Tindersticks :: The Hungry Saw



Van een split hebben de zes van Tindersticks nooit gesproken. Zelf
houden ze het eerder bij een ‘pauze’ die nodig was om na te denken
over individuele muzikale aspiraties en het belang die al dan niet
in groepsvorm te beleven. Na de licht tegenvallende ‘Can Our Love’
(2001) en vooral ‘Waiting For The Moon’ (2003) was het vrij
duidelijk dat Tindersticks haar magical touch wat was
kwijtgespeeld. Die was vooral hard aanwezig tijdens de beginjaren
van de Britten, want hun debuut ‘Tindersticks’ en het
daaropvolgende ‘Tindersticks [II]’, respectievelijk uit 1993 en
1995, zijn verplicht voer voor iedere liefhebber van indie en
chamber pop.

In tussentijd gingen de zes hun eigen weg op. Vooral het werk van
frontman Stuart
Staples
kwam ook onze kant uit, terwijl Dickon Hinchliffe zich
toelegde op filmsoundtracks, iets wat hij nog steeds doet.
Hinchliffe is namelijk geen onderdeel meer van Tindersticks en hij
is niet de enige, want in 2006 vertrokken met hem nog twee
basisleden. Het was het jaar dat Tindersticks haar succesvolle
tweede album integraal speelde in het kader van de Don’t Look
Back-concerten en besefte dat het verder ging als groep, maar dan
wel als trio. Begin 2007 begon de band aan ‘The Hungry Saw’ te
schrijven; eind 2007 was het album af, alles opgenomen in hun
nieuwe, zelfgebouwde studio in het Franse Limousin, waar Staples is
gaan wonen.

De handelsmerken van Tindersticks zijn ondanks de halvering van het
zestal intact gebleven, onder meer omdat beroep is gedaan op nieuwe
mensen. Als je één ding met de band associeert, dan is het wel de
erg herkenbare, warme bariton van Staples, die ook hier de
betrouwbare, wat harde bovenlaag vormt die Tindersticks uniek
maakt. Daarnaast zijn we verheugd vast te stellen dat de
arrangementen van strijkers en koperblazers het niveau van het
album erg positief beïnvloeden en heel wat songs voorzien van een
naar soundtracks neigende, vooroorlogse sfeer.

Het is een niet alledaagse tactiek, maar Tindersticks heeft een
aantal van haar sterkste songs helemaal op het einde van ‘The
Hungry Saw’ gegroepeerd. Afsluiter ‘The Turns We Took’ is alleszins
onze favoriete song en glijdt, mede door fantastische strijkers,
langzaam verder. Staples doet het even parlando, het refrein is
niet bijzonder speciaal maar blijft toch hangen en de opbouw van de
song zit perfect, inclusief een mini-climax in de laatste minuut.
Op ‘All the Love’ krijgen we de gastvocals van Stuarts vrouw
Suzanne. Het is een voorzichtige ballad, met een minimum aan
begeleiding, zodat haar opvallend mooie, hoge stem (waarom
gebruiken ze die niet meer?) fantastisch contrasteert met zijn
schurende, rauwe vocalen. In de tweede helft zorgt de introductie
van een stille cello voor een van de mooiste momenten van dit
album.

Twee sterkhouders op Tindersticks’ zevende studioalbum zijn
‘Yesterday Tomorrows’ en ‘The Hungry Saw’. Het eerste kreeg als
onderlaag de voortdurende orgel van David Boulter, geleidelijk
deels overgenomen door al even warme koperblazers met een trage
ska-achtige gitaar- en drumsbegeleiding. ‘The Hungry Saw’ is een
van de snellere songs die een relatief vrolijke sfeer combineert
met symbolisch lugubere lyrics over het zagen in het lichaam van
een ander. Tot het hart bereikt wordt, uiteraard.

“It’s not so serious after all”, herhaalt Staples in het
trage ‘Mother Dear’. Je zou het als een relativering van de pauze
en de voorbije problemen van Tindersticks kunnen interpreteren.
Niet-melodische gitaartonen laten toch een wrang gevoel achter.
‘Boobar’ heeft wat vreemde backing vocals maar ook een fantastische
versnelling in de tweede helft. Het meest opgewekte nummer is het
aardige ‘The Flicker of a Little Girl’ waarin het lijkt alsof
Tindersticks muziek voor een bende little girls aan het brengen is.
Aandoenlijk.

We zijn maar al te blij dat Tindersticks het juiste pad opnieuw
heeft gevonden en de pauze van vijf jaar de vruchtbare bodem bleek
voor een meer dan geslaagd album. ‘The Hungry Saw’ bezit niet de
grootsheid van Tindersticks’ eerste twee platen, maar komt aardig
in de buurt. Heren, welkom terug!

http://www.myspace.com/tindersticksofficial

8
Release:
2008
Beggars Banquet

verwant

Tindersticks

2 mei 2022Bozar, Brussel

Tindersticks :: Distractions

Een titel die 'afleidingen' spelt zou een mens op...

Tindersticks :: No Treasure But Hope

Een vluggertje. Van de eerste noten van No Treasure...

Tindersticks

11 juli 2019OLT Rivierenhof, Deurne

Stuart A. Staples en zijn Tindersticks lijken de aangenamere...

Tindersticks

11 juli 2019OLT Rivierenhof, Deurne

aanraders

Girl In Red :: I’M DOING IT AGAIN BABY!

Somberte verkoopt, zo ook de sad girl aesthetic waar...

Vampire Weekend :: Only God Was Above Us

Haal de witte sokken en debardeurs boven: Vampire Weekend...

Ivy Falls :: Sense & Nonsense

Rol de gordijnen maar dicht, kruip gezellig onder een...

Hurray For The Riff Raff :: The Past Is Still Alive

Alynda Segarra. Bound for Glory. Was Small Town Heroes in...

Daniel Boeckner :: Boeckner!

Als kind is Dan Boeckner zeker niet in een...

recent

Roncha :: Fleecedekentje Thuglife

Berichtje aan alle rappers van België: goed bezig. Onze...

The Gentlemen – Seizoen 1

De serie The Gentlemen was een paar jaar geleden...

Louise van den Heuvel :: Sonic Hug

Op Sonic Hug neemt Louise van den Heuvel de...

Adania Shibli :: Een klein detail

Deining op de Frankfurter Buchmesse afgelopen editie. Kort voor...

Maria Montessori

Tegelijk een feminist én een moeder zijn was geen...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in