All Shall Be Well is een fijngevoelige meditatie over liefde en het omgaan met verdriet. Na een warme ontvangst op verschillende internationale festivals bereikt de film nu eindelijk ook onze bioscoopzalen.
All Shall Be Well speelt tegen de achtergrond van een samenleving die doordrongen is van oude gebruiken en tradities. De film vertelt over Pat en Angie, twee zestigers die al ruim veertig jaar lief en leed met elkaar delen. Het dagelijkse ritme van het koppel wordt compleet verstoord als het noodlot genadeloos toeslaat en Pat plots bezwijkt in haar slaap. Omdat in Hong Kong een huwelijk tussen twee personen van hetzelfde geslacht verboden is, heeft Angie wettelijk gezien echter geen voet om op te staan. Om aanspraak te maken op de nalatenschap van haar partner is de vrouw dan ook volledig overgeleverd aan haar schoonfamilie.
In de handen van een minder begenadigd cineast had All Shall Be Well makkelijk kunnen ontaarden in een draak van een film. Gelukkig weet scenarist/regisseur Ray Yeung de emoties goed in toom te houden en worden deze – op soms wat aanslepen na hier en daar – niet al te breed uitgesmeerd. Zonder een oordeel te vellen of af te glijden in overdreven sentiment slaagt Yeung erin ons in alle openheid deelgenoot te maken van Angie’s rouwproces en de obstakels die ze het hoofd moet bieden.
All Shall Be Well moet het niet hebben van grote plotwendingen of spectaculaire actie, maar blinkt uit door eenvoud en belicht op subtiele wijze de gevolgen van een ‘onmenselijk’ beleid en een woekerende huisvestingscrisis. Dit vertaalt zich in een ingetogen film waarmee Ray Yeung (een gewezen advocaat die het beroep twee jaar uitoefende, maar nadien een carrièreswitch maakte) de aandacht wou vestigen op Angies stille hulpeloosheid.
Criticus Andrew Chan meent dat dit melodrama de culturele grenzen overstijgt door een universeel verhaal te schetsen dat aanzet tot contemplatie en generatieoverschrijdende kwesties in het daglicht stelt – waarbij de regisseur een mooi evenwicht weet te vinden tussen emotionele diepgang en sociale commentaar. Deel van de reden waarom dit alles zo goed werkt, is zeker dat deze studie van complexe familierelaties wordt gedragen door de realistische vertolkingen – in het bijzonder van Patra Au. De voormalige onderwijzeres en theateractrice zat ook al in Yeungs vorige prent Suk Suk (over een ouder wordend homo echtpaar) en hapte meteen toe wanneer ze het script van All Shall Be Well had gelezen.
DOP Ming Kai Leung dompelt dan weer alles overwegend onder in sombere grijstinten. De gedempte kleuren benadrukken het gevoel van eenzaamheid en desoriëntatie waaraan de protagoniste ten prooi valt. Het sobere camerawerk lijkt als het ware mee te bewegen met de personages. Belichting en kleur zorgen op hun eigen manier voor de nuances. Een kleine film die in al zijn bescheidenheid zeker het ontdekken waard is.