Thao :: We Brave Bee Stings And All

Laura Veirs revisited, mag die term gebruikt worden wanneer Veirs zelf nog muziek maaktè Thao Nguyen rekruteerde Veirs backingband en maakte een zachtaardige, fijne plaat die het potentieel van voorganger Like The Linen helemaal waar lijkt te maken.

Kill Rock Stars, was dat niet dat ietwat radicaal linkse label, thuisbasis van Riot Grrrl en snedige gitaarbands die, zelfs in deze postmoderne tijden, uitermate geschikt bleken om het ouderlijke gezag de gordijnen in te jagen en de buren zover te krijgen dat ze de wijkagent als sneltoets in hun gsm programmeerdenè

Niets is echter nog wat het lijkt, want thans brengt Kill Rock Stars ook platen uit van Thao, voluit Thao Nguyen of, zo u wil, Thao With The Get Down Stay Down. Dat naar zijn frontvrouw genoemde gezelschap brengt vlot verteerbare folksongs, van het soort dat het ouderlijke gezag inderdaad kan pruimen, maar dat evengoed geschikt is als adempauze tussen diverse lappen luidruchtige gitaarmuziek én — wie had dat gedachtè — om gewoon een aangename tijd te beleven, want Thao heeft heel wat in haar mars.

Geven de drums opener "Beat (Heath, Life And Fire)" nog een donker, naar The Strange Death Of Liberal England neigend kantje, hoe dieper je in We Brave Bee Stings And All doordringt, hoe meer de zonnige kant van het gezelschap naar boven komt. Dat Thao Nguyen qua stemgeluid aanleunt bij Chan Marshall en muzikaal in dezelfde vijver vist als Laura Veirs, zal daar ongetwijfeld niet vreemd aan zijn. "Big Kid Table" zou bijvoorbeeld zo op Cat Powers The Greatest passen, mocht die plaat om een fractie van een tempoverhoging verlegen zitten.

Al is dat tempoverschil bij momenten miniem en maakt Thao muziek die het hoofdzakelijk moet hebben van zijn laidback gehalte. In die optiek kan "Yes, So On And So On" als een intentieverklaring gezien worden. Het nummer, en bij uitbreiding de hele plaat, straalt een grote mate van onschuld uit die doet vermoeden dat Nguyens muzikale aanpak niet al te zeer veranderd is sinds ze op haar twaalfde haar eerste muzikale stapjes zette.

Dat lichtjes vertederende en evengoed naïeve element maakt dat We Brave Bee Stings And All bij momenten raakpunten heeft met Au Revoir Simone, niet in het minst door de zeemzoete inslag, maar net zo goed door de lichte elektronische toets die nummers als "We Go" meekrijgen.

Het hoogtepunt van dit charmante album dient zich al na enkele nummers aan in de vorm van "Swimming Pools", een dromerige uptemposong die eerder aangehaalde invloeden vermengt met early R.E.M., speelse country en de romantische feel van Magnet. Vanaf "Swimming Pools" openbaart de plaat zich ook volledig en is het aan de luisteraar om te beslissen of er meegegaan wordt op deze wel heel lichtvoetige maar o zo charmante trip.

Als opvolger van het in cultkringen gesmaakte Like The Linen kan We Brave Bee Stings And All echter tellen, en hoe relaxed de plaat ook klinkt, een snaar wordt er zonder twijfel geraakt. Net als Belle And Sebastian weet Nguyen onschuldig klinkende nummers zodanig te boetseren dat ze je niet meer loslaten nadat je ze eenmaal hebt gehoord en daarin verschilt Thao dan weer niet van de andere bands op Kill Rock Stars.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twee × 4 =