De space opera is terug. Vanuit het Italiaans vertaalt L het drieluik Witte Termiet. Italië en strips gaan steeds vaker hand in hand.
Na een intrigerende proloog waarin de witharige heldin van op de cover al even figureert, keren we voor het leeuwendeel van dit eerste album terug naar een ver verleden. In dat verleden komen we terecht in een strijd tussen twee volkeren, de Geosiërs en de Nautielen. De Nautielen worden geplaagd door een dodelijke ziekte. Op zijn zoektocht naar een medicijn komt de Nautiel Rudbekius erachter dat er heel wat meer banden bestaan tussen beide volkeren dan ze zelf willen aanvaarden. Hij doet aan het einde ook een geruchtmakende ontdekking die de toekomst van beide volkeren enorm zal beïnvloeden. We durven onze handen ervoor in het vuur steken dat er een verband zal bestaan met Biance, de Witte Termiet die aan het einde weer even opduikt. Als volleerde goochelaars spelen scenaristen Marco Bianchini en Marco Santucci met de verwachtingen van de lezer en laten ze ons in spanning wachten op het tweede deel, dat al in september op de planning staat.
De grote ontdekking in Wedergeboorte is echter tekenaar Patrizio Evangelisti. Schatplichtig aan Tanino Liberatore (Ranx) en Richard Corben (Den) is hij zeker, maar hij combineert deze herkenbaarheid met een grote toegankelijkheid en dynamiek in zijn tekenwerk. Hij stuwt de plot van deze epische space opera dwingend vooruit, met tegelijk ook voldoende aandacht voor de ontwikkeling van de personages. De parallellen met Star Wars en Battlestar Galactica zijn te talrijk om op te noemen, maar dit stoort nergens. Daarvoor ontwikkelde Evangelisti een wereld die te zeer eigen is aan Witte Termiet. Elke figuur is onmiddellijk herkenbaar. Witte Termiet was oorspronkelijk Evangelisti’s debuut en bezorgde hem een zekere populariteit in Italië. Sindsdien tekende hij enkel nog een verhaal voor de Italiaanse pulptrots Dylan Dog, naast verschillende illustratieopdrachten. Wij hebben alvast nog twee delen van Witte Termiet om van te genieten.
Enkele maanden geleden lanceerde uitgeverij Silvester een vertaalde reeks van Dylan Dog, één van de bekendste Italiaanse stripproducten. Met Giulio De Vita leerden we eerder al een Italiaans tekenaar kennen die weliswaar vooral voor de Franse markt werkt. Witte Termiet is een trilogie die volledig van Romeinse oorsprong is. Het eerste deel spoelt de zure nasmaak van Dylan Dog al volledig weg. Bulken van de originaliteit doet het niet, maar de scenaristen en tekenaar slagen er perfect in om een geanimeerde opening van hun trilogie te maken. In september en november volgen de overige delen. Wij zijn in elk geval benieuwd.
Marc Bastijns