Oscar 2013: presidenten, tijgers en bejaarden (oh my!)

Hooray for Hollywood! In de nacht van zondag 24 op maandag 25 februari viert Tinseltown zijn jaarlijkse feest van zelfverheerlijking, de immer lichtjes lichtjes genante, behoorlijk foute maar ook fantastisch onderhoudende Oscars.

Je kan de hele boel natuurlijk gewoon op tv volgen (in België stelt Telenet kanaal 300 open voor al zijn klanten), maar je kan, om de dode momenten op te vullen, ook samen met enola kijken: volg ons op Twitter en Facebook om te weten te komen hoe wij ons voorbereiden op de uitreiking (de kans bestaat dat daar alcohol aan te pas komt), wat onze reacties zijn op de resultaten, wat we vinden van de show en nog veel meer. Het wordt een live feed waar u niet van terug hebt. Afspraak rond 23.00u op zondag 24 februari.

Volg enola op Twitter!
Word fan van enola op Facebook!

Om alvast op te warmen: de nominaties. We overlopen de kanshebbers in de belangrijkste categorieën, voorspellen de winnaars en laten en passant ook weten wie onze persoonlijke favoriet is.

Beste film:

Amour
Argo
Beasts of the Southern Wild
Django Unchained
Les Misérables
Life of Pi
Lincoln
Silver Linings Playbook
Zero Dark Thirty
Dennis: Het is vreemd hoe ze een paar jaar geleden het maximum aantal genomineerden hebben verhoogd naar tien in deze categorie, enkel omdat ze ook meer commerciële films een plaats wilden geven, en zo de kijkcijfers verhogen. In de praktijk heb je elk jaar opnieuw twee of drie realistische kanshebbers, terwijl de rest geen chance in hell heeft. Anyway, Argo is de duidelijke koploper. Hij heeft al zowat alle award shows leeggeplunderd en ik denk dat hij hier ook de hoofdvogel gaat afschieten. Het enige dat in zijn nadeel spreekt, is dat Ben Affleck geen nominatie voor beste regisseur heeft gekregen (wat overigens waanzin is: als je dan toch Argo gaat nomineren als beste film, dan moet je ook erkennen dat Affleck dat ding echt wel goed gemaakt heeft). Dus: het wordt Argo, maar ik vind van het rijtje Zero Dark Thirty de beste film.

Ewoud: De beste film is, met voorsprong zelfs, Beasts of the Southern Wild, maar de kans dat die wint is nihil – dat de film vier nominaties beet heeft, is al een heus mirakel. Verder heb ik ook wel een licht zwak voor Zero Dark Thirty en Django Unchained, maar wegens martelcontroverse in het ene geval en veel rassen- en geweldcontroverse in het andere, maken die twee titels evenmin kans op het beeldje. Argo lijkt dus de absolute koploper, en daar zou ik me al bij al wel in kunnen vinden – een winst voor het nogal saaie en navelstaarderige Lincoln of het moraliserende Life of Pi zou, mijns inziens, behoorlijk onterecht zijn en de nu al dodelijk saaie reputatie van de Academy niet echt ten goede komen. Als Argo de hoofdvogel afschiet, wil dat dan weer wel zeggen dat de Oscar voor Beste Film en die voor Beste Regisseur voor het eerst sinds 2005 naar twee verschillende films zouden gaan.

Jimmy: Het is merkwaardig hoe snel de favorietenrol tijdens het Oscarseizoen kan verschuiven. In december was het nog al Zero Dark Thirty wat de klok sloeg, maar die verloor zijn koppositie aan Lincoln ten gevolge van al de martelcontroverse, terwijl Lincoln nu de fakkel doorgeeft aan Argo als topfavoriet. Hoewel Zero Dark Thirty als beste film prijkt op mijn Oscar ballot, is de kans dat die wint even groot als dat het lichaam van Osama bin Laden ooit opgevist wordt. Argo zal waarschijnlijk met de Oscar gaan lopen, al is het enkel maar uit schuldgevoel van The Academy dat ze Affleck niet als regisseur genomineerd hebben. Amour zou ook mogen winnen, maar er wordt niet in gezongen of gemoraliseerd, dus die kans is onbestaande.

Beste regisseur:

Amour: Michael Haneke
Beasts of the Southern Wild: Benh Zeitlin
Life of Pi: Ang Lee
Lincoln: Steven Spielberg
Silver Linings Playbook: David O. Russell
Dennis: Hier gok ik op Steven Spielberg, puur door eliminatie. Haneke gaat sowieso beste buitenlandse film krijgen, maar om hem beste regisseur te geven, zou veel te radicaal zijn naar Academy-normen. Dat zou echt du jamais vu zijn. Benh Zeitlin is een nieuwkomer, met een low budget, volkomen non-Oscarfilm waarvan ik nog steeds niet kan geloven dat die genomineerd is geraakt. Ang Lee zou eventueel ook kans maken, maar Lincoln wordt veel meer gezien als een belangrijke film, terwijl Life of Pi vooral een technische prestatie was. En David O. Russell… Tja, het kàn, maar ik was gewoon niet zo onder de indruk van Silver Linings Playbook – dit is zeker geen film die Oscars verdient, dus kan ik me moeilijk inbeelden dat hij Spielberg en Lee zou voorbij steken. Dus: Spielberg. Voor mij persoonlijk: het is een schande dat Kathryn Bigelow niet genomineerd was. En opnieuw: om consequent te zijn, hadden ze Ben Affleck moeten nomineren.

Ewoud: Eerst en vooral even benadrukken dat hier één grote afwezige is: of je zijn films nu hersenloze en ultraviolente pulp vindt of niet, Quentin Tarantino is één van de beste regisseurs van de afgelopen twintig jaar en wordt nog maar eens schromelijk genegeerd. De Academy heeft gelukkig niet enkel the usual suspects opgelijst, en ik zou graag Benh Zeitlin, die een opvallend eigenzinnige stijl hanteert in een indrukwekkend debuut, met de Oscar naar huis zien gaan. Dat gaat echter niet gebeuren, dus ik gok op Steven Spielberg. Het zou een nogal saaie uitkomst zijn, maar enfin, geheel onverdiend zou ik het nu ook niet durven noemen: heel opwindend is Lincoln niet, maar je moet de man nu ook niet leren waar hij z’n camera moet zetten.

Jimmy: Steven Spielberg zal altijd een speciaal plekje kennen in mijn hart, dus ik zou het zeker niet erg vinden om de man nog eens op het podium te zien staan. David O. Russell zie ik als Spielbergs grootste concurrent, omdat Silver Linings Playbook een film is die Oscar schreeuwt. O. Russell maakt degelijke films met thema’s waar de Amerikanen gek op zijn, maar een meesterwerk lijkt de man niet in zijn camera te hebben zitten. Zeitlin mag nog wat meer pap eten en Ang Lee heeft er al eentje gekregen voor Brokeback Mountain, een film die toch enkele klassen hoger speelde dan Life of Pi. Haneke mag hem winnen van mij, maar zoals Dennis zegt, not likely.

Beste acteur (hoofdrol):

Bradley Cooper: Silver Linings Playbook
Daniel Day-Lewis: Lincoln
Hugh Jackman: Les Misérables
Joaquin Phoenix: The Master
Denzel Washington: Flight
Dennis: Met de uitzondering van Hugh Jackman in het grensverleggend irritante Les Misérables, is dit een sterke categorie. Daniel Day-Lewis gaat winnen: hij heeft al zowat elke prijs ter wereld gewonnen, en de rol is ook pure Oscar bait. Van mij mag Joaquin Phoenix winnen, met een indrukwekkende prestatie in The Master, een onderschat meesterwerk dat wat mij betreft met een Oscar of zeven naar huis zou mogen gaan en àlle genomineerden voor beste film moeiteloos naar huis stuurt. Maar dat is dan in mijn ideale wereld. In de echte wereld heeft The Master enkel acteernominaties gekregen, die hij niet gaat winnen. Zo gaat dat dan.

Ewoud: Daniel Day-Lewis gaat als eerste acteur in de geschiedenis de Oscar voor Beste Acteur in een hoofdrol voor de derde keer winnen, daar durf ik een nier op te verwedden. Zijn prestatie was dan ook zeer straf, hoewel ze ook wel een tikkeltje te showy was naar mijn goesting. De andere films heb ik, op het ogenblik van voorspellen, niet gezien (waarvan ik dat vooral van The Master ten zeerste betreur, omdat de trailer alleen al uitzonderlijk straffe cinema verraadt), maar die doen er in dit geval ook niet toe. Als er één categorie is waar de uitkomst vast staat, dan is het deze wel.

Jimmy: Day-Lewis is heer en meester in deze categorie en daar valt dan ook weinig aan toe te voegen. Phoenix is de laatste maanden wat aan de kant geschoven, wat geheel onterecht is. Phoenix zet een demonisch straffe acteerprestatie neer in The Master, die in complexiteit al de andere personages in deze categorie overstijgt. Washington was sterk in het matige Flight, Jackman is genomineerd voor een verschrikkelijke film en Cooper is leuk in Silver Linings, maar ook een beetje te veel all over the place.

Beste actrice (hoofdrol):

Jessica Chastain: Zero Dark Thirty
Jennifer Lawrence: Silver Linings Playbook
Emmanuelle Riva: Amour
Quvenzhané Wallis: Beasts of the Southern Wild
Naomi Watts: The Impossible
Dennis: Van mij zou hij naar Jessica Chastain mogen gaan, voor een understated, maar volledig realistische en subtiele acteerprestatie. In de praktijk is Jennifer Lawrence de koploper. Emmanuelle Riva zou eventueel nog voor een verrassing kunnen zorgen, maar ik denk niet dat de Academy zo cinefiel is. Nomineren tot daar aan toe, maar als het er op aan komt hem effectief te geven, dan toch maar liever aan een volbloed (en goed van oren en poten voorziene) all American actrice. (Hoewel ik nog niet zo zeker ben of een Oscarwinst wel het beste is dat Lawrence zou kunnen overkomen. Maar dat is dan weer een ander verhaal.)

Ewoud: Zonder vrouwonvriendelijk te willen zijn: dit is geen bijster sterke categorie. Jessica Chastain was sterk, zonder twijfel, maar het was nu ook geen prestatie waarvan ik achterover viel. Emmanuelle Riva was ook straf, maar haar nominatie doet wat vreemd aan: ten eerste is dit wel heel arty voor de Academy, en ten tweede was de (helaas genegeerde) rol van Jean-Louis Trintignant in Amour nog een pak indrukwekkender. Quvenzhané Wallis was uitmuntend in Beasts, maar een Oscar zou nogal misplaatst zijn, omdat het een eerste rol is en je geen idee hebt in welke mate haar nominatie van een briljante casting of een briljante actrice getuigt. Jennifer Lawrence is ook een duidelijke kanshebber (en dat zeg ik omwille van eerdere award-uitreikingen, daar ik Silver Linings Playbook niet heb gezien), maar ik gok en hoop toch op Chastain.

Jimmy: Hoewel Jessica Chastain het liefste kind is dat tegenwoordig in Hollywood ronddartelt en ongelofelijk sterk is in Zero Dark Thirty, supporter ik voor Emmanuelle Riva. Een kranige tachtiger die op haar leeftijd nog een verbluffende en moedige rol neerzet, verdient zeker een beeldje. Ook Jennifer Lawrence is een grote kanshebber, maar toch zou ik haar ooit willen zien winnen voor een straffere rol dan deze. Net als bij Cooper een leuke rol, maar niet een die je nog jaren gaat bijblijven. Tot dat het zover is mag ze zondag heel mooi staan wezen (die rode jurk van vorig jaar!) en mij gerust doen watertanden.

Beste acteur (bijrol):

Alan Arkin: Argo
Robert De Niro: Silver Linings Playbook
Philip Seymour Hoffman: The Master
Tommy Lee Jones: Lincoln
Christoph Waltz: Django Unchained
Dennis: Ik vrees een beetje dat Christoph Waltz ermee gaat lopen voor Django Unchained. En ik zeg niet “vrees” omdat hij slecht zou acteren, maar wel omdat hij in feite krèk hetzelfde doet in deze film als in Inglourious Basterds – waarvoor hij dus al een Oscar heeft gekregen. Ik duim voor Philip Seymour Hoffman, maar de kans dat hij effectief wint, lijkt me zo goed als uitgesloten.

Ewoud: Moeilijk te zeggen, aangezien ze allemaal al eerder een Oscar hebben gewonnen. Alan Arkin (voor Little Miss Sunshine) en Christoph Waltz (voor Inglourious Basterds) hebben dat echter gedaan voor een rol die wel heel gelijkaardig is aan degene waarvoor ze nu genomineerd zijn, dus ik denk (en hoop, stiekem) dat zij ernaast grijpen. Tommy Lee Jones was dan weer ronduit irritant in Lincoln, dus ik duim voor Philip Seymour Hoffman, gewoon omdat de man een schitterend acteur is, waarvan ik hoop dat hij niet dezelfde downfall als De Niro tegemoet gaat.

Jimmy: Eind vorig jaar leek Philip Seymour Hoffman de topfavoriet voor deze Oscar, maar dat is nu ook al weer geschiedenis. Ik zou hem ook graag naar Hoffman zien gaan, maar de kaarten liggen meer in het voordeel van Waltz en Tommy Lee Jones. Waltz zou hem winnen voor compleet dezelfde rol die hij in 2009 al eens voor zijn rekening nam. Met Alan Arkin zou ik ook nog vrede kunnen nemen, want dat is gewoon een geweldige vent.

Beste actrice (bijrol):

Amy Adams: The Master
Sally Field: Lincoln
Anne Hathaway: Les Misérables
Helen Hunt: The Sessions
Jacki Weaver: Silver Linings Playbook
Dennis: Het staat in de sterren geschreven: deze is sowieso voor Anne Hathaway. Een sympathiek meisje, daar niet van, maar deze winst gaat één van de minst verdiende zijn in de geschiedenis van de Academy: een over de top, Oscargeile vertolking in een afzichtelijke film. Van mij mag Amy Adams winnen, die tegen haar imago ingaat in The Master, en net als haar mannelijke medespelers een volledig origineel, griezelig overtuigend personage neerzet.

Ewoud: Sally Fields rol was een stuk te hysterisch en te tranerig naar mijn rol, en voor de rest kan ik er niet veel over zeggen. Behalve dan dat Hathaway zonder de minste twijfel gaat winnen natuurlijk.

Jimmy: I dreamed the dream dat Helen Hunt deze Oscar wint. Hunt haar rol in The Sessions is geen rol waarvan je van je stoel valt, maar is wel een eerlijke, moedige en taboedoorbrekende acteerprestaties die van mij in de bloemetjes zou gezet mogen worden. Amy Adams is mijn tweede favoriet, maar geen van beide gaat deze Oscar winnen. Hathaway mag haar speech al beginnen voorbereiden, want haar pruillip, geschoren haren en liters tranen zullen haar zondag goud opleveren. Spijtig, want Hathaway haar rol is even opzichtig in uitvoering als de pussy wagon van Astrid Bryan.

Beste animatiefilm:

Brave
Frankenweenie
ParaNorman
The Pirates! Band of Misfits
Wreck-it-Ralph
Dennis: redelijk zwakke categorie dit jaar. Ik vermoed dat Pixar hem zal krijgen voor Brave, gewoon omdat het Pixar is. Of eventueel Frankenweenie, gewoon omdat het Tim Burton is. Mijn favoriet, ook een beetje bij gebrek aan beter, is The Pirates! Geen absoluut meesterwerk, maar wel een onpretentieus, plezierig filmpje. Alle anderen mikten weliswaar hoger, maar faalden ook.

Ewoud: Ik gok op Wreck-It-Ralph, omdat hij goede kritieken kreeg en er een soort plezante originaliteit uitspreekt die ze in deze categorie doorgaans wel kunnen smaken. En omdat het de enige van de vijf is die ik niet heb gezien, en ik de andere vier, op z’n zachtst gezegd, niet echt historisch goed vond. Brave is visueel hoe dan ook een pak sterker dan de concurrentie, maar ik supporter toch voor de charme van Frankenweenie.

Jimmy: Frankenweenie was een halve terugkeer naar de klassieke Burton, die nu eindelijk eens mag beloond worden met Hollywoods belangrijkste beeldje voor de bijzondere visie die hij de afgelopen dertig jaar aan de dag legde en voor het herwaarderen van de stop-motion animatie. Brave zal waarschijnlijk winnen, want verder dan Pixar wordt nauwelijks nog gekeken bij The Academy.

Beste buitenlandse film:

Amour (Oostenrijk)
Kon-Tiki (Noorwegen)
No (Chili)
A Royal Affair (Denemarken)
War Witch (Canada)
Dennis: Eerlijk gezegd heb ik alleen Amour gezien in deze categorie, maar er zouden al heel zotte dingen moeten gebeuren, mocht Amour deze missen. En àls hij hem mist, pas dan maar op, want dan zou hij wel eens kunnen meespelen voor de grote algemene prijzen. Maar dat lijkt me dus niet. Zelf vond ik Amour een perfecte film-op-z’n-Haneke’s: ongelooflijk uitgepuurd, ijskoud, afstandelijk tot en met en absoluut meedogenloos. Make of that what you will.

Ewoud: Het was dan niet de strafste Haneke (een aantal heel goeie films gemaakt, die mens, maar slechts één absoluut meesterwerk, en dat was niet deze), maar Amour wint deze zonder twijfel, ook al omdat hij voor de grote categorieën simpelweg te Europees is. Ik duim voor A Royal Affair, ook al is dat niet de meest gedurfde film uit de reeks.

Jimmy: Amour is mijn favoriet en zal in deze categorie ook winnen. Het was al een verrassing dat Das Weisse Band enkele jaren geleden niet won, dus kunnen ze het nu niet maken om Haneke een tweede keer te negeren. Tweede in lijn is het fel bejubelde No. A Royal Affair was een onderhoudend en kundig verteld kostuumdrama, terwijl War Witch me wat minder beviel. Om het met de woorden van de parodiërende Twitter-account te zeggen: “it’s Haneke, b*tch!”

Beste bewerkt scenario:

Argo: Chris Terrio
Beasts of the Southern Wild: Lucy Alibar, Benh Zeitlin
Life of Pi: David Magee
Lincoln: Tony Kushner
Silver Linings Playbook: David O. Russell
Dennis: Moeilijk te voorspellen, deze. Dit is er eentje die ik nog wel naar Silver Linings Playbook zie gaan. De film is tenslotte min of meer de quirky outsider van het jaar, en die geven ze vaak een scenario-oscar. Van mij zou Beasts of the Southern Wild gerust mogen winnen, omdat dat scenario er in slaagt om tegelijk heel metaforisch te zijn, en toch pijnlijk specifiek over dié bepaalde personages.

Ewoud: Als Lincoln in deze categorie wint, zou het schromelijk onverdiend zijn; Life of Pi was dan weer wel een degelijke herwerking van een boek, zij het van een boek dat ik nooit zou willen lezen. Voor deze weinig indrukwekkende categorie (waar is de tijd van The Social Network?) hoop ik op het snedige scenario van Argo, hoewel Silver Linings Playbook louter omwille van zijn imago en zijn hoeveelheid nominaties een geduchte concurrent lijkt.

Jimmy: Dit wordt Argo en dat zou ik nog niet zo erg vinden. Beasts of the Southern Wild zou ook mogen, als duwtje in de rug voor Zeitlin om te beginnen timmeren aan een knappe carrière. Ook nog wel enig respect voor Tony Kushner, die een logge materie met luchtigheid en sierlijkheid op papier heeft weten te zetten, maar winnen moet niet onmiddellijk.

Beste origineel scenario:

Amour: Michael Haneke
Django Unchained: Quentin Tarantino
Flight: John Gatins
Moonrise Kingdom: Wes Anderson, Roman Coppola
Zero Dark Thirty: Mark Boal
Dennis: Opnieuw een wide open race. Ik hoop dat Moonrise Kingdom toch met iets naar huis gaat, maar Zero Dark Thirty mag hem eventueel ook hebben. Ik denk dat die kans trouwens al groter is. In de praktijk zet ik m’n geld op Tarantino voor Django Unchained. ’t Is alweer van met Pulp Fiction geleden dat ze hem nog eens iets hebben gegeven, en op de vorige award shows heeft hij al een aantal keer de scenarioprijs gewonnen.

Ewoud: Moonrise Kingdom laat hier de rest mijlenver achter zich, maar ik betwijfel ten zeerste of ze dat aan de andere kant van de oceaan ook gaan inzien. Tarantino heeft enkele straffe scènes en dialogen uit z’n pen geperst, maar had zijn scenario wel wat mogen inkorten, iets wat ook geldt voor Mark Boal. Toch denk ik dat het één van die twee gaat worden, temeer omdat ze ofwel Django Unchained ofwel Zero Dark Thirty toch één award gaan moeten geven.

Jimmy: Voordat ik Tarantino een Oscar gun voor zijn scenario’s moet de beste man eerst op zoek naar een goede co-scenarist en moet Tarantino het toelaten dat mensen hem op de vingers tikken. Django Unchained was entertainende cinema, maar lijdt onder een scenario met wisselend tempo, uitgesponnen scènes en het ondergraven van het centrale thema door Tarantino’s komische ‘talenten’. Het zal Tarantino wel worden, toch zie ik liever Wes Anderson of Mark Boal op het podium staan.

Dus ja:

Dennis: Waar we volgens mij tegenaan kijken, is een winnaar voor beste film die voor de rest niet veel gaat winnen. En van hetzelfde laken een pak voor Lincoln. Misschien dat Argo nog ergens in een technische categorie iets meepikt, maar ik denk dat de koek grotendeels verdeeld gaat worden tussen drie of vier films. Grote verliezers worden Zero Dark Thirty, Life of Pi en Les Misérables, de één al wat meer terecht dan de andere. (Hoewel Life of Pi sowieso een paar beeldjes gaat winnen voor speciale effecten en dergelijke.) Maar het kan natuurlijk dat ik me grandioos vergis. ’t Is niet waarschijnlijk, maar het kàn.

Ewoud: Ik ben geen krak in het voorspellen van de Oscars, maar dat Argo, Day-Lewis en Hathaway met een Oscar naar huis gaan, staat buiten kijf. Een film die met buitensporig veel prijzen gaat lopen, zit er niet in, maar Argo zal hoe dan ook z’n deel wel krijgen; Zero Dark Thirty gaat echter naast vrijwel alles grijpen. Ik ben overigens wel een krak in het aanwijzen van welke films schromelijk over het hoofd gezien zijn, en dat zijn dit jaar Killing Them Softly (nul nominaties), Anna Karenina (enkel in de technische en make-upcategorieën), Skyfall (eentje voor cinematografie en eentje voor Beste Song), Killer Joe en Looper (allebei nul nominaties). Het blijven dus toch bovenal seutige oude zakken, daar in de Academy, en dat zal zich ook wel in de uitslag weerspiegelen.

Jimmy: Weer een jaar dat weinig aan de verbeelding overlaat en geen films te bieden heeft die als monumenten de filmgeschiedenis kunnen ingaan. Persoonlijk was het laatste Oscarjaar dat mij kon plezieren 2007, met No Country For Old Men en There Will Be Blood als instant evergreens. Dit jaar zal geen jaar worden waar één film een coup gaat plegen, maar een jaar waar de prijzen mooi verdeeld zullen worden. Argo schiet de hoofdvogel af en Daniel Day-Lewis katapulteert zichzelf nog meer de filmgeschiedenis in. Eigenlijk kan het me allemaal niet schelen zolang het fantastische Searching for Sugarman maar met beste documentaire gaat lopen. Ook Shirley Bassey komt zingen tijdens het gala, wat mij weer een uitvlucht geeft om GOOOOOOLDFINGER mee te kelen. Ik doe zondag nachtje door, maar zal ook blij zijn dat we daarna weer allemaal normaal kunnen doen en geen rekening moeten houden met welk soort gouden beeldje dan ook. Of het moeten de MTV Movie Awards zijn natuurlijk.

 

recent

Love (Kjærlighet)

De Noorse scenarioschrijver en regisseur Dag Johan Haugerud, die...

Love, Death & Robots – Seizoen 4

De eerste twee seizoenen van Love, Death & Robots...

Hola Frida!

Altijd boeiend wanneer een animatiefilm meer doet dan alleen...

Das Pop: ”Het was wel de bedoeling dat het leuk zou zijn”

Het is de reünie die niemand nog verwachtte, maar...

aanraders

Jeunes Mères

Met Jeunes Mères gingen de broers Luc en Jean-Pierre...

28 Years Later

In 2002 populariseerde Danny Boyles 28 Days Later het...

Hola Frida!

Altijd boeiend wanneer een animatiefilm meer doet dan alleen...

The Teacher Who Promised The Sea (El maestro que prometió el mar)

Met The Teacher Who Promised The Sea brengt regisseur...

Loveable (Elskling)

Helga Guren imponeert in een gedurfde rol als moeder...

verwant

Het venijnig beestje in de staart: Oscars 2020

Je kon een zucht van verwondering door de kamer...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in