Liturgy :: The Ark Work

82798017

ā€¦ en dan komt een van de meest verdeling zaaiende undergroundbands van de laatste jaren op de proppen met de plaat die de puntjes op de ā€˜iā€™ zou zetten, het publiek definitief zou opzadelen met een gevoel van onbehagen en een gebrek aan referenties. Kan wel zijn, maar het naar superlatieven hengelende The Ark Work is daardoor ook een plaat die voor frustraties zorgt, want de triomfantelijke (!) pieken worden helaas vergezeld van een paar momenten waarop de band zich schielijk vergaloppeert.

Maar eerst: het zal ons eigenlijk worst wezen hoe het gesteld is met de welles-nietesdiscussies rond de black metalidentiteit van het New Yorkse kwartet. Er is al zoveel inkt en vitriool over gevloeid dat een beschaafde discussie zonder heen-en-weer geslingerde verwijten amper nog mogelijk lijkt. En eigenlijk doet het er niet toe. Transcendentaal en filosofisch onderbouwd of niet. Zwart, grijs of fluoroze. Fake of kvlt. De pot op. Het leven is al complex genoeg om tijd te verspillen aan gezemel dat vooral aangewend wordt om retorisch talent en gelijkhebberij in de verf te zetten. Spreek ons niet van de toogexperten die avond na avond de waarheid in pacht hebben. De mannen met een mening. We kennen ze.

The Ark Work dus, de plaat waarop Hunter Hunt-Hendrix en de zijnen volledig over de rooie zouden gaan. Eerste vaststelling: als je Ć©Ć©n en ander gewoon bent, dan valt het allemaal wel mee met het bevreemdende karakter van het album. Zo extreem is dat helemaal niet. Het is geen gehoorpijnigende noise of aritmische chaos. Het is wĆ©l een redelijk unieke plaat. Er zijn wel degelijke referenties (zie later), maar die zitten hem vooral in details, klanken, parallellen en geĆÆsoleerde ideeĆ«n. Binnen de wereld van de metal vind je hoogstwaarschijnlijk geen enkele band die klinkt zoals Liturgy. Niet echt. Maar misschien hoef je Liturgy niet eens te beschouwen als een metalband. Doet dat er nog toe?

Zijn er immers bands die vanuit een genre dat haast even conservatief en xenofoob is als het marginale zootjes onnozelaars dat zich verzamelt onder de naam Pegida aan de slag durven gaan met stotterende elektronica, pompeuze blazers, aanzwellende strijkers, doedelzakken, glockenspiel en andere tingeltangels (of samples daarvan)? The Ark Work bevat passages die volgestouwd zijn met die opgejutte tremologitaren van Bernard Gann en het razende drumwerk van meesterdrummer Greg Fox is bij momenten ronduit verbluffend, maar neigt hier en daar eerder naar avant-garde, naar uit zā€™n voegen barstende symfonische rock, middeleeuwse religieuze muziek, het grandioze theater van Swans en een genre-clash die geen spaander meer heel laat van opgedrongen conventies. En dat dwingt eigenlijk al respect af. Deze toewijding aan een visie, hoe onbevattelijk ook, valt niet te veinzen. Hier werd hard aan gewerkt.

Wat op voorhand al werd gesuggereerd en hier en daar wordt opgevangen, is dat we te maken zouden hebben met een onsamenhangend zootje dat te veel richtingen tegelijkertijd uitstuitert. Niets daarvan. Ook al is het soms niet (meteen) duidelijk wat de band eigenlijk aan het uitvreten is, de coherentie van The Ark Work ligt er dik op. Dit is het werk van artiesten met een plan, een concept en een tote bag vol ideeƫn die via een systeem van kruisverbanden over het album uitgestrooid worden. Het album beluisteren heeft soms iets van een muzikaal spiegelpaleis: eerder gehoorde ideeƫn keren regelmatig terug, de ene keer subtiel verwerkt in een reeks variaties of met een ander instrument, de andere keer door ze aan te dikken tot mastodontproporties.

Opener ā€œFanfareā€, met een gepaste titel, is er zo eentje. Een dikke twee minuten klaroengeschal in laagjes, het doet even denken aan de trip van Robert Wyatts ā€œLittle Red Riding Hood Hit The Roadā€. Feestelijk en uitbundig, multicolor fantasie. Je ziet zo de banieren wapperen, hoort het hoefgetrappel, stelt je voor hoe Ivanhoe het strijdperk oprijdt. Het is de voorbode van een plaat die dergelijke waanzinnige ideeĆ«n een paar keer uit de mouw schudt, maar soms pas na een haasje-over. Zo komt die toeterende aanzet terug, maar dan in een met steroĆÆden volgepompte versie, in ā€œKel Valhaalā€, waarin het klokkengelui en de doedelzakken gezelschap krijgen van de simultaan stuiterende band, die zich haast te buiten gaat een aan theatrale, symfonische sludge (die bas!), terwijl Hunt-Hendrix zā€™n bezwerende teksten ritueel en bijna ondraaglijk monotoon declameert, een beetje zoals Al Cisneros dat doet bij Om, maar dan zeurderig.

Of het andere duo dat er tussen gewrongen zit, ā€œFollowā€ en ā€œFollow IIā€. Het eerste sluit na wat belletjesgerinkel redelijk dicht aan bij de verheven furie van Aesthethica, maar krijgt dan gezelschap van etherische zangpartijen en massalawaai. Voortdurend duiken er elektronische details en effecten op. De tegenhanger is, opnieuw, een uitgezette versie, met een lange aanloop die naar een orkestrale grandeur sluipt met brommende bassen en grootse strijkers. Hans Zimmer-toestanden, maar dan opgesmukt met donderende metal die een wolkbreuk veroorzaakt en waarachter een verblindende zon schuilgaat. Jezus, wat een opgeklopte kermis, en tegelijkertijd een oplawaai van formaat.

Vooruitgeschoven song ā€œQuetzalcoatlā€ zaait vermoedelijk het meeste verwarring: een aanhoudende beat, bewerkte tremolopartijen, suizende bassen en Hunt-Hendrix die er nasaal op los neuzelt en klinkt als Garland Jeffreys na een aantal valiumpillen. Eigenaardig, dramatisch en doordrongen van een merkwaardige, pakkende melancholie, die terugkeert in afsluiter ā€œTotal Warā€, waar nog nadrukkelijker de kaart van de emotie getrokken wordt, met een dynamiek die compleet off the charts is. Best van al is echter hoe het motiefje van het vrij kale ā€œHaelegenā€ (ben ik de enige die voortdurend aan ā€œTalismanā€ uit Airs Moon Safari moet denken?) hernomen wordt in het elf minuten durende scharnierstuk ā€œReign Arrayā€, dat sacrale variĆ©tĆ©, furie en bombast combineert in gelijke dosissen. Dit moet zowat de belichaming zijn van wat voorman en ideologisch brein Hunt-Hendrix al die tijd in gedachten had.

Helaas voelt The Ark Work dus ook aan alsof de band iets tĆ© veel hooi op ā€™de vork neemt. Of net iets te overtuigd is van het idee dat alle ideeĆ«n even sterk waren. En dat is niet het geval, want na de eerste albumhelft trekt de tweede zich met veel moeite weer op gang. Na al het voorgaande voelt ā€œFather Vorizenā€ aan als een drammerige uitstap in de richting van een postrockvibe die het equivalent is van zes minuten ongeĆÆnspireerd rondjes draaien. En dat is allemaal nog niets in vergelijking met ā€œVitriolā€, een experiment rond gelaagde stemmen met koorambitie waarin Hunt-Hendrix aan het rappen slaat op een manier die te sterk overhelt naar de pastiche (en ga in godsnaam niet luisteren naar wat hij te zeggen heeft). Een ongelukkige, zelfs onnozele uitglijder in een plaat die sowieso voortdurend flirt met de grens tussen ambitie en waanidee.

Maar die achilleshiel is tegelijkertijd ook iets wat Liturgy daadwerkelijk als troef kan uitspelen. The Ark Work bevat meer lef en ideeĆ«n dan de meeste bands in een hele carriĆØre aanvoeren, al is de vraag of hun zelfinschatting het hier en daar niet te veel liet afweten. Vraag het ons anders nog eens over een jaar of zo, of nadat we ze nog eens live zagen. Misschien denken we er dan weer anders over. Voorlopig blijft het heen en weer schipperen tussen mislukt meesterwerk en fascinerende flop.

Liturgy speelt op 8/6 in de AB (Brussel) en op 14/6 in de 4AD (Diksmuide).

6
Release:
2015
http://www.thrilljockey.com/thrill/Liturgy/The-Ark-Work#.VS_YQ_msXl-
https://www.facebook.com/liturgynybm
Thrill Jockey

verwant

Ex Eye :: Ex Eye

1 + 1 + 1 + 1 is soms...

Colin Stetson :: Sorrow ā€“ A reimagining of Goreckiā€™s 3rd Symphony

Hij is gƩk, die Stetson. KnƩttergek. Dat is zowat...

Liturgy :: 8 juni 2015, AB Club

Is de hype van Liturgy voorbij sinds de band,...

DOMINO 2011 :: Sightings, Liturgy, Merzbow :: 12 april 2011, AB Club

De Club was goed volgelopen voor de slotconcerten van...

Liturgy :: Aesthethica

De bakken kritiek die Liturgy al mocht ontvangen (en...

aanraders

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

recent

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Keane

25 april 2024Koninklijk Circus, Brussel

"Wat een zaal! Hier zouden we wel een week...

Gaye su Akyol

24 april 2024De Roma, Borgerhout

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in