Thao With The Get Down Stay Down :: Know Better Learn Faster

"The album is named Know Better Learn Faster because you can’t," verklaarde Thao in een interview. Dat, en nog veel meer inductief bereikte levenslessen deelt ze met de luisteraar op haar nieuw album, dat dit keer muzikaal eerder opteert voor weidsere wateren dan de kalme bergmeertjes van weleer.

Thao Nguyen, een Amerikaanse met Vietnamese roots, mag zichzelf aan het begin van een ontluikende muzikale carrière best in de handjes wrijven. Met Chan Marshall werd ze al vaker dan goed vergeleken en een enkele keer noemde men haar zelfs het kleine zusje van Sufjan Stevens. Bovendien wordt ze ook nog eens de hand boven het hoofd gehouden door het koppel Laura Veirs en Tucker Martine en die laatste is meteen ook haar producer. Die bewondering drukt zich eveneens uit doordat Veirs en zelfs Andrew Bird deze keer meespelen op Thao’s nieuwste plaat.

Dat ter hemel prijzen zal wel ergens goed voor zijn, maar het lijkt of Thao’s talent hierdoor zelfs minder in de verf gezet wordt. Waar Thao With The Get Down Stay Down op de vorige twee platen nog een trio was, zorgde dat voor intiemere en simpelere muziek. Het was net dat eigenzinnige, charmante geluid dat ervoor zorgde dat ze met haar tweede plaat We Brave Bee Stings And All dezelfde lankmoedige harten als dat van zichzelf wist in te nemen.

Know Better Learn Faster op zijn beurt laat een opengetrokken geluid horen, waar Thao en groep over de hele vaarbreedte muziek maken. Het mankement aan de nieuwe plaat is meteen duidelijk: de plaats voor verfijnd spel ontbreekt — alleen al daarom zou men de ukelelesolo in het oudere "Chivalry" moeten koesteren. Het lijkt alsof iemand tijdens een intiem gesprek met twee de kaars uitblaast en het groot licht aansteekt, om er vervolgens bij te komen zitten waarna een wat ongemakkelijk gesprek volgt.

Maar daarom is Know Better Learn Faster nog niet over de hele lijn mislukt, hoewel het randje melancholie dat haar vroegere songs bloedmooi maakte niet meer uitdrukkelijk aanwezig lijkt. "Cool Yourself" lijkt er harder tegenaan te gaan, toch wordt de opgewekte draf van Thao’s muziek niet in haar teksten vertolkt: "I will love you like this now/You can recognize it later/But I would never blame you". Er lijkt inderdaad meer aan de hand en in een interview geeft ze dan ook toe dat dit album vooral de neerslag is van een relatiebreuk.

Op die manier is de robuustheid te zien als een soort verweringmiddel, zoals het strijdbare "When We Swam" waarin op een geweldige manier de vaak veronderstelde naïviteit van Thao verdrongen wordt door een speelse sluwheid — de lijn van haar twee vorige platen wordt dan toch op dat vlak voortgezet. Alle ruzies ten spijt zingt Thao nog steeds heel uitnodigend "Bring your hips to me". Ook in "Body" bijt ze zo van haar af: "What am I/Just a body in your bed".

Een vooral persoonlijke aangelegenheid dus, en dat wordt wel eens uiterst pijnlijk zoals in "The Give" en "Oh. No.", niet toevallig twee nummers die de plaat naar rustiger oevers brengen. Het titelnummer kan dan weer uitpakken met de finesse van Andrew Birds viool en gefluit, terwijl "But What Of Strangers" toch doet hunkeren naar Thao’s fijngevoeliger aanpak van weleer. Know Better Learn Faster is geen gigantisch verschillende plaat geworden, maar alles raast en draaft op een andere manier dan gewoonlijk. Wat haar muziek vroeger aantrekkelijk maakte, raakt wat verzwolgen door deze bredere stroom. Toch heeft Thao onze empathie bij deze zeker aangewakkerd en dat is al een goed begin.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

zeventien + 5 =