Diversen :: 5 Years Of Hyperdub

Festivalschuimers konden er deze zomer niet om heen: dubstep is
hot! Het schimmigste subgenre uit de elektronica hoort allang niet
meer thuis in groezelige kelders of stoffige achterkamertjes. Het
regent dubstepremixes en op Pukkelpop
veroorzaakte Magnetic Man (met Skream en Benga) een ware
volksverhuizing. De weg naar de mainstream ligt dus wagenwijd open,
maar ook de experimentele onderbuik van het genre blijft zich
vertakken. Vele avontuurlijke dubstep-artiesten vinden daarbij al 5
jaar lang onderdak in het kraakpand van Hyperdub, een label dat de
vinger aan de snel pulserende pols van de underground houdt. Hoog
tijd voor een compilatie dus!

Dubstep werd boven de doopvont gehouden in Zuid-Londen. In de
grotendeels zwarte wijken werden genres als jungle, dub en reggae
succesvol gekruist met drum ‘n bass en 2 step. Het resultaat is een
broeierige smog van broekwapperende bassen en zware beats die de
soundtrack kan zijn van elke metropool. De trage tempo’s, doffe
geluiden en beklemmende atmosfeer vormen namelijk de ultieme
verklanking van het grootstedelijke schemerduister.

Waarom die nocturnale dreiging en naar wiet geurende claustrofobie
zo hard aanslaan bij het jonge volkje? We hebben er het raden naar.
Dubstep houdt zich namelijk ver weg van de ophitsende trucjes van
techno en andere volksmennerij. Dansbaar kan je het bezwaarlijk
noemen en de muziek is veeleer een mindfuck dan een workout. Maar
toch blijven de roedels jonge wolven op dubstepfeestjes groeien,
waardoor je evenzeer van een sociaal fenomeen als van een
muziekgenre kan spreken. Of hoe een subcultuur uit z’n voegen kan
barsten!

Net zoals deze compilatie bestaat uit een schijfje met nieuw werk
en eentje met classics, valt de muziek ook te verdelen in twee
grote strekkingen: minimalistische, kale dubstep en z’n dromerige
tegenhanger met een sterk filmisch karakter. Van die laatste
variant vallen er op het schijfje met kraakvers materiaal enkele
straffe staaltjes te rapen. Nieuw werk van King Midas Sound en
Black Chow of classics van Kode9 & The Spaceape bewijzen dat
dubstep dansmuziek is voor ledematen én hoofd. De broeierige bassen
en zweverige ambientgeluiden zetten aan tot voorzichtig heupgewieg,
maar ze masseren vooral de grijze hersenmassa. Hét hoogtepunt is
echter ‘Fostercare’, een nieuwe track van Burial en eentje die zo
op z’n meesterwerk ‘Untrue‘ had gekund.
Door de verknipte vocals, doffe beats en dotjes ruis lijkt het wel
alsof je aan vergevorderde tinnitus lijdt, maar dan zonder de
bijhorende zelfmoordneigingen.

Wie toch kiest voor gutsend zweet in plaats van een breinmassage
zal op deze compilatie ook z’n gading vinden. Zo lonken Zomby, LD,
Joker en de onvermijdelijke Kode9 soms ook ondubbelzinnig naar de
dansvloer met invloeden uit techno, house en zelfs trance. Wat deze
tracks onderscheiden van de bonkende eenheidsworst is echter het
uitgebeende minimalisme en de asgrauwe sfeer. Dit is namelijk niet
bootyshaken in de Carré, maar opgeslokt worden door een gitzwarte
geluidsmist. De lichten zijn gedoofd, enkel het instinct leidt de
weg in het stratenkluwen van paranoia en beklemming.

Als ‘5 Years Of Hyperdub’ iets in de kapotte schijnwerpers zet, is
het wel de polyvalentie van dubstep. Meer dan eender welke stijl
uit de elektronische muziek is het genre gevonden vreten voor zowel
hoofd, onderbuik als ledematen. Het dubstepvirus zal dus
ongetwijfeld verder blijven woekeren. Bij wie deze compilatie in
huis haalt, is de besmetting alvast onvermijdelijk. Daar kan geen
vaccin of Marc Van Ranst iets aan veranderen!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

twee × 4 =