Why? :: Eskimo Snow

Een hardnekkige mythe wil dat de Eskimo (in Canada en Groenland Inuit geheten) een ridicuul hoog aantal woorden voor sneeuw hebben (tot honderd toe) en in staat zouden zijn verschillende types van sneeuw te onderscheiden. De stelling vindt zijn oorsprong in een werk van Franz Boas (1911) en werd gaandeweg steeds vergezochter en belachelijker, tot het zelfs tot de titel van Why?’s laatste plaat schopte.

Why? blijft een van de vreemdste eenden in de bijt van het alternatieve muziekwereldje. Oorspronkelijk was het niet meer dan de rapnaam waarmee Yoni Wolf het mooie weer maakte bij de avanthoppers cLOUDDEAD. Na twee albums hield de band het echter al voor bekeken, zij het niet officeel, en ging Wolf onder de naam Why? alleen verder. Op de e.p. Sand Dollars liet hij zich een eerste maal vergezellen van een (vaste) band, en koos hij en passant voor een meer indierockgericht geluid. Het pad van de e.p. sloeg hij verder in op het album Elephant Eyelash en Alopecia, waarbij de naam Why? gaandeweg evolueerde van Wolfs pseudoniem naar bandnaam.

Op Eskimo Snow, de derde plaat met band, laat Wolf de hiphop voor wat hij is en kiest hij voor een meer recht voor de raapse rock/pop-attitude. Dat leidt op de openingstrack "These Hands" tot een dromerig psychedelisch poppareltje waarbij Wolf zijn ondergekoelde gevoel voor humor opnieuw mag tentoonstellen: "I wear the customary clothes of my time, just like Jesus did with no reason not to die". Het nummer zet meteen de toon, want ook "January Twenty Something" zoekt het in de dromerige poprockregionen.De grens tussen kunst en kitsch wordt net niet overschreden dankzij Why?’s fijne neus voor pastiche, nuance en (zelf)beheersing.

Toch blijft het kantje boordje, vooral omdat het volgende nummer, "Against me" dezelfde limieten opzoekt en gevaarlijk dicht tegen de foute jaren tachtig rock aanleunt. Ook de kenmerkende humor van de band lijkt aan belang ingeboet te hebben. Waar vroeger zowel in de teksten als in de muziek menig knipoog te herkennen was, lijkt het nu allemaal met (te) veel ernst gebracht te worden.Het is het bedje waar de hele plaat min of meer ziek in lijkt te zijn, zoals ook de volgende nummers bevestigen.

Anderzijds kan niet ontkend worden dat in "Even The Good Wood Gone" een knappe drumrol zit en dat "Into The Shadows Of My Embrace" een alleraardigste meestamper met een hoek af is. Met "One Rose" levert Why? zelfs een geslaagde country/rock/pop-mutatie af die opgevolgd wordt door het stevig rockende "One Rose Walk, Insomniac". En ook al mag titelnummer "Eskimo Snow" dan wel het kleine broertje op de plaat zijn, "Berkeley By Hearseback" blijft een gedenkwaardige track, net als "This Blackest Purse", dat als een van de kleine hoogtepunten van de plaat telt en opnieuw toont waartoe Why? in staat is.

Het grootste bezwaar dat tegen Eskimo Snow ingebracht kan worden, is dat het album niet het niveau van Alopecia haalt en te veel op veilig speelt. Hoewel de plaat intern consequent is en op geen enkel moment noemenswaardig inzakt, voelt het wat onaf aan. Een enkele keer haalt Why? alles uit de kast maar het is niet voldoende om de plaat over de lat te halen die met het vorige album gelegd was. Het neigt naar detailkritiek en dat is het in zekere zin ook, want op zich beschouwd is er niets verkeerd met Eskimo Snow, alleen blijft het palet waarmee Why? ditmaal werkt te beperkt. Alsof de band dan toch maar over een woord beschikt om sneeuw te omschrijven.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

drie × 1 =