In Frankrijk heeft Steven Dupré eindelijk een groot succes beet. Zijn strip Kaamelott is gebaseerd op een populaire Franse tv-serie. Bij ons blijkt de naam Dupré het grootste verkoopsargument.
Kaamelott is het geesteskind van Alexandre Astier, een bekende Franse cineast en acteur. De reeks loopt al sinds 2003 op televisie en valt vooral op dankzij de wat vreemde combinatie van humor en drama. De verhalen zijn die van de ridders van de ronde tafel, in een wat gewijzigde vorm. Zo blinkt geen van de ridders uit in grootse heroïek en is hun grootste zorg is telkens het redden van hun eigen hachje. In 2006 besloot Astier om een spin-off van de reeks in stripvorm te maken. Steven Dupré werd geselecteerd om die albums van tekeningen te voorzien.
Het raadsel van de kluis is het derde deel in de Kaamelott-reeks. Koning Arthur en de andere bewoners van Kaamelott zitten met de handen in het haar. De goudleveringen komen niet meer toe. De ridders gaan op onderzoek om de reden daarvoor te achterhalen. In het mijnwerkersdorp blijken echter hoogst ongewone dingen aan de hand te zijn. De ridders wagen zich in de mijngangen, op zoek naar een legendarische kluis.
In 2006 werd Kaamelott begroot op drie delen. Ondertussen is al bekendgemaakt dat er al zeker een vierde album komt. Het succes in Frankrijk is bijzonder groot en ook in Vlaanderen en Nederland kent de reeks wat bijval. Het is tekenaar Steven Dupré natuurlijk van harte gegund dat hij eindelijk op internationale schaal een succes kan vieren. Zijn eerdere reeksen als Coma en Sarah & Robin waren immers pareltjes van verhaal én tekeningen. Sinds hij een album tekende uit de reeks Pandora Box bleek zijn naam ook bij de grote uitgevershuizen geen onbekende meer. Dupré zorgt voor zijn typische tekenwerk in Kaamelott : leesbaar, vol beweging en met bijzonder veel oog voor detail bij personages en decors. Kaamelott is duidelijk meer dan enkel een commercieel bijproduct van een tv-serie.
Het enthousiasme van scenarist Astier spat ook van de pagina’s. Jammer genoeg blijkt hij nog niet over veel ervaring met het stripmedium te beschikken. Zo blijven heel wat grappige scènes steken in goede bedoelingen. De humor in Kaamelott is ook sterk verbaal gericht, wat het in een stripverhaal in vertaling dan ook extra moeilijk maakt. Na het heel leuke tweede deel is Het raadsel van de kluis dan ook een klein stapje achteruit.
Voor de talloze fans van Steven Dupré (waartoe wij onszelf al vele jaren rekenen) blijft het jammer dat de auteur van klassieke strips als bovengenoemde reeksen nergens een blijvend onderdak vindt voor eigen verhalen. Anderzijds prijzen we ons gelukkig dat we dankzij de bekendheid van Alexandre Astier toch kunnen blijven genieten van Stevens innemende tekenwerk.