Aya and the Witch (Âya to Majo)

Gorô Miyazaki (zoon van Hayao) blaast na 8 jaar stilte opnieuw leven in Studio Ghibli, maakte ruimte voor 3D-computeranimatie en wierp het tekenpotlood pardoes de prullenbak in. Alleen moest blijkbaar niet alleen de welgekende animatie eraan geloven, maar helaas ook ales wat hun voorgangers Princess Mononoke en Spirited Away tot heerlijk fantasievolle animatieklassiekers maakte.

Studio Ghibli tekent sinds jaar en dag voor fantasievolle animatieklassiekers met doorgetripte monsters, schattige wezens en rijke emotionele verhalen die tot bloei kwamen door gedetailleerde, weelderige en handgetekende 2D-animatie. Na The Wind Rises uit 2013, leek er een einde te zijn gekomen aan het gouden tijdperk van de filmstudio. Hun legendarische grondleggers waren ofwel ter ziele gegaan (Isao Takahata) ofwel pensioengerechtigd (Hayao Miyazaki).

In afwachting van zijn vaders aangekondigde How do you Live, brengt Gorô Miyazaki met Aya and the Witch toch opnieuw schot in de zaak. Het is geen evidente oefening geweest voor hem om in de voetsporen van zijn vader te treden: een nauwe band heeft hij nooit gehad met zijn vader, en in de eerste plaats is hij architect, geen filmmaker. “Niet de moeite waard om te bekijken”, waren bovendien Hayao’s woorden over de eerste film van zijn zoon.

Het hield de jonge filmmaker evenwel niet tegen om zich alsnog eens aan een animatiefilm te wagen. Alles draait om een weeskind dat steevast haar zin krijgt. In het tehuis commandeert ze de kinderen en zorgverleners alsof het haar persoonlijke butlers zijn, maar ze doet dat op zo’n ontwapenende manier dat ze toch geliefd is. Tegen wil en dank wordt ze plotsklaps geadopteerd door een chagrijnige tovenaar en een gemene heks die vooral op zoek zijn naar een keukenhulpje om te helpen bij het maken van toverdranken.

In die herkenbare elementen schemert de geest van vaders Kiki’s Delivery Service wel door, maar de Gorô Miyazaki slaagt er op geen enkel moment in om dezelfde magie te creëren. Daarvoor is allereerst de animatie te hakkelig: de hyperrealistische rozentuin waarin de protagoniste haar ingrediënten verzamelt, staan in schril contrast met de artificiële manier waarop ze voortbeweegt in die wereld. Uit zowel de plastic-ogende haren en de groteske gezichtsexpressies blijkt een intentie om een eerbetoon aan de hallmark-animatiestijl te brengen, maar het is slechts een doffe inspiratieloze recreatie.

Toch zit daar niet het grootste struikelblok, wel in het feit dat Aya and the Witch niet echt ergens over lijkt te gaan:  het is graven naar karakterontwikkelingen, spanningsbogen of zelfs het kleinste beetje contemplatie.

Een complete miskukking is de film daarmee niet: zo valt er wel wat plezier te beleven aan bijvoorbeeld de vele mislukte toverspreuken of de chagrijnige tovenaar die hoorntjes krijgt als zijn toast niet goed gebakken is.  Het is evenwel duidelijk dat het een vergiftigd geschenk is om de zoon van Hayao Miyazaki te zijn. De regisseur draagt in zijn familienaam immers niet enkel een kwaliteitslabel, maar ook torenhoge verwachtingen en onvermijdelijke vergelijkingen. En als je dan toch het basisfundament – de ambachtelijke animatie – wegneemt uit Ghibli’s koninkrijk, dan doe je het best ‘with a bang’, en niet met een sof.

4
Met:
Richard E. Grant, Taylor Henderson, Pandora Colin
Regie:
Gorô Miyazaki
Duur:
82
2021
Japan

verwant

The Boy and the Heron (Kimitachi Wa dô Ikiru Ka)

Hayao Miyzaki, die intussen de gezegende leeftijd van 82...

Blog Film Fest Gent 2023

Film Fest Gent viert de 50ste verjaardag en ook...

The Wind Rises

In een rechtvaardige wereld zou de naam Hayao Miyazaki...

Ponyo on the Cliff by the Sea

Dat goudvissen bijzondere gaven hebben, is een fenomeen dat...

Tales From Earthsea

115 Het doet er niet toe hoe vaak ik ze...

aanraders

Love Lies Bleeding

Toen eind 2023 in de Amerikaanse zalen de eerste...

Sons (Vogter)

Met The Guilty verscheen in 2018 een nieuwe ster...

Kinds of Kindness

Van wegbereider van de ‘Greek Weird Wave’ met Dogtooth...

Inside Out 2

Ook al is Inside Out 2 bij ons nog...

Longlegs

Met de uiterst beheerste thriller Longlegs treedt regisseur Oz...

recent

Perdidos en la Noche

Sinds Mexico in de tweede helft van de jaren...

Deadpool & Wolverine

Toen de eerste twee Deadpool-films kort na elkaar de...

Jack White :: No Name (Déja-vu)

Jack White maakt amper woorden vuil aan zijn nieuwe,...

Rock Herk 2024 :: Lieve jongens zonder schaamte

Een jarig festival vraagt om een feestje, Rock Herk...

Fremont

“Mensen met herinneringen schrijven de mooiste dingen.” Dat krijgt...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in