Leda Bourgogne, Melanie Matthieu, Sine Van Menxel – Or, or, or :: Cultureel Centrum Hasselt

Kunstenaars die zowel het werken met metaal als de fotografie onder de knie hebben en daarnaast ook nog interactief met collega’s een tentoonstelling kunnen opbouwen, ze zijn niet dik gezaaid. Het Cultureel Centrum Hasselt heeft onder de dubbelzinnige titel Or, or, or drie debutantes gevonden die deze kunst beheersen.

De tentoonstellingstrap die uitgeeft op de toegang tot de tentoonstelling, leidt je recht een audioloop binnen met de bezinnende titel”Affirmation“. Het vormt een werk dat fotografie, metaal en dubbele bodems met elkaar verbindt, en vormt op die manier een metafoor voor de samenwerking tussen Leda Bourgogne, Melanie Matthieu en Sine Van Menxel, drie jonge debuterende kunstenaressen.

Bourgogne is duidelijk in de leer gegaan bij Fred Eerdekens. Aan de eerste muur langs de trap kom je haar werkje Y tegen, een metaaldraad die met veel vakmanschap de vorm van de voorlaatste letter van het alfabet meegekregen heeft. Alleen is de kunstenares een van de essentiële bestanddelen vergeten van de kunst van Fred Eerdekens, die een pionier voor deze vorm van metaalbewerking in onze contreien was: het meeste effect krijgt de verwrongen vorm wanneer hij ideaal belicht is. Een zaallamp zonder richting voldoet hier niet.

De kunstenaressen hebben ook hun collega wel eens als onderwerp genomen, zoals Matthieu die Bourgogne portretteert met behulp van een inkjetprinter. Een mooi portretstukje dat voor zichzelf spreekt. Vlak ernaast werkt Leda Bourgogne met koperdraad een werkje bijeen getiteld “What It Is To Be Touched” in de vorm van een stel handen die een (vrouwen)lichaam aanraken. De sensualiteit, toch o zo moeilijk te verbinden met koperdraad, spat er zo vanaf.

De vrouwelijke lichamelijkheid, maar dan vooral geopenbaard tussen vrouwen, blijkt inderdaad bij nader inzien een centrale leidraad te zijn. Zo maakte Bourgogne een werkje”Moulin R”, bestaande uit een aluminiumplaat bedekt met glas zoals we ze in cafétafels tegenkomen, waarop een karton geplaatst werd met c-prints en laserprints. Enkel als je het karton in een bepaalde hoek aanschouwt, zie je een mooi naakt vrouwenlichaam opdoemen, net zoals de bezoekers aan de cafés in de buurt van de Moulin Rouge ze gezien hebben. De reflectie is hier oneindig belangrijker dan het lichaam zelf.

Sine Van Menxel zet de focus op het vrouwelijke verder via haar fotografisch werk. Zo hangen er op een lange muur twee welhaast identieke foto’s met haar signatuur van een meisje met een mooie vlecht in het haar, getiteld “Pretzel in Beierse haren“. Pas na aandachtige beschouwing zijn de lichte nuances tussen de foto’s op te merken, en begint de suggestie te werken: is het wel hetzelfde meisje, wat is het doel van de vlecht? En dan vallen de maskers helemaal af: net daarvoor hing er aan een andere lange muur een werk van Melanie Matthieu,“Vlechtwerk“. Of in een fotografisch werk van dezelfde Melanie Matthieu, een foto getiteld “L’Oree du songe“, met een spiraalvormig thans uitgestorven dier dat in het Ordovicium de oceanen met miljarden bevolkte. En de vormgeving ervan in de antieke en moderne kunst als symbool voor vrouwelijke seksualiteit. Of een foto van Sine Van Menxel, met als titel “Bob“, een kleine gitaar die nauwelijks opvalt in een soort bos met de meest verwilderde bomen ooit getoond. Ja, even een doordenker en daarna gebeurt de associatie met de genaamde Bob Dylan.

De hele tentoonstelling als opzet van samenwerking tussen kunstenaressen rond gemeenschappelijke thema’s en interesses valt zeker geslaagd te noemen, alleen is ervaring met moderne kunst een voorwaarde om ervan te kunnen genieten. Vakmanschap kan enkel maar via kennis tot de bezoeker komen. Een betere zaalindeling en vooral een handigere werking met licht zou vermoedelijk tot een groter effect geleid hebben, maar de verborgen hints in de expo maken veel goed. En de titel van de tentoonstelling? Te interpreteren als drie keer of? Of als drie keer goud? Aan de bezoeker om het te bepalen …

Nog tot en met 20 april in Cultureel Centrum Hasselt, dinsdag tot en met vrijdag van 10 uur tot 17 uur. Zaterdag en Zzondag van 13 uur tot 17 uur.

7
http://www.ccha.be

recent

Hinds :: Boom Boom Back

Kijk, we hebben geprobeerd ons te verzetten. Met een...

Pet Shop Boys :: Nonetheless

De vijftiende van Pet Shop Boys is niet Electric,...

Maria Iskariot :: EN/EN

Tot spijt van wie het benijdt: de meisjespunk van...

Fallout – Seizoen 1

De afgelopen jaren worden meer en meer games uitgewerkt...

Neil Young & Crazy Horse :: F##in’ Up

Het was soms moeilijk om niet overweldigd te worden...

verwant

Sine Van Menxel :: Cultuurcentrum Merksem

22 januari 2020

In het cultuurcentrum van Merksem worden elk seizoen drie...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in