A Hero (Ghahreman)

Meer dan tien jaar na zijn grote internationale doorbraak (en Oscarwinst) met A Separation en een paar jaar na het beduidend minder geslaagde Todos lo Saben (Everybody Knows) uit 2018, levert de Iraanse regisseur Asghar FarhadiĀ  met A Hero opnieuw een topper af die meteen tot zijn allerbeste werk mag gerekend worden.

De plot vertrekt van een uiterst simpel gegeven dat gaandeweg steeds complexere vormen aanneemt: Rahim (Amir Jadidi) die in de gevangenis zit wegens een schuld die hij niet kan aflossen, wil tijdens een penitentiair verlof een deel van zijn schulden betalen met gouden munten uit een achtergelaten handtas die zijn verloofde vond bij een bushalte. Zijn geweten speelt echter op en in plaats van het goud te verkopen, gaat hij op zoek naar de rechtmatige eigenares. Die komt de tas ook ophalen bij Rahims zuster en wanneer de onbaatzuchtige daad ter ore komt van de gevangenisdirectie, licht die de pers in, waarna een golf van solidariteit op gang komt die als doel heeft Rahims schuldeiser te overtuigen om de klacht te laten vallen en zo te vermijden dat Rahim opnieuw naar de gevangenis moet.

Reeds wanneer al die hartverwarmende emotie aanvangt, hebben we als kijker het knagende gevoel dat we eigenlijk kijken naar een langzaam dichtklappende val. We weten immers dat Rahims verhaal niet voor de volle honderd percent klopt ā€“ hij verzweeg uit discretie dat niet hij, maar zijn verloofde de tas vond ā€“ en wanneer naderhand ook de eigenares om eigen redenen zich niet in het openbaar wil kenbaar maken, begint iedereen zich tegen de protagonist te keren en verandert het fait-divers in een ware nachtmerrie. A Hero blijft echter niet steken op dat niveau. Stap voor stap voegt het scenario immers andere lezingen toe: de schuldeiser die eerst afgeschilderd werd als een gewetenloze boeman blijkt helemaal geen onredelijk persoon te zijn die bovendien zelf in de gevangenis had kunnen belanden als hij niet alles verkocht had om de borgstelling die hij tekende voor Rahim te kunnen betalen nadat het bedrijf van de jongeman bankroet ging. De man heeft een punt wanneer hij stelt dat Rahim ā€˜het vooral goed kan uitleggenā€™ en we zien de protagonist ook zelf een aantal bijzonder domme beslissingen nemen. Op geen enkel moment verliezen we daardoor sympathie voor de onfortuinlijke pechvogel, maar dit strakke morele drama wint wel enorm aan diepgang door al die bijkomende observaties.

Zoals in A Separation en The Salesman, koppelt Asghar Farhadi die verhalende subtiliteit aan een beeldtaal die nooit opvallend is, maar daarom niet minder complex. Farhadi zet een cameravoering op die nauwelijks merkbaar in beweging is en bijzonder vaak overschakelt naar ā€˜long shotsā€™ die de actie en personages doen opgaan in de omgeving. Composities zijn even onopvallend, maar getuigen van een meesterlijk oog en het laatste ā€˜shotā€™ uit deze ijzersterke prent is van een indringende schoonheid waarin vorm, inhoud en emotie op schitterende wijze samenvallen.

9
Met:
Amir Jadidi, Sarina Farhadi, Fereshteh Sadre Orafaiy
Regie:
Asghar Farhadi
Duur:
127
2021
Iran, Frankrijk

verwant

Film Top 10 voor 2021: David Vanden Bossche

2021 was helaas net zoals vorig jaar een heel...

Le PassƩ

Sinds Asghar Farhadi twee jaar geleden voor de ogen...

A Separation

Er zijn niet veel films waar je dat onomwonden...

aanraders

Drive-Away Dolls

Nadat ze decennialang als tandem de filmwereld verrijkten met...

Dream Scenario

ā€˜Nicolas Cage is de enige acteur sinds Marlon Brando...

Evil Does Not Exist (Aku wa sonzai shinai)

Films zijn doorgaans gebaseerd op een sterk verhaal, of...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

La Chimera

De in Toscane geboren scenariste/regisseuse Alice Rohrwacher vestigde op...

recent

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Back to Black

De titel van Sam Taylor-Johnsons jongste film verwijst naar...

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

Stake :: ”Ik zie ons nog wel doorgaan tot we baarden hebben als ZZ Top”

We hebben het met de manager gecheckt: bedoelde hij...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in