Fiona Apple :: Extraordinary Machine

Na Tidal en When The Pawn…, beiden verplichte aanschaf voor elke rechtschapen muziekliefhebber, werd het zo stil rond Fiona Apple dat we haar bijna vergeten waren. De nieuwste ruiker giftig mooie liedjes kreeg Extraordinary Machine als naam, en draagt naast een hele geschiedenis ook een kleine schatkamer aan muziek mee.

Nochtans hoorde Fiona Apple bij de verleidelijke maar te beduchten bosnimfen zoals Sam Brown en Tori Amos die in de late jaren ’90 wel eens onze aandacht vasthielden. Van Brown hoorden we sindsdien nagenoeg niks, en tante Tori gaat tegenwoordig wel eens vaker buitenmaats ondersteboven op haar platenwerk. Aan complexe Fiona dus om, na de Britneys, en te midden van hordes Mariah Carey-wannabees, het vrouwendom te redden van de ondergang der banalisering.

Een mens zal het dan altijd zien dat een of andere patriarchale schurkenstructuur het goed geluk in de weg staat. Zo ging dat voor de kleine zeemeermin, voor koningin Fabiola, voor George Michael, en voor Fiona met haar nieuwe plaat was het niet anders: de opnames met vaste producer Jon Brion waren nagenoeg klaar in 2003, maar werden in hetzelfde jaar afgekeurd door Sony Music wegens ’niet hitgevoelig’. Na maanden van bittere discussies en vertwijfeling werd Extraordinary Machine heropgenomen met Mike Elizondo (wél hitgevoelig en een der brothas van den Dré, Dr. Dre ) in de stoel, en hupsa: eind 2005 stond daar dus ineens in de rekken een nieuw vergiftigd geschenk van Fiona Apple, en dat is vooral voor de luisteraars een goede zaak gebleken.

Van de originele opnames met Brion blijven op Extraordinary Machine enkel nog de openende titeltrack en het afrondende walsje "Waltz (Better Than Fine)" over, en beide tracks horen in die gedaante dan ook bij het meest verfijnde dat we in jaar en dag op een popplaat te genieten kregen. Het contrast tussen het uit de candy shop afkomstige geluid van de rest van het album en het feeërieke oude jazzgeluid op deze twee Jon Brion-tracks, gelardeerd met fantasiearrangementen van speelse strijkers en springende blazers die uit klassieke Disney instrumentals lijken te komen, is dan ook niet gering.

Dat neemt echter niet weg dat er strikt genomen op Extraordinary Machine tussen de nummers Ă©Ă©n en twaalf nog meer dan genoeg lekkers te rapen valt, want — toegegeven — Mike Elizondo maakt er op zijn manier ook wat moois van. Hoewel er, in vergelijking met de koekjes die Brion bakte, allerlei lelijkheid tegen de basbeladen productie met soms wat tĂ© plompe piano- en Wurlitzertonen in te brengen is, getuigen de aanwezige nummers van ongehoorde souplesse en van een torenhoge kwaliteit die niet het minste hikje vertoont.

Fabelachtig schoon is bijvoorbeeld gifspuwertje "Get Him Back", het opwippende "Window", en bovenal beest-met-honderd-weerhaakjes en absolute parel van Extraordinary Machine: "Oh Sailor", ons popnummer-with-a-vengeance van 2005. Jon Brion zelf zal zich waarschijnlijk nog het meest kunnen vinden in wat Apple samen met Elizondo van "Oh Well" gemaakt heeft: de veelkleurige orkestratie krijgt een tint van de grootse speelsheid die ook in "Extraordinary Machine" te vinden is. Een heel stuk bedeesder is dan weer "Red Red Red."

Eigenlijk doet Fiona Apple met Extraordinary Machine wat Neil Young nooit gekund heeft: ondanks zware onenigheid met de platenmaatschappij tóch een ijzersterk album op de schappen kletsen. Misschien is dat wel de grootste middelvinger die mevrouw Appel op dat moment kon geven, want wie déze Extraordinary Machine in huis heeft, vraagt zich ongetwijfeld af wat voor iets moois Jon Brion in zijn archief heeft steken. Voor ons mogen ze er allebéi zijn, die Buitengewone Machienen: alleen spijtig dat Sony de ene (vooralsnog) nog achter de hand houdt. Dat verdomde patriarchaat ook weer.

http://www.fiona-apple.com
http://www.fiona-apple.com
Epic

verwant

De 20 beste platen van 2020

Als er een god bestaat, dan was hij in...

De staylist van (pn): van weemoed tot wederopstanding in 20 songs

Een trip van 20 songs door Corona Lane. Zolang je...

De staylist van (ld)

Alles is nu klote, miserie, rot, kut, kak. Deze...

Fiona Apple :: Fetch The Bolt Cutters

“This world is bullshit. You shouldn’t model your life...

De staylist van (pvw)

Corona dag 36. Dit zijn de nummers die me...

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

Roncha :: Fleecedekentje Thuglife

Berichtje aan alle rappers van België: goed bezig. Onze...

The Gentlemen – Seizoen 1

De serie The Gentlemen was een paar jaar geleden...

Louise van den Heuvel :: Sonic Hug

Op Sonic Hug neemt Louise van den Heuvel de...

Adania Shibli :: Een klein detail

Deining op de Frankfurter Buchmesse afgelopen editie. Kort voor...

Maria Montessori

Tegelijk een feminist Ă©n een moeder zijn was geen...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in