Te midden van de opflakkerende aandacht voor het eurodancegenre doet een vleugje exotisme immer deugd aan de oren. Waarvoor dank aan onze noorderburen van YĪN YĪN en hun nieuwe single “Takahashi Timing”.
“Takahashi Timing” kondigt het nieuwe album Mount Matsu aan, vernoemd naar een fictieve berg met een symbolische lading. Matsu is het Japanse woord voor den, een boom als symbool voor wedergeboorte. Na het vertrek van stichtend lid en multi-instrumentalist Yves Lennertz moest immers een nieuwe chemie ontwikkeld worden tussen de overgebleven bandleden. Richtlijnen volgens werd ingeruild voor gezamenlijk creëren.
“Takahashi Timing” geeft aan dat ze zich voorlopig geen zorgen moeten maken; ze hebben hun nieuwe sound gevonden en dat allemaal ”never too late” – ook lyrics krijgen nu een plek op de vibes van YĪN YĪN. Ze kijken uit het vliegtuigraampje nog steeds naar dezelfde regio’s als Khruangbin, maar staan eerder met de voeten op de dansvloer dan dat ze in de lucht blijven zweven. Ze opereren in dezelfde kaleidoscopische modus als soortgenoten Altin Gün, maar volgen het hippie trail naar het Verre Oosten net enkele haltes verder.
Dit is lekkere nu-disco, waarin oriëntaalse toetsen toonladders met vijf treden tegelijk op- en afgaan. Halverwege volgt een gezwinde switch naar house, gevolgd door een lange outro met een pronte baslijn (bestaan er betere baslijnen?) die trots overeind blijft wanneer ook de laatste percussie is gaan slapen. De laatste steekt het licht aan.