Igor Gehenot Trio :: Motion

82809734

Hij moet nog vijfentwintig worden, en zijn tweede album is al klaar. In de jazzwereld is dat een stuk zeldzamer dan in de pop- of tenniswereld, waar dertig jaar worden een ramp is. Al werd die vroege vlucht van de Waalse pianist eigenlijk al een paar jaar geleden voorspeld. Hoewel dit niet de overtreffende trap is van debuutplaat Road Story uit 2012, is het een makkelijk in het gehoor liggende opvolger die de sterktes van Gehenot opnieuw etaleert. Maar dat geldt ook een beetje voor de zwaktes.

Laat er geen twijfel over bestaan: Gehenot kan spelen. Hij maakt mooie, lyrische muziek en de vergelijking met Jef Neve die her en der opduikt, houdt wel degelijk steek, ook al is de Vlaming een stuk flamboyanter in zijn aanpak en meer een man van het uitbundige gebaar. Bij Gehenot is het allemaal net iets meer getemperd, maar hij heeft een oor voor elegante melodieën en omringt zich met collega’s die ervoor zorgen dat hij in een zetel zit om de composities uit de doeken te doen. Was dat op de vorige plaat nog met bassist Sam Gerstmans, dan is die nu vervangen door Philippe Aerts. Achter het drumstel zit nog steeds Teun Verbruggen, want die kan op drie plaatsen tegelijk zijn.

Met een titel als Motion creëer je natuurlijk bepaalde verwachtingen, want je suggereert een vooruitgerichte blik, verandering en beweeglijkheid. Met opener “Crush” wordt dat meteen ingelost. Tingeltangels in het hoge register, een extra aanzet van Aerts, het binnenvallen van Verbruggen en ze zijn vertrokken voor een kloek wentelend prijsbeest dat het melodieuze koppelt aan een bruisende energie. Het is catchy, modern, ritmisch dwingend (mooi ook hoe Verbruggen na een paar slagen al te herkennen is) en lonkt naar internationaal gerenommeerde bands als Phronesis. Het trio hanteert een prima eb/vloed-dynamiek die meteen een behoorlijk groot deel van het spectrum laat horen. Motion kon moeilijk beter van start gaan.

Helaas krijg je dit soort tracks slechts in zeer beperkte dosis, want enkel het compacte “Jaws Dreams”, met lekker rollend baswerk en een vieve swing, herhaalt die springerige aanstekelijkheid. Nochtans schudt Gehenot er nog wel een paar uit de mouw die net iets te gezwind zijn om in de balladehoek terecht te komen en de kaart van de popinvloeden trekken zonder daarom op makkelijk scoren te mikken. “Back Country” lonkt resoluut naar soulvolle pop, maar doet dat met een melodie die daadwerkelijk blijft hangen, terwijl het delicate “Santiago” gaandeweg een levendige, dansende zwier krijgt en mooi de kwaliteiten van Aerts onderstreept.

Het zijn stuk voor stuk hoogtepunten, of op z’n minst opvallende composities binnen het raamwerk van Motion. Het nadeel is dan weer dat ze omringd worden door een stel omfloerste ballades, die wel heel mooi en gestroomlijnd klinken — wat zeker geldt voor ECM-neefjes als “Song Of Eden” en “Interlude” — maar zich braaf, té braaf, laten leiden door een patroon. Allemaal erg smaakvol en behaaglijk, maar je zou willen dat Gehenot het keurslijf wat meer zou openbreken. En daar is niet eens geweld voor nodig. Nu wordt het tempo en de dynamiek van het album net iets te veel tegengewerkt door een overdaad aan dergelijke momenten. Dat terwijl zijn versie van “In The Wee Small Hours Of The Morning”, al meer dan een halve eeuw een lieveling van talloze jazzvocalisten, laat horen dat hij een kapotgespeelde standard overtuigend kan brengen.

Motion bevestigt eigenlijk wel het stijlvolle talent dat we al kenden (wie bij Road Story z’n ding vond, kan deze plaat dan ook blindelings aanschaffen), maar heeft er niet genoeg aan toe te voegen om te kunnen spreken van een sterke vooruitgang of nieuwe uitdaging. De muzikanten spelen prima, maar Gehenot prikkelt iets te weinig en slaagt er net niet in om de gulle inspiratie van zijn opener door te trekken. Wat voor de hoesfoto geldt, is ook van toepassing op de plaat als geheel: iets meer panache had geen kwaad gekund.

Het trio is intussen bezig aan een ronde van Vlaanderen via Jazzlab Series. Meer info/data op de website.

6
http://www.igorgehenot.be/
Igloo Records

verwant

PJDS :: Beach Head

PJDS doet het weer: tegen de tijdsgeest in een...

PJDS

3 februari 2023Ancienne Belgique, Brussel

Meest genoteerde twee woorden tijdens het optreden van PJDS...

PJDS :: Extinct Birds

Dat Pieter-Jan De Smet tot de beste singer-songwriters van...

Leuven Jazz 2021 (19-28 maart) :: Overgangseditie in stijl

Het vorige Leuven Jazz Festival was een van de...

aanraders

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

recent

English Teacher :: This Could Be Texas

Muziek die in de rondte stuitert als een lading...

Keane

25 april 2024Koninklijk Circus, Brussel

"Wat een zaal! Hier zouden we wel een week...

Gaye su Akyol

24 april 2024De Roma, Borgerhout

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in