Enkele jaren geleden was Canada nog een broeihaard van koortserige
creativiteit. Bij gebrek aan aanstormend talent heeft die
kweekvijver van toen echter steeds meer weg van een opgedroogd
zoutmeer. Geen nood echter, de jonge wolven van toen zijn immers
klaar voor een triomfantelijke rentree. Arcade Fire bereidt
as we speak in de coulissen een nieuwe coup op muziekland
voor, maar Broken
Social Scene staat al op de bühne met een nieuwe plaat. En u
kunt op uw beide oren slapen: ook die andere indie-dino heeft niks
aan eigenzinnigheid en klasse ingeboet. ‘Forgiveness Rock Record’
is een zegetocht die met vlag en wimpel boven het gros van de
indiescene uit torent!
Alsof Pavement een jamsessie hield in hun garage met een meute
kameraden: zo klonk het in 2002 verschenen ‘You Forgot It In
People’, het debuut van Broken Social Scene. Ze zagen eruit als een
vreemsoortig collectief, maar ze klonken als een hechte band (met
Kevin Drew en Brendan Canning als menners van dienst). De muziek
schoot vele kanten tegelijk uit, maar uit die schijnbare chaos
puurden ze onweerstaanbare pop met meer hoeken af dan uw ronde
keukentafel. Hun titelloze tweede plaat verloor zich daarna soms in
richtingloze jams, maar op ‘Forgiveness Rock Record’ zijn de
Canadezen weer hun gefocuste zelve.
Luister maar naar ‘Meet Me In The Basement’: op hun vorige plaat
was zo’n instrumental uitgemond in een navelstaarderige kakofonie,
maar nu is het een van de spanning stijf staande brok opwinding Ã
la Arcade Fire. Nog bewijzen? Op ‘World Sick’ en ‘Chase Scene’ doen
een ware vrachtlading muzikanten mee, maar dichter bij pure pop
zijn de Canadezen amper gekomen. Nooit bleef het bos zo zichtbaar
tussen de bomen op een plaat van deze olijke bende! Dat geldt ook
voor de zweverige jazzpop van ‘Sentimental X’s’, maar die song
wordt dan ook vertolkt door de drie Gratiën uit indieland (Feist, Emily Haines
van Metric en
Amy Millan).
Die precisie is ook een pluim op de hoed van producer van dienst
John McEntire, één van de drijvende krachten achter Tortoise. Die
muzikale duizendpoot houdt Broken Social Scene bij de les, maar
zonder hun rommelige charme, spelplezier en veelzijdigheid in te
tomen. Zo klinkt de band speelser dan een stel puppy’s in ‘Texico
Bitches’ om zich dan weer neer te vlijen op een hemelbed van
etherische pop in ‘All To All’ of het bloedmooie ‘Sweetest Kill’.
De juiste man op de juiste plaats, quoi!
En zo klinkt ‘Forgiveness Rock Record’ afwisselend catchier dan
ebola en langoureuzer dan een zomerse hangmat. U wilt nog
minpuntjes? Je zou kunnen zeggen dat de plaat op het einde een
beetje inzakt, maar eerlijk? Spijkers op laag water, als u het ons
vraagt. We hadden zelfs geen betere afsluiter voor deze wervelwind
van een plaat kunnen bedenken dan het zachte briesje van ‘Me And My
Hand’.
Broken Social Scene blijft een Januskop van een band. Net als op
hun vorige plaat laten ze zich weer van hun meest polyvalente kant
zien, maar dan zonder de teugels te laten vieren. Consistentie en
veelzijdigheid gaan constant hand in hand. ‘Forgiveness Rock
Record’ is dan ook een plaat met meer geheimen dan Don Draper uit
‘Mad Men’, zo’n
album dat zich tot in het oneindige laat herbeluisteren. En met z’n
14 songs is het bovendien heel veel plaat voor uw zuurverdiende
centen. Er moesten meer bands als Broken Social Scene zijn!
Broken Social Scene speelt op 8 juli op Les Ardentes in
Luik.