The Sweet East

The Sweet East is zowel voor scenarist Nick Pinkerton – een filmcriticus – als voor regisseur Sean Price Williams – een fotografieleider – een eerste proeve in een nieuwe hoedanigheid, en het moet gezegd dat beiden het er behoorlijk goed vanaf brengen. Het script van Pinkerton is een slimme kijk op de moderne Amerikaanse cultuur die elke vorm van authenticiteit heeft verloren – zowel aan de linker- als rechterzijde – en die enkel nog bestaat uit gerecycleerde mythologie, zeker in het post-Trump tijdperk. Pinkerton, die een zelfverklaarde fan is van de intrigerende docu-fictie The Last Party uit 1993, waarin een pre-Marvel Robert Downey Jr. als een soort nar-figuur de conventies bezoekt van zowel de democratische als de republikeinse partij om er confronterende waarheden te sprokkelen, heeft de vinger sterk aan de pols van de moderne Amerikaanse samenleving. Hij vertaalt dat aanvoelen hier in een naar het absurde neigende droom (misschien wel de enige en beste manier om met die realiteit om te gaan).

Het verhaal is vormgegeven als een modern surrealistisch sprookje (met knipogen naar zowel Snow White als Sleeping Beauty) en toont hoe een tienermeisje tijdens een klasuitstap naar Washington verzeild raakt in een bizarre odyssee doorheen het noordoosten van de VS, een trip waarop ze buitenissige figuren van alle pluimage ontmoet. Die variëren van zelfingenomen linkse artiesten tot paramilitaire rechtse sekteleden en alles wat je daar maar tussenin kan bedenken. Verwacht vooral geen duidelijk afgetekende symboliek of hapklare maatschappelijke inzichten – The Sweet East is speels en meanderend, en de betekenislagen worden verknipt tot losse puzzelstukken die de kijker zelf maar moet in elkaar passen.

Draait de film inzake narratief en betekenis op het werk van Pinkerton, dan zorgt Williams, die zowel regie als cinematografie voor zijn rekening neemt, van zijn kant voor het inzetten van al zijn talent als voormalig DOP (onder andere voor Good Time van de Safdie broers en als cameraman voor de documentaire Ryuichi Sakamoto: Coda). Hij zet het script om in een sterke visuele regiestijl die steunt op efemere schoonheid en de tactiele, korrelige kwaliteit van de 16mm Kodakfilm waarop geschoten werd, alvorens alles in te scannen naar digitale kwaliteit.

In een interview met Filmmaker Magazine vertelden scenarist en cineast hoe ze aanvankelijk alles wilden draaien op een geïmproviseerde manier tijdens de inauguratie van Donald Trump – ongetwijfeld een idee dat op papier leuk moet geleken hebben, maar wellicht geen betere film had opgeleverd.

Kijk uit naar een korte cameo van Nick Pinkerton die zelf heel even in beeld verschijnt als een geestelijke uit een kloosterorde die het pad kruist van de protagoniste.

7.5
Met:
Talia Ryder, Simon Rex, Ayo Edebiri
Regie:
Sean Price Williams
Duur:
104'
2023
USA

verwant

Blog Film Fest Gent 2023

Film Fest Gent viert de 50ste verjaardag en ook...

Blog Zomerfilmcollege 2021

Van 22 tot en met 28 augustus loopt in...

aanraders

Love Lies Bleeding

Toen eind 2023 in de Amerikaanse zalen de eerste...

Sons (Vogter)

Met The Guilty verscheen in 2018 een nieuwe ster...

Kinds of Kindness

Van wegbereider van de ‘Greek Weird Wave’ met Dogtooth...

Inside Out 2

Ook al is Inside Out 2 bij ons nog...

Longlegs

Met de uiterst beheerste thriller Longlegs treedt regisseur Oz...

recent

Perdidos en la Noche

Sinds Mexico in de tweede helft van de jaren...

Deadpool & Wolverine

Toen de eerste twee Deadpool-films kort na elkaar de...

Jack White :: No Name (Déja-vu)

Jack White maakt amper woorden vuil aan zijn nieuwe,...

Rock Herk 2024 :: Lieve jongens zonder schaamte

Een jarig festival vraagt om een feestje, Rock Herk...

Fremont

“Mensen met herinneringen schrijven de mooiste dingen.” Dat krijgt...
Vorig artikel
Volgend artikel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in