week op week. Daar leerde ik ook heel wat vrienden kennen, en ik zelf muziek begon te maken raakte ik geïnspireerd door jeugdhelden als Eddie Vedder van Pearl Jam, Damon Albarn van Blur… Of Neil Young en Bob Dylan: allemaal muzikanten die een zeker engagement uitspreken in hun muziek. Voor mij leek het zo vrij logisch. Zo heb ik ook van nature meegewerkt aan de 0110-concerten voor verdraagzaamheid. Maar ik heb dat nooit losgekoppeld van het muzikale. Niet dat al mijn nummers geëngageerd zijn, daar niet van, maar ze staan wel dicht bij de mensen, dicht bij het publiek. Ik ben niet iemand die inspiratie vindt door thuis naar het plafond te staren, ik begeef mij liever tussen de mensen. Dat sociaal engagement vloeit daar uit voort.”

enola: Nu vloeit dat engagement verder in een benefietconcert ten voordele van Een Hart Voor Vluchtelingen. Waarom koos je voor EHVV?
Sioen: “Wel, meestal vraagt een organisatie mij gewoon om op een benefiet te komen optreden of om peterschap op te nemen, maar toen ik Evelyne Huughe, de initiatiefneemster van EHVV leerde kennen bij sociaalartistieke werkplek Victoria Deluxe, was er snel een klik. De problematiek rond vluchtelingen en de politieke een maatschappelijke perceptie is vaak nogal negatief, en ik kan dat eigenlijk maar moeilijk begrijpen. Door internationale samenwerking zoals met de Zuid-Afrikaanse muzikanten, of ook gewoon door te reizen, dan ga je snel die zaken relativeren. Voor mij maakt het echt niet uit wat je afkomst is, ik voel dat we de mensen gewoon moeten helpen. Toen ik de verhalen van EHVV hoorde, hoe die vzw kwetsbare mensen een thuis biedt, was ik heel positief. Ik dacht eigenlijk aanvankelijk over een klein akoestisch optredentje, maar euh, van het één kwam het ander en stad Gent heeft mij voorgesteld om ineens de Opera in te palmen. ’t Is zo snel uitgegroeid tot een vrij groot project. Da’s wel fijn ook.”

enola: Hoe verliep de zoektocht naar bereidwillige artiesten voor het goede doel?
Sioen: “Eigenlijk hebben de krachtlijnen – of zeg maar zwaktelijnen – in het Vlaams regeerakkoord ons dichter bij elkaar gebracht. Je voelt dat de mensen ook wat als reactie elkaar opzoeken en initiatieven nemen omdat de politiek ons in de kou laat staan. Daarom was het eigenlijk heel makkelijk om muzikanten te overtuigen. Als artiesten niet konden meewerken, dan was dat voor al wegens agenda’s, data die niet pasten. Maar al heel snel had ik Guy Swinnen en Raymond van het Groenewoud enthousiast aan boord. Dat hielp ook, dat we enkele grote namen die bij het brede publiek zeer gekend zijn op de affiche konden zetten. Van daaruit keken we muzikaal verder om te zorgen dat we een heel gevarieerde avond konden samenstellen.”

enola: Dat gevarieerd programma mag ondertussen blijken uit de volledige affiche, die een heel internationaal karakter heeft. Hoe denk je dat artiesten en publiek de interactie van die mix zullen ervaren?
Sioen: Samen met Gilles Vandecaveye-Pinoy van Peenoise wou ik als uitgangspunt die grenzen op het podium te laten vallen. De kunstensector stelt zich enerzijds zeer solidair op tegenover andere genre, maar anderzijds is die wereld ook vaak heel gesplitst. Je komt elkaar wel tegen op hetzelfde soort festivals, maar verder heel weinig. Nu is het de bedoeling om die grenzen echt eens te doorbreken. Flamencomeester Myrddin, de jazz van Nathan Daems, de Iraanse muziek van Ehsan Yadollahi en Rossana Azhandeh, popsongs in het Nederlands en het Engels… Het is ook een zegen dat het publiek al samenkomt voor een gemeenschappelijk doel, dat zorgt er voor dat we het als artiesten een beetje avontuurlijker kunnen maken.”

enola: Hoe zal zich dat uiten? Staan er interessante experimenten te wachten die we kunnen tippen?
Sioen: “Het zal zeker een interessante muzikale avond zijn, met enkele samenwerkingen om naar uit te kijken. We gaan vooral de ervaring van de muzikanten laten spreken. Dalilla Hermans zal de overgangen ook organisch aan elkaar babbelen. Zelf heb ik voornamelijk songs gekozen die in het verlengde liggen van het engagement, niet per se nummers die vaak de radio haalden, maar die wel een warmte hebben die toepasselijk is voor de avond, en die ook makkelijk door andere muzikanten op te pikken zijn. Dat is zo wat de filosofie achter mijn bijdrage.”

enola: En voorbij komende zaterdag, staan er nog dergelijke initiatieven op het programma?
Sioen: “Er zijn nog geen concrete plannen, maar eigenlijk zou ik zulke liefdadigheidsinitiatieven als dit benefietconcert wel vaker willen opzetten, ja. Meer en meer zijn dat projecten waarbij ik mij als een vis in het water voel, omdat ik de menselijke waarde daarin aan het muzikale kan koppelen. Het zorgt er voor dat je een verhaal kan vertellen, en van de samenwerking kan je altijd veel opsteken. Reizen is relativeren en leren, en in de muziek is dat net zo: je leert je eigen sterktes en zwaktes beter kennen door de communicatie met een ander aan te gaan. Dat is ook wat de muziek verbindt met een project als Een Hart Voor Vluchtelingen. Wie weet, misschien ontstaat er wel een nieuw project op het podium komende zaterdag.”

enola: Hup, dan zijn wij er van de eersten bij. Bedankt, en tot dan!

Tickets voor het evenement op zaterdag 7 december in de Opera in Gent zijn te verkrijgen op http://ehvv.be/benefiet.

recent

Hinds :: Boom Boom Back

Kijk, we hebben geprobeerd ons te verzetten. Met een...

Pet Shop Boys :: Nonetheless

De vijftiende van Pet Shop Boys is niet Electric,...

Maria Iskariot :: EN/EN

Tot spijt van wie het benijdt: de meisjespunk van...

Fallout – Seizoen 1

De afgelopen jaren worden meer en meer games uitgewerkt...

Neil Young & Crazy Horse :: F##in’ Up

Het was soms moeilijk om niet overweldigd te worden...

verwant

Concerttips november 2021

Bah, november. Amper zonlicht, gecombineerd met onevenredig veel regen....

Peenoise :: Again

Na het heerlijke vorig jaar verschenen 'Forevergem' brengt Peenoise...

Sound Track 2019: de finales in Leffinge, Antwerpen en Gent

Omdat er niets leukers is dan nieuwe muziek ontdekken....

Steiger

3 juli 2019Gent Jazz

Mòs Ensemble :: Limbs

De vruchtbare potgrond genaamd de Belgische jazz blijft vooralsnog...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in