Flee (Flugt)

Niet minder dan drie Oscarnominaties rijfde de animatiefilm Flee binnen, in de categorieën ‘Beste Animatifilm’ (uiteraard), ‘Beste Internationale Film’ en ‘Beste Documentaire’. Het geeft een idee van de hybride vorm van de film, die na een bijzonder succesvol parcours op verschillende festivals, nu ook de bioscopen bereikt.

Bezieler van het project is de Deense documentairemaker Jonas Poher Rasmussen die hier een nieuw aspect toevoegt aan zijn benadering. Het documentaire genre wordt doorgaans nog steeds geassocieerd met technieken van observatie en het zogenaamd ongefilterd weergeven van de realiteit (wat op zich een onzinnige stelling is uiteraard) en zeker het gebruik van animatie ligt in die algemene perceptie niet meteen in de lijn van dit soort werk. Nochtans lieten films als Rithy Panhs L’Image Manquante of Anja Kofmels Chris the Swiss – beiden door gebruik van geanimeerd materiaal – ook al zien hoe nieuwe mogelijkheden zich kunnen openen wanneer het traditionele idee van een ‘docu’ steeds verder wordt doorbroken (het moet gezegd dat dat eigenlijk al gebeurt sinds de begindagen, toen een film als Nanook of the North in 1922 al een discussie uitlokte over de vraag in hoeverre de maker mag ingrijpen in de gebeurtenissen). Helemaal nieuw is wat in Flee gebeurt dus zeker niet, maar het blijft voorlopig nog steeds een minder courante vorm van documentaire.

De ‘hybride realiteit’ uit Flee dient om het verhaal weer te geven van Amin, die aan de vooravond van het huwelijk met zijn partner, terugblikt op zijn leven in Afghanistan, zijn vlucht en de weg die hem tot in Denemarken bracht. Opgezet als een mengeling van archiefbeelden, interviews en herinneringen geschetst in ruwe tekeningen, neemt de film ons mee doorheen een caleidoscoop van indrukken die niet alleen de cyclische strijd in Afghanistan weergeven (de Sovjet-invasie, de door de VS bewapende rebellen die later steeds weer zouden terugkeren als Al Qaida en de Taliban in een niet aflatende spiraal van geweld en wraak) maar ook een zoektocht inhouden naar seksuele identiteit. Met het wat onwaarschijnlijke symbool van Jean-Claude Van Damme (in Bloodsport) weet Flee beide verhaallijnen mooi met elkaar te mengen en loopt er zowel een geopolitieke, als sterk persoonlijke rode draad doorheen de film.

Hier en daar is het afwisselen van beelden uit oude journaals en duiding, met de meer impressionistische stijl, een tikkeltje te didactisch, maar ondanks dat euvel groeit uit deze gedramatiseerde documentaire toch een universeel verhaal over volslagen onmacht en wat het betekent om te leven in een situatie waarin geen enkele zekerheid bestaat (laat staan rechtszekerheid) en waarin elementaire vrijheden enkel en alleen ervaren worden als een soort gunst van wie op dat moment macht over je uitoefent – of dat nu militairen zijn, bewakers, corrupte agenten of mensensmokkelaars. Flee is een geslaagde collage van visuele fragmenten die dat idee probeert over te brengen op de kijker. Soms mist die wat doel, soms is die helemaal raak, zoals in de luttele minuten die proberen te vatten wat het wil zeggen om in een anonieme container of in het ruim van een nauwelijks zeewaardig schip, te proberen een land binnen te raken en je hele bestaan in handen te leggen van mensen die enkel uit zijn op geld.

7.5
Met:
Daniel Karimyar, Fardin Mijdzadeh, Milad Eskandari
Regie:
Jonas Poher Rasmussen
Duur:
89
2021
Denemarken, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Nederland, Uk, Finland, Italië, Spanje, Estland, Slovenië

verwant

Film Top 10 voor 2022: Esther De Loose

De Enola filmrecensenten lichten de komende dagen elk hun...

Film Top 10 voor 2021: Evelien Van Houdt

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel...

aanraders

Emmanuelle (2024)

In 1974 was Emmanuelle – een adaptatie van een...

Arno: Rock ‘n’ roll Godverdomme

In de wereld van rock-’n-roll, en bij uitbreiding andere...

Soundtrack to a Coup D’État

Wanneer het op documentaires aankomt, overheerst bij veel mensen...

Beetlejuice Beetlejuice

In de Verenigde Staten bracht de heel late sequel...

Tatami

Het deels op ware feiten gebaseerde Tatami handelt over...

recent

Fortress + NAFT :: Holding On

'I wanna be somebody else than myself tonight', zingt...

Maxïmo Park :: Stream Of Life

"When you get the thing you want, but it's...

Godspeed You! Black Emperor :: No Title As Of 13th February 2024 28,340 Dead

Geen titel? Onzin natuurlijk. Zwijgen is ook een actie....

The Smile :: Cutouts

Hoezo, ‘moeilijke derde’? Het Britse trio The Smile barst...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in