Vier vrouwen mogen de tentzeilen van de Chapiteau dit jaar sluiten. Vier vrouwen — drie Franse, één Amerikaanse — waaruit we het Amerikaanse exemplaar uitpikken. Thao Nguyen spuwt als eerste voldoende vuur om haar gauw terug te vragen voor een volwaardige show.
Thao Nguyen komt uit de entourage van Laura Veirs, voor wie ze meerdere malen het voorprogramma mocht verzorgen. Veirs’ vriend en producer Tucker Martine nam de jonge Thao Nguyen onder de arm en producete haar eerste volwaardige plaat We Brave Bee Stings And All. Met de hulp van Veirs’ ploeg (inclusief Laura Veirs zelf) maakt de Vietnamese een mix tussen de vrolijkheid van Feist en de country-erfenissen van haar gastvrouw.
Voor een handvol nieuwsgierigen schopt ze de avond in gang en dat mag zelfs letterlijk genomen worden: eens een gitaar in de hand verandert Thao in een passionele furie die met al haar lichaamsdelen wild tekeer gaat. We denken meermaals aan Ani Difranco wanneer ze weer eens in elkaar krimpt en haar knieën naar boven trekt. Hun Spartaanse gitaarspel hebben ze eveneens gemeen en ook de scherpe woorden zijn niet van de lucht: “And there’s a hole in your head / Spilled your thoughts on the floor” klinkt het laconiek in “Bag Of Hammers”. Muzikaal omkadert ze deze relatieverhalen met ingewikkeld gitaarspel en handengeklap, geruggensteund door een bassist en een drummer – broer, zo blijkt.
“We don’t dive, we cannonball” lijkt niet van de lucht te zijn. Thao gooit zich helemaal in haar muziek en dat is mooi om te zien. Zichtbaar geamuseerd brengt ze spitante versies van “Geography” en “Beat (Health, Life And Fire)”, duidelijke, muzikale erfgenamen van Laura Veirs, terwijl de virtuoze gitaarlijnen uit “Big Table Kid” grootse dingen beloven.
We zijn enthousiaster dan Leipzig gisteren, verzekert Nguyen ons. We applaudisseren tenminste. Met vanzelfsprekendheid brengen ze ons al lang niet meer van slag. Graag zien wij Thao Nguyen in de nabije toekomst terug met een volwaardig zaaloptreden.