De meester van de geraffineerde speelse strip verovert stilaan ons taalgebied. Zowel de kort na elkaar verschenen albums Het Proces als De Tekening zijn alle aandacht meer dan waard en zijn noodzakelijke lectuur voor elke avontuurlijke striplezer.
Aansluitend publiceerde Sherpa twee nieuwe vertalingen uit het rijke oeuvre van Fransman Marc-Antoine Mathieu. Sinds 2019 ging de uitgever van start met een ambitieuze en waardevolle inhaalbeweging. Mathieu publiceert immers al strips sinds het einde van de jaren ’80 van de vorige eeuw. Zijn werk werd sindsdien al wel vaker opgemerkt in rubrieken over niet-vertaalde parels, maar vóór 2019 kwam het niet tot een vertaling. Het werk van Marc-Antoine Mathieu is zeker geen alledaagse striphap. Zijn zwart-wit tekeningen zijn strak en uiterst leesbaar, maar in zijn verhalen is het heerlijke verdwalen en filosoferen. Dat Mathieu experiment en humor van bij het begin combineert, maakt zijn strips net dat tikkeltje beter verteerbaar en zorgt voor een toenadering tot de meer commerciële uitgaven. Elk album is een spel met conventies en verwachtingen.
Centraal in zijn werk staat de reeks Maurits Cornelis Van Esk, gevangen in dromen. Momenteel verschenen daarvan al zeven delen. Eerder werden al de eerste twee delen vertaald, en nu werd ook Het Proces (uit 1993) daaraan toegevoegd. De toon en de humor uit de twee vorige delen blijven behouden. Ambtenaar Maurits Cornelis Van Esk blijft een vreemde in zijn eigen wereld. In dit deel kneedt Mathieu de tijd helemaal naar zijn hand. Wanneer de ambtenaar twee maal wakker wordt komen beide versies elkaar tegen en ontaardt hun ontmoeting en het verdere verloop in een kluwen van tijdscontinua. Van Esk ondergaat dit alles gelaten, in tweevoud en beide Van Esks lijken telkens de oplossing voor de verwarring aan te dragen, maar maken het onderweg eigenlijk alleen maar erger. Naar aanleiding van het verschijnen van deze strip lanceerde de uitgever een speciale themawebsite via www.het-proces.nu.
Tegelijk met Het Proces kwam er ook het losstaande album De Tekening bij, uit 2001. In dit losstaande verhaal kiest Mathieu ogenschijnlijk een meer eenduidig en toegankelijk verloop van het verhaal. Wanneer schilder Emile zijn goede vriend Edouard verliest, is hij er het hart van in. Edouard laat op een ingenieuze manier echter een schilderij na aan Emile. Die raakt helemaal gefascineerd door dit werk en laat zich er veelvuldig door inspireren. Alle kleine details groeien uit tot op zich staande werken van Emile. Gaandeweg groeit zijn succes en wordt Emile een gerenommeerd kunstenaar, dankzij het werk van Edouard. Telkens opnieuw ontdekt Emile codes en puzzels in het schilderij, tot hij op een dag aan het einde van zijn inspiratie komt. Op een geraffineerde manier brengt Mathieu zijn verhaal tot een einde dat de vriendschap van Emile en Edouard centraal stelt.
Telkens opnieuw toont Mathieu, die te gast wast op het jongste festival van Haarlem, dat hij één van de meest frisse en eigenzinnige auteurs blijft in de Franse strip. Al zijn werken zijn perfect los te lezen, wat zijn oeuvre extra interessant maakt voor nieuwe lezers. Dat zijn strips zo lang zonder vertaling bleven, is na het lezen van Het Proces en De Tekening eens te meer volstrekt onbegrijpelijk.