Gigli




Net als ‘Crossroads’ verleden
jaar, is deze nieuwe film van Martin Brest (ooit nog maker van
‘Scent Of A Woman’ en ‘Meet Joe Black’), één van die projecten die
ik absoluut gezien moest hebben, simpelweg omdat hij zo historisch
slecht beloofde te zijn. Zo heeft iedereen wel z’n afwijkingen –
die van mij is een fascinatie met big budget, high profile
Hollywood crap, waarin supersterren voluit op hun smoel gaan. Ga
naar imdb en zoek even de titels ‘Heaven’s Gate’ en ‘Ishtar’ op.
Dàt soort van films.

‘Gigli’ (en dat spreekt u uit als “djieli”), werd door de
verzamelde pers van de VS en daarbuiten genadeloos neergesabeld, en
krijgt op diezelfde imdb een gemiddelde score van 1,6 op 10,
waarmee hij de op twee na slechtste film ooit zou zijn (na ‘From
Justin To Kelly’ en ‘Manos’ The Hands Of Fate’, twee prenten waar
ik nog nooit van gehoord had). Iedereen met een prangende behoefte
om z’n mening te verkondigen, stond vrolijk op het graf van ‘Gigli’
te dansen, en het is gemakkelijk om in te zien waarom: Ben Affleck
en Jennifer Lopez, de twee meest ergerlijke sterren van het moment
en geen van beide specifiek getalenteerde acteurs, spelen de
hoofdrollen. Niets is zo leuk als het uiteen rijten van veel te vet
betaalde, walgelijk verwende, oliedomme supersterretjes – ik kan
het weten, ik heb ‘Crossroads’
besproken, weet u nog wel? Maar het probleem is dat je toch ook
weer verplicht bent om eerlijk te blijven. En dan kom je tot de
slotsom dat ‘Gigli’ inderdaad een slechte film is, die u absoluut
niet hoeft te gaan bekijken. Mààr (daar komt die maar alweer), dat
ik ook dit jaar al heel wat slechtere films heb gezien. ‘Swept Away’ spande de kroon. En dan waren
er ‘Charlie’s Angels 2’, ‘Hulk’, ‘Bad Boys
2’
enzovoort.

Ben Affleck speelt Larry Gigli, een klunzige gangster die wordt
ingehuurd om het achterlijke neefje van een openbaar aanklager te
ontvoeren uit de instelling waar deze resideert. Die openbaar
aangeklager heeft namelijk een proces aangespannen tegen een
belangrijke maffioso die er niets voor voelt om in de nor te gaan
zitten. Larry brengt de ontvoering tot een goed einde, maar
aangezien hij erom bekend staat grensverleggend dom te zijn
(typecasting lijkt mij hier niet uitgesloten), stuurt zijn
opdrachtgever een collega op hem af om hem te helpen en een oogje
in het zeil te houden: Ricki (La Lopez). Zij Met Het Achterste Dat
Een Eigen Postcode Verdient is een harde tante, die kleurrijke
manieren kent om mensen de ogen uit te steken en tot grote spijt
van Gigli enkel te vinden is voor de damesliefde. Elke zichzelf
respecterende vrouw zou lesbisch worden als ze een paar dagen met
Ben Affleck in dezelfde flat opgesloten zat, kan ik mij
voorstellen, maar goed.

Het probleem met ‘Gigli’ ligt natuurlijk voor een gedeelte bij
de twee hoofdrolspelers, wat had u dan gedacht? Affleck en Lopez
waren een power-koppel (daar heeft het falen van deze film wel
enige verandering in gebracht), twee supersterren die het scherm in
de fik hadden moeten laten vliegen omdat er zoveel vonken tussen
hen spetterden. Maar niets daarvan – er is geen enkele “chemistry”
terug te vinden, bijna alsof ze zich niet eens in dezelfde kamer
bevinden terwijl ze hun scènes spelen.

En dat is vreemd, aangezien meer dan de helft van de film zich
effectief afspeelt in dezelfde kamer. ‘Gigli’ is in essentie wat
men een “talking heads”-film noemt, een prent die het volgende
procédé gehoorzaamt: Steek twee personages in een kamer. Geef ze
dialogen. En breng dat dan zo vervelend mogelijk in beeld. Het is
daar dat regisseur Martin Brest z’n verantwoordelijkheid dient op
te nemen, dit kan niemand afschrijven op het conto van Affleck of
Zij Wier Derrière Een Eigen Tijdzone Heeft: het scenario
(geschreven door Brest zelf) is saai en onleuk, én het werd dan nog
eens op een volkomen ongeïnspireerde manier in beeld gezet ook.

Brest geeft ons de éne situatie na de andere waarin de
personages elkaar staan uit te schelden of lange conversaties
voeren over de esthetiek en functionaliteit van hun penis dan wel
vagina. Allemaal leuk bedoeld, ongetwijfeld, maar het is simpelweg
niet geestig, en na een half uur heb je het wel gehad. Eens de plot
van start is gegaan, met de ontvoering van de gehandicapte jongen,
is het bovendien wel afgelopen met de al dan niet verrassende
wendingen: de film gaat daarna helemaal nergens meer naartoe. De
drie zitten in de flat. Ze praten. Ze schelden. Ze proberen zich
voor te doen als interessante personages, terwijl ze eigenlijk de
banaliteit zelve zijn. Dan tijdens de laatste tien minuten komt er
opnieuw een beetje beweging in, om het verhaal zo snel mogelijk af
te ronden, en dat is het dan. Er gebeurt helemaal niets – de hele
film is enkel een excuus om Lopez en Affleck op dezelfde set te
krijgen, en de prent die er om hun persoonlijkheidjes heen werd
gesponnen, is meer een resem geforceerde situaties dan een
samenhangende plot.

En dat alles giet de regisseur dan ook nog eens in een visuele
vorm die op z’n best onopmerkelijk is, en regelmatig
schreeuwlelijk. Nergens doet de camera iets dat we niet hadden
verwacht, maar dat nog tot daaraan toe. Wat dacht u dan ook, met
dit soort film? Veel erger is de overwegend gele belichting waar we
twee uur lang aan onderworpen worden, en die aan de hele film een
groezelige, onaangename sfeer geeft. Als u een film met La Lopez
zou regisseren, zou u dan niet proberen om haar er zo aantrekkelijk
mogelijk uit te laten zien? Juist ja, inderdaad. Het is mij dan ook
een raadsel waarom Brest haar van zo’n onflatterende belichting
heeft voorzien.

Dat is dus ‘Gigli’, een film die nu al legendarisch genoemd mag
worden als één van de grootste flops allertijden: slecht
geschreven, slecht geregisseerd, slecht geacteerd. Maar dàt kunnen
we elk jaar wel van een aantal films zeggen, en de enige reden
waarom ‘Gigli’ zo meedogenloos behandeld werd, is door de
aanwezigheid van de twee hoofdrolspelers. Dit is een slechte film,
maar niet erger dan pakweg ‘View From
The Top’
of ‘Legally Blonde 2’
de slecht geschreven, geregisseerde, en geacteerde komedietjes
liggen elk jaar voor het oprapen, en dit is er slechts één van. Hoe
dan ook: te mijden.

http://www.sonypictures.com/movies/gigli/index.html

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in

19 + twintig =