Yevgueni :: Tijd is alles

Er huizen twee zielen in de collectieve borst van Yevgueni. Natuurlijk is er de met alle kleinkunsttics behepte lyriek van Klaas Delrue: begeesterend op zijn best, onbeholpen als het uit de bocht gaat. Maar er is ook die band, die muzikaal zo rijk is, maar soms wat teveel naar de achtergrond gemixt wordt. Op Tijd is alles houden beiden weer een potje armworstelen om uw aandacht, zoals dat altijd is gegaan.

Niet zomaar een meisje / Niet zomaar een dag / Toen je mij kwam halen / Uit het dal waarin ik lag. (…)

Het kind is er niet vanzelf gekomen, maar een lijdensweg van zes jaar werd dan toch geruststellend afgerond. “En adem, adem, adem / Voor het eerst / In jaren, jaren, adem ik ook weer.” Het heeft gestormd in het leven van Klaas Delrue, maar dat mocht u vooral niet horen in voorganger Van hierboven. Nu het weer is opgeklaard, en een dochter geboren, ziet de frontman opnieuw het licht. Al is er nog altijd die grote, beangstigende wereld en zijn duister tijdsgewricht. Op Tijd Is Alles schiet hij behendig tussen beide polen heen en weer.

Het gezinsgeluk wordt mondjesmaat bezongen. “Hou het vast”, bezweert Delrue, “Dit zijn dagen zonder vragen”. En ook: “Morgen ziet er goed uit”. “Nooit naar nergens” bezingt de oer-Vlaamse aller oer-Vlaamse hobby’s: des weekends in een spuuglelijk spandex truitje kilometers op de fiets malen. Kwestie van ’s maandags fris in de firmawagen te kunnen stappen. Hoe dan ook: mooie wielerode, die het plezier van afbeulen minstens een beetje tastbaar maakt. Net zo goed wordt er even teruggegrepen naar de mismoedige jaren. In “Waar jij niet bent” vinden we Delrue ergens in een slecht gekozen café, op de vlucht van wat nu belangrijk is. Dat beseft hij drie songs later ook wel, wanneer Tijd is alles rond is.

En dan is er die andere wereld. Laten we dat “De maatschappij” noemen, dat kloteding waar aanslagen gebeuren en meningen geen vijf seconden later à rato van 140 tekens in het rond ratelen. Het naar de keel grijpende “Opinie” klemt het commentariaat van deze wereld even tegen een paal, fluistert ze dreigend in het gezicht, om dan resoluut weg te stappen. “Waar bijna iedereen naar iemand belt / Tel jij de tekens en de woorden”. Het woord “onmens” denk je er zelf wel bij.

Het gebeurt allemaal in Delrues eigen stijl. Doorgaans goed verwoord, af en toe onhandig in al zijn geëngageerdheid. De frasering blijft die van de doorsnee dictieles: te netjes om helemaal persoonlijk te zijn. Niet perfect; wel een eigen stem. En die heeft de band ook muzikaal gevonden. We zijn ver weg van de hoempa van “Mama ik wil papa”, Yevgueni is een straffe band geworden die soms een beetje te veel wordt overschaduwd door de teksten.

Luister naar dat “Opinie” om die stelling te onderbouwen: het nieuwe “donkerste Yevgueninummer ooit”, dat flirt met zware elektronica en atmosferische geluiden. Het zijn momenten als deze die Yevgueni boven zijn “moderne kleinkunst”-stempel uit tillen, zoals eerder “Het zal wel niet mogen” of “Stapels en lijstjes” dat deden.

Des te jammer dat twee nummers later “Het huis waar wij woonden” toch weer nadrukkelijk met zijn voeten in de Vlaamse klei blijft steken. Net iets te hard doet het denken aan dat zo vaak herhaalde moment in Suske & Wiske dat Lambiek de tegeltjeswijsheid “Het schoonste woord uit menschen mond Is Moeder” loopt te citeren”; te jaren vijftig om echt nog te begeesteren, al twijfelen we er geen moment aan dat het sentiment van een kersverse vader hier oprecht is.

Daartussen is echter alweer die heerlijk warme gitaar gepasseerd die “Waar jij niet bent” inkleurt, even later is er de heerlijke poppiano van “Morgen ziet er goed uit”. “Nooit naar nergens” krijgt ondanks zijn nogal banaal onderwerp zelfs een bloedmooie melodie mee. Je hoort: Yevgueni is een volwassen popgroep geworden, maar mag zijn grenzen nog verder aftasten.

Yevgueni stelt Tijd is alles op 16 november voor in de Ancienne Belgique.

7
Sardonis

verwant

Yevgueni :: Straks is ook goed

Kleinkunst, daarin werden ze geboren. Een goeie alt.rockband? Dat...

Yevgueni :: ”’Maak alsjeblief een vrolijke plaat’, vroegen mijn vrienden”

"Straks is ook goed"; geruststellender kon een gedachte mid-lockdown...

Yevgueni

29 september 2020OLT Rivierenhof, Deurne

Het is voor iedereen coronacrisis, dus ook voor het...

Yevgueni :: 16 november 2017, AB Box

Zo om de twee-drie jaar staan ze daar weer:...

Yevgueni :: ”Ik heb geleerd hoe een taboe werkt”

In 2016 werd Klaas Delrue na een lang proces...

aanraders

Bolis Pupul :: Letter To Yu

Bolis Pupul is al lang niet meer ‘de zoon...

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

recent

Masters of the Air

Toen begin deze eeuw Band of Brothers verscheen, sloeg...

Fontaines D.C. :: Starburster

Fontaines D.C. for the bigger and bolder: vierde album...

Manu Chao

16 april 2024Het Bau-Huis, Sint-Niklaas

Morrissey wilde op de Lokerse Feesten geen paardenworst, Manu...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

Animalia

Het MOOOV-filmfestival biedt een staalkaart van het beste uit...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in